Zgodnie z zasadą
swobody umów to strony decydują, jaką umowę zawierają. Jednak gdy wybierają
rodzaj umowy, powinny przestrzegać przepisów, w szczególności Kodeksu
cywilnego. Charakter umowy określa bowiem nie tylko sama nazwa umowy, ale
przede wszystkim jej treść, a także warunki i okoliczności, które towarzyszą
jej wykonywaniu.
Jeśli zawarto umowę nazwaną umową o dzieło, a Zakład
Ubezpieczeń Społecznych stwierdzi, że jest to faktycznie umowa zlecenia albo
umowa o świadczenie usług, to umowa może zostać objęta obowiązkiem ubezpieczeń
społecznych ze skutkiem wstecznym. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia ZUS
pozwalające na ustalenie rzeczywistego charakteru zawartej umowy, którymi
pracownicy ZUS kierują się podczas kontroli.
Przedmiot i cel
umowy
Przedmiotem umowy o
dzieło jest zobowiązanie do wykonania
dzieła, czyli osiągnięcia określonego, indywidualnego rezultatu w postaci
materialnej lub niematerialnej.
Wykonanie dzieła
najczęściej polega na:
- wytworzeniu rzeczy,
- zmianie rzeczy już istniejącej,
- naprawieniu rzeczy,
- przerobieniu rzeczy,
- uzupełnieniu albo rozbudowie rzeczy,
- połączeniu rzeczy z innymi rzeczami,
- dodaniu części składowych
(wyrok Sądu
Najwyższego z 18 września 2013 r., II UK 39/13).
Rezultat umowy o
dzieło powinien mieć byt samoistny,
obiektywnie osiągalny i pewny. Nie powinno być uznane za dzieło coś, co nie
odróżnia się w żaden sposób od innych występujących na danym rynku rezultatów
pracy, gdyż wówczas zatraciłoby swój indywidualny charakter dzieła (wyroki Sądu
Najwyższego: z 3 listopada 1999 r., IV CKN 152/00, z 27 sierpnia 2013 r., II UK
26/13, z 14 listopada 2013 r., II UK 115/13, z 4 czerwca 2014 r., II UK 543/13,
oraz z 10 lipca 2014 r., II UK 454/13). Dzieło powinno być wyrazem kreatywności
i umiejętności autora.
W przypadku umowy
zlecenia czy umowy o świadczenie usług przedmiotem jest zobowiązanie do wykonywania określonych czynności.
Umowa o dzieło różni
się od umowy zlecenia tym, że wykonawca umowy o dzieło zobowiązuje się nie do
samego działania, lecz do uzyskania określonego dzieła jako rezultatu tego
działania (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 4 lutego 2014 r., III
AUa 596/13). Wykonywanie określonej
czynności (szeregu powtarzających się czynności) bez względu na jej rezultat
jest właściwe dla umów zlecenia (wyrok Sądu Najwyższego z 4 lipca 2013 r.,
II UK 402/12).
Odpowiedzialność
W umowie o dzieło
osoba, która wykonuje tę umowę, odpowiada
za osiągnięcie rezultatu. Nie jest ważne, czy dołożyła należytej
staranności przy wykonywaniu dzieła. Ryzyko obciąża wykonawcę umowy.
W umowie zlecenia to
zleceniobiorca odpowiada za brak
należytej staranności przy wykonywaniu czynności, a nie za jej wynik. W
umowie zlecenia ryzyko, że rezultat nie zostanie osiągnięty, obciąża zleceniodawcę.
Zleceniobiorca nie odpowiada za brak rezultatu, do którego miały doprowadzić
czynności, które wykonuje. Zleceniobiorcy można przypisać brak należytej
staranności (wyrok Sądu Najwyższego z 25 lipca 2012 r., II UK 70/12, wyrok Sądu
Apelacyjnego w Szczecinie z 5 listopada 2013 r., III AUa 275/13).
Pewność rezultatu
W umowie o dzieło osiągnięcie
rezultatu, przy spełnieniu określonych warunków, jest pewne. W umowie
zlecenia – brak jest pewności, czy czynności, do których zobowiązał się
zleceniobiorca, doprowadzą do zamierzonego rezultatu (wyrok Sądu Apelacyjnego w
Szczecinie z 5 listopada 2013 r., III AUa 275/13).
Powtarzalność
Dla umów zlecenia jest
właściwe wykonywanie powtarzalnych, odtwórczych czynności bądź
wykonywanie tych czynności w sposób ciągły lub zespołowy (wyrok Sądu
Apelacyjnego w Poznaniu z 19 marca 2008 r., I ACa 83/08, Sądu
Apelacyjnego w Katowicach z 6 listopada 2012 r. III AUa 227/12, Sądu
Najwyższego z 25 lipca 2012 r., II UK 70/12).
Sprawdzian na
istnienie wad fizycznych
W przypadku umowy o dzieło – można sprawdzić, czy rezultat umowy ma wady fizyczne (wyrok Sądu Najwyższego z 27 marca 2013 r., I CSK 403/12, Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 26 stycznia 2006 r., III AUa 1700/05).
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1 pkt 4,
art. 6 ust. 4, art. 8 ust. 2a, art. 68 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
systemie ubezpieczeń społecznych,
Art. 3531 Kodeksu cywilnego.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności od 1 listopada 2019 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 1 lipca 2018 r. przy płatności za faktury VAT można stosować mechanizm podzielonej płatności. Mechanizm ten polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę nie trafi w całości na jedno konto odbiorcy, tylko zostanie rozdzielona na kwotę netto i VAT. Kwota netto trafia na zwykły rachunek rozliczeniowy, a VAT na specjalny rachunek VAT, utworzony przez bank. Kupujący dokonuje jednego przelewu i uzupełnia tzw. komunikat przelewu, który jest udostępniany przez bank lub SKOK. Wskazuje się tam kwotę podatku VAT, numer faktury i NIP dostawcy. Wystarczy zastosować ten komunikat i wówczas bank lub SKOK podzieli płatność i przekaże wskazaną w komunikacie kwotę VAT na rachunek VAT dostawcy, a pozostałą kwotę na rachunek bieżący sprzedawcy. Mechanizm podzielonej płatności stosuje się wyłącznie do transakcji między przedsiębiorcami oraz transakcji dokonywanych w złotych polskich. O zastosowaniu mechanizmu dobrowolnej płatności decyduje nabywca.
Obowiązek stosowania mechanizmu podzielonej płatności
Od 1 listopada 2019 r. w ustawie o podatku VAT wprowadzono obowiązek regulowania niektórych faktur mechanizmem podzielonej płatności. Obowiązkowo należy dokonywać płatności w formie split payment, gdy faktury będą:
Oba te warunki muszą by spełnione łącznie.
Jeżeli faktura, której wartość przekracza 15 tys. zł, zawiera przynajmniej jedną pozycję objętą zakresem wskazanym w załączniku nr 15, nabywca będzie miał obowiązek dokonania zapłaty za towar czy usługę z Załącznika nr 15, przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Nie ma przy tym znaczenia, że wartość towarów lub usług objętych załącznikiem nr 15, wykazanych na danej fakturze, jest niższa niż 15 tys. zł.
Faktury zawierające towary z Załącznika nr 15, których łączna wartość brutto jest poniżej 15 tys. zł mogą być płacone za pomocą zwykłych przelewów. W zakresie takich transakcji nabywca może jednak zastosować mechanizm podzielonej płatności na zasadzie dobrowolności, ale zapłata MPP pozwala na uniknięcie odpowiedzialności solidarnej nabywcy.
Załącznik nr 15
Od 1 listopada 2019 r. w ustawie VAT pojawia się nowy Załącznik nr 15, obejmujący towary i usługi objęte solidarną odpowiedzialnością nabywcy oraz obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności, jeżeli faktura przekracza 15 tys. zł. Zawiera on towary z Załącznika nr 11 oraz usługi z Załącznika nr 14 (objęte do 31 października 2019 r. mechanizmem odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym (podatek VAT rozlicza nabywca), towary z Załącznika nr 13 (objęte do 31 października 2019 r. solidarną odpowiedzialnością nabywcy), a także nowe towary niewystępujące w tych załącznikach.
Zmiany w fakturowaniu towarów i usług z Załączników nr 11 i 14
Od 1 listopada 2019 dokonując dostawy towarów z Załącznika nr 11 lub świadczenia usług z Załącznika nr 14, podatnik nie wystawi faktury ze stawką np (nie podlega) oraz informacją „odwrotne obciążenie”, tylko fakturę ze stawką podstawową 23%, która przy spełnieniu określonych warunków (faktura powyżej 15 000 zł brutto) powinna być zapłacona przy zastosowaniu mechanizmu podzielonej płatności.
Podatek od towarów i usług nie będzie zatem od 1 listopada 2019 r. rozliczany przez nabywcę na zasadzie odwrotnego obciążenia, tylko przez sprzedawcę na zasadach ogólnych.
Sprzedawca towarów i usług z Załącznika nr 15 od 1 listopada 2019r. będzie wystawiał faktury z podatkiem VAT i będzie rozliczał podatek należny, a nabywca na podstawie tej faktury będzie odliczał podatek naliczony, tak jak w przypadku wszystkich innych towarów i usług.
Przepisy przejściowe
W przypadku dostaw towarów lub świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 11 lub załączniku nr 14 dokonanych:
rozliczamy je na zasadzie odwrotnego obciążenia – podatek rozlicza nabywca.
Natomiast jeżeli dostawa towarów z Załącznika nr 11 albo świadczenie usług z Załącznika nr 14 i jednocześnie wystawienie faktury nastąpi po 31 października 2019 r. to podatek VAT jest rozliczany przez sprzedawcę i może mieć zastosowanie obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
EBI 11/2019 Skonsolidowany i jednostkowy raport za II kwartał 2019 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak04011714-08-2019 16:03
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za II kwartał 2019 roku.
Postawa prawna:
§ 5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
ESPI 5/2019 Porozumienie w sprawie rozliczenia przeterminowanych należności od Grupy Rank Progress
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172019-08-03 19:13
Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 MAR – informacje poufne
Zarząd ABAK S.A. (Emitent) informuje, że w dniu 3 sierpnia 2019 r. zostało zawarte przez Progress XXVIII sp. z o.o. (spółka zależna od Emitenta, dalej: Spółka) porozumienie (Porozumienie) z grupą kapitałową Rank Progeress S.A. (Grupa RNK) regulujące rozliczenie przeterminowanych należności Grupy RNK wobec Spółki.
Porozumienie przewiduje, że całkowite zadłużenie Grupy RNK wobec Spółki na dzień 30 czerwca 2019 r. w kwocie 3.633.261 zł zostanie rozliczone następujący sposób:
1. Do dnia 31 sierpnia br. Grupa RNK spłaci kwotę 1.417.102 zł.
2. Progress XXVIII zwolni z długu Grupę RNK na kwotę 320.080 zł, co wpłynie jendorozowo na wynik jednostkowy Spółki oraz skonsolidowany wynik Grupy ABAK S.A. w 2019 r.
3. Od 1 stycznia 2020 r. Spółka wynajmie dodatkowe pomieszczenia biurowe od Grupy RNK na okres 24 miesięcy, z łącznym czynszem za ten okres w kwocie 322.080 zł, który to czynsz zostanie potrącony z należnościami od Grupy RNK.
4. Pozostała kwota należności tj. 1.571.999 zł zostanie spłacona przez Grupę RNK do dnia 31 grudnia 2019 r.
5. Po otrzymaniu kwoty o której mowa w pkt. 4 Spółka spłaci swoje zobowiązania wobec niektórych spółek z Grupy RNK z tytułu otrzymanych do dnia 30 czerwca 2019 r. zaliczek na poczet świadczonych usług księgowych w kwocie 1.571.999 zł.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu
Ulga PIT dla młodych od 1 sierpnia 2019 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Zgodnie z ustawą z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. poz. 1394) od 1 sierpnia 2019 r. obowiązuje nowe zwolnienie podatkowe w podatku dochodowym od osób fizycznych dla osób, które nie ukończyły 26 lat (ulga w PIT dla młodych) na podstawie art.21 ust.1 pkt.148 ustawy o PIT.
Przepisy o zwolnieniu z podatku dochodowego mają zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych (otrzymanych lub postawionych do dyspozycji podatnika) od dnia 1 sierpnia 2019 r.
Preferencja nie jest niestety adresowana do wszystkich zarabiających młodych ludzi.
Kogo dokładnie dotyczy ulga?
Nowe zwolnienie dotyczy TYLKO zatrudnionych na podstawie stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy, stosunku służbowego lub stosunku pracy nakładczej oraz pracujących na podstawie umowy zlecenia zawartej przez podatnika (osobę fizyczną) z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, osobą prawną i jej jednostką organizacyjną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej (nie dotyczy umów zlecenia zawartych między dwoma osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej).
Ze zwolnienia z podatku dochodowego nie skorzystają osoby, które nie ukończyły 26 roku życia i prowadzą własną działalność gospodarczą albo uzyskują przychody na podstawie umowy o dzieło. Jeżeli młoda osoba pracuje na etacie i jednocześnie np. osiąga przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, wynagrodzenie z tego pierwszego tytułu (umowa o pracę) będzie jednak objęte ulgą.
Spod zakresu nowelizacji są wyłączeni nierezydenci pracujący na umowach zlecenia (np. ukraińscy zleceniobiorcy).
Co obejmuje ulga?
Zwolnienie dotyczy wyłącznie podatku dochodowego, nie dotyczy składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne.Niezależnie od zwolnienia od podatku części przychodów na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT, przychody te będą stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz na ubezpieczenie zdrowotne w zakresie, w jakim stanowią ją do 31 lipca 2019 r.
Limity przychodów objętych ulgą
Preferencja ma być stosowana w odniesieniu do przychodów otrzymanych przez danego podatnika do ukończenia 26. roku życia. Wprowadzone zostało ograniczenie kwotowe na poziomie 85 528 zł w skali roku, czyli zwolnienie dotyczy osób młodych zarabiających w granicach pierwszego progu podatkowego.
W 2019 r. (tj. za okres 5 miesięcy – od sierpnia do grudnia 2019 r.) limit będzie proporcjonalnie mniejszy i wyniesie 35 636,67 zł. Nadwyżka ponad wymienione powyżej limity podlegać ma opodatkowaniu na ogólnych zasadach (z uwzględnieniem m. in. kwoty wolnej od podatku).
Oznacza to że od 1 stycznia 2020 r. pierwsze 85 528 zł dochodu u osoby poniżej 26 roku życia nie będzie w ogóle opodatkowane , a kolejne 85 528 zł będzie opodatkowane według stawki 18%, a nie 32% jak u podatników, którzy w ciągu roku uzyskują dochody przekraczające pierwszy próg skali podatkowej.
O stosowaniu ulgi decyduje wiek pracownika lub zleceniobiorcy na moment uzyskania przychodu, a nie wiek na moment zawarcia umowy, czy wykonywania pracy; wiek ustalany będzie z uwzględnieniem pełnej daty urodzenia, a nie wyłącznie miesiąca lub roku urodzenia
Limit zwolnienia obowiązuje bez względu na liczbę zawartych umów i liczbę płatników wypłacających wynagrodzenie objęte zwolnieniem.
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, przychodów zwolnionych od podatku dochodowego oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Co zrobić, by otrzymać ulgę?
Od 1 stycznia 2020 r. płatnik będzie stosował zwolnienie z PIT dla osób poniżej 26 roku życia automatycznie.
Do końca 2019 r. ulga zostanie uwzględniona przez płatnika tylko w przypadku tych pracowników i zleceniobiorców, którzy wystąpią o to w pisemnym oświadczeniu, z którego musi wynikać , że przychody podatnika poniżej 26 roku życia uzyskane od sierpnia do grudnia 2019 r. zmieszczą się w kwocie zwolnionej, tj. nie przekroczą 35 636,67 zł. Wówczas pracodawca albo zleceniodawca będzie stosował zwolnienie najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu uzyskania oświadczenia do miesiąca włącznie, w którym w 2019 r. przychód uzyskany u płatnika przekroczy kwotę graniczną albo podatnik ukończy 26 rok życia. Jeżeli podatnik poniżej 26 roku życia nie złoży w 2019 r. pisemnego oświadczenia zwolnienie zostanie zastosowane dopiero w zeznaniu rocznym za 2019 r., a nie na etapie poboru zaliczek na podatek dochodowy.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
Umowa zlecenia a umowa o dzieło – ZUS wyjaśnia różnice
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Zgodnie z zasadą swobody umów to strony decydują, jaką umowę zawierają. Jednak gdy wybierają rodzaj umowy, powinny przestrzegać przepisów, w szczególności Kodeksu cywilnego. Charakter umowy określa bowiem nie tylko sama nazwa umowy, ale przede wszystkim jej treść, a także warunki i okoliczności, które towarzyszą jej wykonywaniu.
Jeśli zawarto umowę nazwaną umową o dzieło, a Zakład Ubezpieczeń Społecznych stwierdzi, że jest to faktycznie umowa zlecenia albo umowa o świadczenie usług, to umowa może zostać objęta obowiązkiem ubezpieczeń społecznych ze skutkiem wstecznym. Poniżej przedstawiamy wyjaśnienia ZUS pozwalające na ustalenie rzeczywistego charakteru zawartej umowy, którymi pracownicy ZUS kierują się podczas kontroli.
Przedmiot i cel umowy
Przedmiotem umowy o dzieło jest zobowiązanie do wykonania dzieła, czyli osiągnięcia określonego, indywidualnego rezultatu w postaci materialnej lub niematerialnej.
Wykonanie dzieła najczęściej polega na:
(wyrok Sądu Najwyższego z 18 września 2013 r., II UK 39/13).
Rezultat umowy o dzieło powinien mieć byt samoistny, obiektywnie osiągalny i pewny. Nie powinno być uznane za dzieło coś, co nie odróżnia się w żaden sposób od innych występujących na danym rynku rezultatów pracy, gdyż wówczas zatraciłoby swój indywidualny charakter dzieła (wyroki Sądu Najwyższego: z 3 listopada 1999 r., IV CKN 152/00, z 27 sierpnia 2013 r., II UK 26/13, z 14 listopada 2013 r., II UK 115/13, z 4 czerwca 2014 r., II UK 543/13, oraz z 10 lipca 2014 r., II UK 454/13). Dzieło powinno być wyrazem kreatywności i umiejętności autora.
W przypadku umowy zlecenia czy umowy o świadczenie usług przedmiotem jest zobowiązanie do wykonywania określonych czynności.
Umowa o dzieło różni się od umowy zlecenia tym, że wykonawca umowy o dzieło zobowiązuje się nie do samego działania, lecz do uzyskania określonego dzieła jako rezultatu tego działania (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 4 lutego 2014 r., III AUa 596/13). Wykonywanie określonej czynności (szeregu powtarzających się czynności) bez względu na jej rezultat jest właściwe dla umów zlecenia (wyrok Sądu Najwyższego z 4 lipca 2013 r., II UK 402/12).
Odpowiedzialność
W umowie o dzieło osoba, która wykonuje tę umowę, odpowiada za osiągnięcie rezultatu. Nie jest ważne, czy dołożyła należytej staranności przy wykonywaniu dzieła. Ryzyko obciąża wykonawcę umowy.
W umowie zlecenia to zleceniobiorca odpowiada za brak należytej staranności przy wykonywaniu czynności, a nie za jej wynik. W umowie zlecenia ryzyko, że rezultat nie zostanie osiągnięty, obciąża zleceniodawcę. Zleceniobiorca nie odpowiada za brak rezultatu, do którego miały doprowadzić czynności, które wykonuje. Zleceniobiorcy można przypisać brak należytej staranności (wyrok Sądu Najwyższego z 25 lipca 2012 r., II UK 70/12, wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 5 listopada 2013 r., III AUa 275/13).
Pewność rezultatu
W umowie o dzieło osiągnięcie rezultatu, przy spełnieniu określonych warunków, jest pewne. W umowie zlecenia – brak jest pewności, czy czynności, do których zobowiązał się zleceniobiorca, doprowadzą do zamierzonego rezultatu (wyrok Sądu Apelacyjnego w Szczecinie z 5 listopada 2013 r., III AUa 275/13).
Powtarzalność
Dla umów zlecenia jest właściwe wykonywanie powtarzalnych, odtwórczych czynności bądź wykonywanie tych czynności w sposób ciągły lub zespołowy (wyrok Sądu Apelacyjnego w Poznaniu z 19 marca 2008 r., I ACa 83/08, Sądu Apelacyjnego w Katowicach z 6 listopada 2012 r. III AUa 227/12, Sądu Najwyższego z 25 lipca 2012 r., II UK 70/12).
Sprawdzian na istnienie wad fizycznych
W przypadku umowy o dzieło – można sprawdzić, czy rezultat umowy ma wady fizyczne (wyrok Sądu Najwyższego z 27 marca 2013 r., I CSK 403/12, Sądu Apelacyjnego w Lublinie z 26 stycznia 2006 r., III AUa 1700/05).
Podstawa prawna
Art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 6 ust. 4, art. 8 ust. 2a, art. 68 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
Art. 3531 Kodeksu cywilnego.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
ESPI 4/2019 Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5 proc. głosów na ZWZ ABAK S.A. w dniu 26 czerwca 2019 r.
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172019-06-26 16:09
Podstawa prawna: art. 70 pkt 3 Ustawy o ofercie – WZA lista powyżej 5%
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) przekazuje wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Spółki, które odbyło się w dniu 26 czerwca 2019 roku, z określeniem liczby głosów przysługujących każdemu z nich z posiadanych akcji i wskazaniem ich procentowego udziału w liczbie głosów na tym Walnym Zgromadzeniu oraz w ogólnej liczbie głosów:
– PROFESCAPITAL, 1.800.000 głosów, tj. 1.800.000 akcji, co stanowiło 83,92 % głosów na tym ZWZ i 66,80 % w ogólnej liczbie głosów.
– Ewa Stolarczyk, 195.000 głosów, tj. 195.000 akcji, co stanowiło 9,09 % głosów na tym ZWZ i 7,24 % w ogólnej liczbie głosów.
– Marzena Leonowicz, 150.000 głosów, tj. 150.000 akcji, co stanowiło 6,99 % głosów na tym ZWZ i 5,57 % w ogólnej liczbie głosów.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
EBI 10/2019 Treść uchwał podjętych na ZWZ ABAK S.A. w dniu 26 czerwca 2019 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172019-06-26 15:54
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) w załączeniu przekazuje treść uchwał podjętych na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Spółki w dniu 26 czerwca 2019 roku.
Jednocześnie Spółka informuje, że nie było projektów uchwał, które zostały poddane pod głosowanie, a nie zostały podjęte, że nie odstąpiono od rozpatrywania któregokolwiek z punktów planowanego porządku obrad, a także, że podczas obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia żaden akcjonariusz nie zgłosił sprzeciwu do protokołu.
Podstawa prawna: § 4 ust. 2 pkt 7), 7a), 8) i 9) Załącznika nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect”.
Załącznik:
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
EBI 9/2019 Uchwała ZWZ ABAK S.A. w sprawie wypłaty dywidendy
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172019-06-26 15:40
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) informuje, że 26 czerwca 2019 roku Zwyczajne Walne Zgromadzenie podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy za rok obrotowy 2018 w kwocie 215.580,80 złotych (słownie: dwieście piętnaście tysięcy pięćset osiemdziesiąt złotych 80/100), tj. 0,08 złotych (słownie: osiem groszy) na akcję.
Dzień dywidendy Zwyczajne Walne Zgromadzenie ustaliło na dzień 22 lipca 2019 roku, a termin wypłaty dywidendy na dzień 2 sierpnia 2019 roku.
Według stanu na dzień podjęcia uchwały, liczba akcji ABAK S.A. uprawnionych do dywidendy wynosi 2.694.760 sztuk.
Podstawa prawna: §4 ust. 2 pkt. 11) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Biała lista podatników VAT od 1 września 2019 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak04011731 maja 2019 r. opublikowano ustawę wprowadzającą nowy wykaz podatników VAT, tzw. „białą listę podatników VAT”.
Szef Krajowej Administracji Skarbowej musi stworzyć do 31 sierpnia 2019 r., w postaci elektronicznej, wykaz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT. Powstały wykaz zostanie uzupełniony o dotychczasowe wykazy podmiotów:
Do tego wykazu zostaną wprowadzone następujące dane podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT:
Tym samym, funkcjonujące do tej pory rejestry zostaną połączone w jedną bazę podatników VAT, która zostanie rozszerzona o dodatkowe dane (takie jak m.in. numery rachunków rozliczeniowych wskazanych w zgłoszeniu identyfikacyjnym lub zgłoszeniu aktualizacyjnym).
Wykaz będzie udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej MF od 1 września 2019 r. Dostęp do niego będzie możliwy także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego CEiDG. Będzie pozwalał na sprawdzenie, czy podmiot znajduje się w wykazie na wybrany dzień, przypadający nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym podmiot jest sprawdzany. Dane tego podmiotu będą udostępniane według stanu na wybrany dzień, z wyjątkiem danych, o których mowa w art.96b ust.3
pkt.1-3 ustawy o VAT (tj. nazwy lub imienia i nazwiska, NIP, REGON i statusu), które będą udostępniane według stanu na dzień sprawdzenia.
Biała lista podatników ma posłużyć jako narzędzie do weryfikacji przyszłego kontrahenta w celu spełnienia przesłanek o dochowaniu należytej staranności. Stworzenie jednej bazy zawierającej wszystkie informacje o statusie podatników VAT znacznie usprawni proces wyszukiwania danych o innych podmiotach gospodarczych. Ułatwieniem ma być także sam sposób wyszukiwania danych, gdyż będzie on odbywał się nie tylko według numeru NIP jak do tej pory, ale również według fragmentu nazwy firmy bądź nazwiska wyszukiwanego podmiotu.
Wykaz aktualizowany będzie raz na dobę w dni robocze.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
ESPI 3/2019 Ogłoszenie o zwołaniu na dzień 26 czerwca 2019 r. Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia ABAK S.A. wraz z projektami uchwał
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172019-05-30 15:01
Podstawa prawna: art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie – informacje bieżące i okresowe
Zarząd ABAK S.A. („Spółka”), działając na podstawie art. 399 § 1 Kodeksu spółek handlowych, zwołuje Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki na dzień 26 czerwca 2019 roku, które rozpocznie się o godz. 12.00 w siedzibie Spółki przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 18/20 w Olsztynie.
W załączeniu treść ogłoszenia wraz z informacją o ogólnej liczbie akcji oraz projekty uchwał.
Pełna dokumentacja dotycząca ZWZ Spółki dostępna jest na stronie internetowej Spółki pod adresem www.abak.com.pl w zakładce „RELACJE INWESTORSKIE”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Załączniki: