Od 1 lutego do 30 czerwca 2021 r. wszystkie
podmioty płacące podatek akcyzowy, na mocy ustawy z 10 grudnia 2020 r. o
zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, zobowiązane są
do rejestracji w nowym Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, który ma
zastąpić dotychczasowo działające rejestry prowadzone przez naczelników urzędów
skarbowych. Celem utworzenia Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych,
prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, jest
zwiększenie bezpieczeństwa w obrocie wyrobami akcyzowymi oraz odciążenie
urzędów skarbowych.
Ministerstwo Finansów całkowicie zrezygnowało z rejestracji papierowej, dlatego wszystkie podmioty objęte obowiązkiem rejestracji muszą zrobić to przez PUESC (Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Do rejestracji konieczne jest założenie konta na portalu, uzyskanie indywidualnego numeru ID SISC oraz posiadanie jednego z podpisów elektronicznych do poświadczenia rejestracji (kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany, podpis osobisty, podpis weryfikowany za pomocą certyfikatu celnego albo innym podpisem dopuszczonym przez ministra finansów).
Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA dotyczy:
1. Podmiotów
prowadzących działalność gospodarczą zamierzających:
a) wykonywać czynności podlegające
opodatkowaniu akcyzą – przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem
wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych
wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem
wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych
zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania
pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia
wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem
skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej
lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie
Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia
Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania
procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku
akcyzowego – przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego
tego alkoholu;
2. Podmiotów
zużywających nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących osobą
fizyczną, zamierzających zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust.
1 pkt 1-3 AkcyzaU – przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
Obowiązek obejmuje również te podmioty,
które dotychczas nie były zobowiązane do rejestracji dla potrzeb podatku
akcyzowego. Mowa tu o podmiotach nieprowadzących działalności gospodarczej,
które zużywają wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie (paliwo lotnicze, paliwo żeglugowe, gaz LPG) tj. m. in. jednostki
pożytku publicznego, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne
wojska, Straż Graniczną oraz Policję.
3. Podmiotu, który w
ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia
wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie
przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru
akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich
przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a AkcyzaU –
przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów
akcyzowych;
4. Podmiotu, który
zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a) pośredniczący podmiot węglowy,
b) pośredniczący podmiot gazowy
– przed dniem rozpoczęcia tej
działalności;
Zmiana będzie miała znaczenie również
dla podmiotów zamierzających prowadzić działalność jako pośredniczący podmiot
węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy. Począwszy od 1 lutego 2021 r. podmioty
te również zostały objęte obowiązkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w
Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
5. Podmiotu, który
został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a) art. 13 ust. 5 AkcyzaU – przed dniem
dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę
końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b) art. 13 ust. 5a AkcyzaU – przed dniem
rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
Zgłoszenia rejestracyjnego może również fakultatywnie
dokonać osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zużywająca
wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Liczba podmiotów zobowiązanych do
rejestracji znacznie wzrośnie, a co za tym idzie również liczba zgłoszeń
rejestracyjnych rozpatrywanych przez organ odpowiedzialny za dokonanie
rejestracji tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Powyższe może skutkować wydłużeniem
terminu rozpatrywania zgłoszeń, a co za tym idzie samego procesu rejestracji.
Mając na uwadze powyższe, istotnym jest, by podmioty zobowiązane do dokonania
zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji podjęły działania mające na
celu jak najszybsze dostosowanie się do znowelizowanych przepisów.
Obowiązek rejestracji do CRPA nie dotyczy:
1. Osób fizycznych,
2. Podmiotów olejowych (zużywających podmiotów olejowych i pośredniczących podmiotów olejowych),
3. Pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Okres przejściowy
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, co
istotne, zawierają przepisy przejściowe, które przewidują różne regulacje w
zależności od tego, czy podmiot prowadził już działalność zarejestrowaną w
zakresie akcyzy, czy dopiero zamierza dokonać rejestracji.
Do zgłoszeń rejestracyjnych złożonych
przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, czyli przed 1 lutego 2021 r., w
przypadku których przed tym dniem nie zostało wydane potwierdzenie przyjęcia
zgłoszenia rejestracyjnego, stosuje się przepisy ustawy o podatku o akcyzie w
brzmieniu dotychczasowym.
Podmiot, który przed dniem wejścia w
życie niniejszej ustawy, czyli przed 1 lutego 2021 r., złożył właściwemu
naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w brzmieniu
dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia, zostaje zarejestrowany
w CRPA z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące
właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego (chodzi o wskazanie właściwego
dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy) w brzmieniu
nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem dokonania tego uzupełnienia do dnia 30
czerwca .2021 r.
W przypadku podmiotu, który nie podlegał dotychczas obowiązkowi rejestracji, a który od 1 lutego 2021 r. został objęty tym obowiązkiem, będzie on musiał do 30 czerwca 2021 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Poza tym, do dnia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w brzmieniu nadanym nowelizacją, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2021 r., za pośredniczący podmiot węglowy albo pośredniczący podmiot gazowy uznaje się podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej nowelizacji złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego powiadomienie na podstawie art. 16 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia przed tym dniem.
Link do procesu rejestracji: https://www-2.puesc.gov.pl/uslugi/crpa-uzyskaj-wpis-do-centralnego-rejestru-podmiotow-akcyzowych
Ewa Stolarczyk,
ABAK S.A.
Założenia programu Polski Ład w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych
/w Porady ksiegowe /Autor Abak04011715 maja 2021 r. na specjalnej konwencji zostały zaprezentowane ogólne założenia programu „Polski Ład”.
Istotną częścią programu mają być zmiany w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz składkach na ubezpieczenie zdrowotne, które z pewnością będą miały istotny wpływ na sytuację ekonomiczną zarówno osób zatrudnionych na podstawie umów o pracę i umów cywilnoprawnych, jak również przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą.
Poniżej prezentujemy kluczowe założenia reformy podatkowej w obszarze obciążeń podatkowych i składkowych osób fizycznych w wersji przedstawionej w maju 2021 r. Proponowane zmiany mają być ustalane i uchwalane w 2021 r. i co do zasady ich planowane wejście w życie to początek 2022 r. Nie zostały jeszcze opublikowane projekty ustaw z konkretnymi, szczegółowymi rozwiązaniami.
1. Składki zdrowotne w działalności gospodarczej (przedsiębiorstwa jednoosobowe, wspólnicy spółek cywilnych i osobowych, jednoosobowi wspólnicy spółek z o.o.) w wysokości uzależnionej od osiągniętego dochodu
2. Brak możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku dochodowego od osób fizycznych, co stanowi dodatkowe obciążenie
3. Podniesienie pierwszego progu skali podatkowej
Planowane jest podniesienie granicy pierwszego progu podatkowego z ok. 85 tys. zł do 120 tys. zł, z jednoczesnym utrzymaniem aktualnie obowiązujących stawek podatku dla skali podatkowej, tj. 17% (dla dochodów do 120 tys. zł) i 32% (dla dochodów ponad 120 tys. zł).
4. Kwota wolna od podatku PIT w przypadku dochodów opodatkowanych skalą podatkową (nie dotyczy podatku liniowego 19%)
5. Umowy zlecenia a obowiązek składek na ubezpieczenia społeczne
6. Ulga podatkowa na powrót do Polski z emigracji
7. Ryczałt dla przychodów/dochodów zagranicznych przy zmianie rezydencji podatkowej
8. Dieta/ryczałt w związku z wykonywaniem pracy zdalnej
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
ESPI 4/2021 Rekomendacja Zarządu w sprawie podziału zysku za rok 2020
/w Raporty ESPI /Autor Abak04011726-05-2021 13:38
Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 MAR – informacje poufne
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) informuje, że w dniu 26 maja 2021 r. podjął uchwałę rekomendującą Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Spółki sposób podziału zysku Spółki za 2020 r., w wysokości 451.992,95 zł, w której rekomenduje:
Ponadto Zarząd Spółki rekomenduje, aby dzień dywidendy był wyznaczony na 22 lipca 2021 r., natomiast wypłata dywidendy nastąpiła w dniu 2 sierpnia 2021 r.
EBI 4/2021 Skonsolidowany i jednostkowy raport roczny za rok 2020
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172021-05-26 13:10
Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport roczny za rok 2020.
Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 2 Załącznika nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Załączniki:
Wyższe mandaty karne od 1 maja 2021 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Kodeks karny skarbowy przewiduje możliwość wymierzenia kary grzywny za wykroczenie skarbowe w formie mandatu karnego, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości, uszczuplona w związku z wykroczeniem należność publicznoprawna została w całości uiszczona do chwili przyjęcia mandatu, a sprawca wyraża zgodę na przyjęcie mandatu.
Czym jest wykroczenie skarbowe?
Wykroczeniem skarbowym, zgodnie z kodeksową regulacją, jest czyn zabroniony przez kodeks pod groźbą kary grzywny określonej kwotowo, jeżeli kwota uszczuplonej lub narażonej na uszczuplenie należności publicznoprawnej albo wartość przedmiotu czynu nie przekracza w czasie jego popełnienia pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia (który to próg obowiązywał już poprzednio i nie został zmieniony), a także każdy inny czyn, który szczególny przepis kodeksu uznaje za wykroczenie.
Zgodnie z art. 48 par. 2 kodeksu karnego skarbowego w wersji obowiązującej do końca kwietnia 2021 r., mandatem karnym można było nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. W 2021 r. była to kwota 5,6 tys. zł.
Wyższe kary od 1 maja 2021 r.
Od 1 maja 2021 r. mandatem karnym można nałożyć karę grzywny w granicach nieprzekraczających pięciokrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia. Kara grzywny za wykroczenie skarbowe może zatem wynieść maksymalnie 14 tys. zł.
W uzasadnieniu do nowelizacji przepisów kodeksu karnego skarbowego wskazane zostało, że podniesienie wysokości górnej granicy mandatów za wykroczenia skarbowe pozwoli na:
Kiedy kara może zostać nałożona?
Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym karę grzywny w drodze mandatu karnego można nałożyć jedynie, gdy osoba sprawcy i okoliczności popełnienia wykroczenia skarbowego nie budzą wątpliwości i nie zachodzi potrzeba wymierzenia kary surowszej. Warunkiem nałożenia za wykroczenie skarbowe grzywny w drodze mandatu karnego jest zgoda sprawcy na jego przyjęcie i w takiej sytuacji sprawa nie trafia do sądu. Podwyższenie górnej granicy kary grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym skutkuje więc możliwością stosowania przez organy podatkowe wyższej kary bez konieczności występowania do sądu z aktem oskarżenia lub z wnioskiem o wyrażenie zgody na dobrowolne poddanie się odpowiedzialności.
Co oznaczają zmiany?
Podwyższenie granicy kary grzywny orzekanej w postępowaniu mandatowym może skłaniać urzędników do nakładania mandatów, zamiast występowania do sądu z aktem oskarżenia, gdyż tryb mandatowy jest szybszy i prostszy, a po podwyższeniu wymiaru kary umożliwia również orzeczenie kary oczekiwanej przez organ podatkowy. Z tego względu zamiast kierowania do sądu oskarżenia, częściej będą wystawiane mandaty kare za wykroczenia skarbowe. Z jednej strony będzie to umożliwiać szybkie zakończenie postępowania, czego często oczekuje również osoba pociągnięta do odpowiedzialności za wykroczenie. Jednak z drugiej strony na skutek proponowanej zmiany, organy podatkowe wyposażone w takie narzędzie mogą być skłonne do nakładania kar w wyższym wymiarze za drobne uchybienia, stanowiące wykroczenia skarbowe. Do tej kategorii zaliczają się takie czyny, jak np. prowadzenie ksiąg w sposób wadliwy, czyli zgodny z rzeczywistością, ale niepoprawny od strony formalnej, a także niezłożenie w terminie deklaracji przez podatnika.
Istnieje ryzyko, że skutkiem ubocznym dokonanej zmiany będzie zwiększenie od 1 maja 2021r. ilości spraw, w których podatnicy będą odmawiać przyjęcia mandatów, decydując się na wykazanie przed sądem, że nałożona kara jest niewspółmierna do wagi wykroczenia, lub że nie ponoszą winy za naruszenie przepisów podatkowych. Wcześniej z uwagi na relatywnie niewielką wysokość grzywien nakładanych mandatami karnymi, wielu podatników w przypadku drobniejszych naruszeń nie decydowała się na angażowanie czasu i środków w postępowanie sądowe, wybierając zapłacenie mandatu i szybkie zakończenie sprawy.
Większość czynów zabronionych w kodeksie karnym skarbowym można popełnić jedynie z winy umyślnej. Brak wykazania umyślności czynu wyklucza możliwość pociągnięcia podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej, co jest częstą przyczyną uniewinnień przed sądami podatników oskarżanych przez organy o popełnienie przestępstw lub wykroczeń skarbowych. W przypadku postępowania mandatowego wina sprawcy, który poprzez przyjęcie mandatu karnego przyjmuje na siebie odpowiedzialność, nie podlega zwykle zbyt dogłębnemu badaniu. Wzrost wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów może spowodować, że podatnicy będą częściej kwestionować umyślność popełnienia wykroczenia skarbowego i zasadność karania za nie.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
EBI 3/2021 Skonsolidowany i jednostkowy raport za I kwartał 2021 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak04011714-05-2021 11:13
Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za I kwartał 2021 roku.
Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Załącznik:
Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) do 30 czerwca 2021 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 1 lutego do 30 czerwca 2021 r. wszystkie podmioty płacące podatek akcyzowy, na mocy ustawy z 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, zobowiązane są do rejestracji w nowym Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, który ma zastąpić dotychczasowo działające rejestry prowadzone przez naczelników urzędów skarbowych. Celem utworzenia Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych, prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu, jest zwiększenie bezpieczeństwa w obrocie wyrobami akcyzowymi oraz odciążenie urzędów skarbowych.
Ministerstwo Finansów całkowicie zrezygnowało z rejestracji papierowej, dlatego wszystkie podmioty objęte obowiązkiem rejestracji muszą zrobić to przez PUESC (Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych). Do rejestracji konieczne jest założenie konta na portalu, uzyskanie indywidualnego numeru ID SISC oraz posiadanie jednego z podpisów elektronicznych do poświadczenia rejestracji (kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis zaufany, podpis osobisty, podpis weryfikowany za pomocą certyfikatu celnego albo innym podpisem dopuszczonym przez ministra finansów).
Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego do CRPA dotyczy:
1. Podmiotów prowadzących działalność gospodarczą zamierzających:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą – przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,
b) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,
d) dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22.11.1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego – przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu;
2. Podmiotów zużywających nieprowadzących działalności gospodarczej, niebędących osobą fizyczną, zamierzających zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 AkcyzaU – przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;
Obowiązek obejmuje również te podmioty, które dotychczas nie były zobowiązane do rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego. Mowa tu o podmiotach nieprowadzących działalności gospodarczej, które zużywają wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie (paliwo lotnicze, paliwo żeglugowe, gaz LPG) tj. m. in. jednostki pożytku publicznego, jednostki samorządu terytorialnego, jednostki organizacyjne wojska, Straż Graniczną oraz Policję.
3. Podmiotu, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a AkcyzaU – przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych;
4. Podmiotu, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako:
a) pośredniczący podmiot węglowy,
b) pośredniczący podmiot gazowy
– przed dniem rozpoczęcia tej działalności;
Zmiana będzie miała znaczenie również dla podmiotów zamierzających prowadzić działalność jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy. Począwszy od 1 lutego 2021 r. podmioty te również zostały objęte obowiązkiem złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
5. Podmiotu, który został wyznaczony jako podmiot reprezentujący, o którym mowa w:
a) art. 13 ust. 5 AkcyzaU – przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego przez odpowiednio nabywcę końcowego lub finalnego nabywcę gazowego,
b) art. 13 ust. 5a AkcyzaU – przed dniem rozpoczęcia działalności jako podmiot reprezentujący.
Zgłoszenia rejestracyjnego może również fakultatywnie dokonać osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, zużywająca wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Liczba podmiotów zobowiązanych do rejestracji znacznie wzrośnie, a co za tym idzie również liczba zgłoszeń rejestracyjnych rozpatrywanych przez organ odpowiedzialny za dokonanie rejestracji tj. Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Powyższe może skutkować wydłużeniem terminu rozpatrywania zgłoszeń, a co za tym idzie samego procesu rejestracji. Mając na uwadze powyższe, istotnym jest, by podmioty zobowiązane do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji podjęły działania mające na celu jak najszybsze dostosowanie się do znowelizowanych przepisów.
Obowiązek rejestracji do CRPA nie dotyczy:
1. Osób fizycznych,
2. Podmiotów olejowych (zużywających podmiotów olejowych i pośredniczących podmiotów olejowych),
3. Pośredniczących podmiotów tytoniowych.
Okres przejściowy
Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym, co istotne, zawierają przepisy przejściowe, które przewidują różne regulacje w zależności od tego, czy podmiot prowadził już działalność zarejestrowaną w zakresie akcyzy, czy dopiero zamierza dokonać rejestracji.
Do zgłoszeń rejestracyjnych złożonych przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, czyli przed 1 lutego 2021 r., w przypadku których przed tym dniem nie zostało wydane potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, stosuje się przepisy ustawy o podatku o akcyzie w brzmieniu dotychczasowym.
Podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, czyli przed 1 lutego 2021 r., złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia, zostaje zarejestrowany w CRPA z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego (chodzi o wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy) w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem dokonania tego uzupełnienia do dnia 30 czerwca .2021 r.
W przypadku podmiotu, który nie podlegał dotychczas obowiązkowi rejestracji, a który od 1 lutego 2021 r. został objęty tym obowiązkiem, będzie on musiał do 30 czerwca 2021 r. złożyć zgłoszenie rejestracyjne. Poza tym, do dnia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w brzmieniu nadanym nowelizacją, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2021 r., za pośredniczący podmiot węglowy albo pośredniczący podmiot gazowy uznaje się podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej nowelizacji złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego powiadomienie na podstawie art. 16 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia przed tym dniem.
Link do procesu rejestracji: https://www-2.puesc.gov.pl/uslugi/crpa-uzyskaj-wpis-do-centralnego-rejestru-podmiotow-akcyzowych
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Darowizny odliczane od dochodu przez podatników rozliczających się 19% podatkiem liniowym
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Zgodnie z art. 26 pkt.9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący podstawę obliczenia podatku może zostać obniżony o kwoty darowizn przeznaczonych na określone cele.
Co do zasady, z odliczenia darowizn mogą korzystać podatnicy rozliczający swoje dochody w zeznaniach PIT-37, PIT- 36 i PIT 28, czyli płacący podatek dochodowy wg skali podatkowej albo podatek zryczałtowany od przychodów ewidencjonowanych. Tak jest w przypadku darowizn na cele pożytku publicznego, darowizn na cele kultu religijnego czy darowizn na cele krwiodawstwa. Wymienione powyżej darowizny nie podlegają odliczeniu od dochodów podatników opodatkowanych 19% podatkiem liniowym.
Jednak część darowizn może pomniejszać dochód podatnika który dokonał wyboru opodatkowania podatkiem liniowym. Są to:
1. Ulga na cele kształcenia zawodowego
Ulga na cele kształcenia zawodowego dotyczy przekazania szkołom materiałów dydaktycznych lub środków trwałych, pod warunkiem, że są one kompletne, zdatne do użytku i nie są starsze niż 12 lat. Mogą z niej skorzystać WYŁĄCZNIE przedsiębiorcy opodatkowani zarówno na zasadach ogólnych, liniowo wg stawki 19% oraz ryczałtem ewidencjonowanym.
Darowiznę tę można przekazać publicznym szkołom prowadzącym kształcenie zawodowe, o których mowa w art. 4 pkt 28a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w więc np.:
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 6% dochodu (przychodu u podatników płacących ryczałt). Jest to limit wspólny z pozostałymi darowiznami, takimi jak darowizny na cele krwiodawstwa, cele pożytku publicznego oraz kultu religijnego. Tytułem darowizny nie mogą być przekazane środki pieniężne, a wyłącznie składniki majątku trwałego. Darowiznę tę można odliczać w deklaracjach PIT-37, PIT-36, PIT-36L oraz PIT-28.
2. Darowizny pieniężne i rzeczowe na walkę z COVID-19
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, także opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych mogą odliczyć darowizny (gotówkowe lub rzeczowe) na cele związane z przeciwdziałaniem COVID-19 przekazane:
3. Darowizny sprzętu komputerowego na rzecz organów prowadzących jednostki oświatowe
Odliczeniu podlegają komputery przenośne (laptopy lub tablety), które są kompletne, zdatne do użytku i wyprodukowane nie wcześniej niż 3 lata przed dniem ich przekazania podarowane na rzecz :
a) organów prowadzących placówki oświatowe (np. przedszkola, szkoły, uczelnie, placówki oświatowo – wychowawcze),
b) organizacji, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych, lub operatorowi OSE, o którym mowa w ustawie z dnia 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz. U. poz. 2184, z 2019 r. poz. 1815 oraz z 2020 r. poz. 695), z przeznaczeniem na cele dalszego nieodpłatnego przekazania organom prowadzącym placówki oświatowe lub placówkom oświatowym.
Darowizny wymienione w pkt.2 i 3 przekazane:
a) do końca kwietnia 2020 r. podlegają odliczeniu w wysokości większej niż wartość darowizny – 200% wartości darowizny,
b) w maju 2020 r. podlegają odliczeniu w wysokości 150% wartości darowizny,
c) od 1 czerwca 2020 r. do 30 września 2020 r. podlegają odliczeniu w wysokości kwoty odpowiadającej wartości darowizny,
d) od 1 października 2020 r. do 31 grudnia 2020r. podlegają odliczeniu w wysokości 200% wartości darowizny
e) od 1 stycznia 2021 r. do 31 marca 2021 r. – 150 proc. wartości darowizny;
f) od 1 kwietnia 2021 r. do końca miesiąca, w którym zostanie odwołany stan epidemii – równowartość przekazanej darowizny.
Wysokość wydatków na darowizny ustala się na podstawie:
Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane VAT, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru plus VAT – w części przekraczającej kwotę podatku naliczonego, którą podatnik ma prawo odliczyć zgodnie z przepisami o VAT z tytułu dokonania tej darowizny.
W przypadku darowizn z pkt.2 i 3 nie ma limitu ograniczającego darowiznę do wysokości 6% dochodu podatnika. Są to darowizny limitowane wyłącznie wysokością osiągniętego dochodu.
Darowizny na zwalczanie COVID można odliczyć nie tylko w zeznaniu rocznym, ale już od podstawy obliczenia zaliczki na podatek dochodowy, w miesiącu jej dokonania.
Odliczenie darowizn na zwalczanie COVID nie stanowi pomocy publicznej ani pomocy de minimis, nie wyczerpuje zatem ich limitów.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
3 miesiące na neutralne rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i importu usług – niezgodne z Dyrektywą VAT
/w Porady ksiegowe /Autor Abak04011718 marca 2021 r. został wydany bardzo korzystny wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-895/19, w którym TSUE zakwestionował obowiązujące w Polsce od 2017 r. przepisy o tzw. „szyku rozstawnym” w VAT należnym i naliczonym. Trybunał uznał, iż niezgodne z Dyrektywą VAT są polskie przepisy uzależniające prawo do „neutralnego” rozpoznania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od tego, aby VAT należny był wykazany w prawidłowej deklaracji podatkowej złożonej w terminie trzech kolejnych miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Zgodnie z wyrokiem polskie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (WNT) nie mogą przenosić na podatnika ciężaru zapłaty VAT, gdy z tytułu zrealizowanej transakcji organom podatkowym nie należy się żadna danina. WNT jest – zgodnie z Dyrektywą VAT – czynnością, która ze swojej istoty pozostaje neutralna. Wprowadzenie przez polskiego ustawodawcę dodatkowego wymogu, który prowadzi do wykazania VAT należnego i naliczonego w dwóch różnych okresach rozliczeniowych oraz wynikającego z takiej prezentacji obowiązku zapłaty odsetek za zwłokę jest sprzeczne z istotną regulacji wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.
Zdaniem TSUE, artykuły 167 i 178 dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zmienionej dyrektywą Rady 2010/45/UE z 13 lipca 2010 r., należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie stosowaniu przepisów krajowych, zgodnie z którymi wykonanie prawa do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) związanego z nabyciem wewnątrzwspólnotowym w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym VAT jest należny, jest uzależnione od wykazania należnego VAT w deklaracji podatkowej, złożonej w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.
Postępowanie przed TSUE dotyczyło interpretacji indywidualnej polskiego podatnika – spółki, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonywała transakcji WNT na terytorium Polski. Ze względu na występowanie różnych sytuacji np. opóźnienie w otrzymaniu faktury, czy błędne zaklasyfikowanie transakcji spółka wskazała, że nie zawsze jest w stanie wykazać podatek należny z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, złożonej w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy. W takich przypadkach, spółka wykazywała VAT należny w drodze korekty deklaracji za okres w którym powstał obowiązek podatkowy. Według spółki prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu WNT występowało w tym samym okresie rozliczeniowym, w którym został wykazany VAT należny, także wówczas, jeśli podatek należny od WNT był wykazywany w ramach korekty deklaracji po upływie ww. trzymiesięcznego terminu. Zdaniem spółki przepisy polskiej ustawy o VAT ograniczające prawo do odliczenia poprzez dodatkowe warunki w tym zakresie są niezgodne z Dyrektywą VAT.
Organ podatkowy wydał na rzecz spółki niekorzystną interpretację indywidualną, w której uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Spółka złożyła skargę do WSA w Gliwicach, który zwrócił się do TSUE z pytaniem prejudycjalnym o zgodność polskich przepisów o tzw. „szyku rozstawnym” z prawem Unii Europejskiej.
Trybunał uznał, że przepisy ustawy o VAT w zakresie tzw. „szyku rozstawnego”, które prowadzą do wykazania VAT należnego i naliczonego na transakcjach WNT w dwóch różnych okresach rozliczeniowych, co z kolei może wiązać się z koniecznością uiszczenia odsetek, są niezgodne z Dyrektywą VAT.
Jakie mogą być skutki wyroku dla polskich podatników?
Wyrok jest korzystny dla polskich podatników VAT, ponieważ pozwala na niestosowanie zakwestionowanych przepisów polskiej ustawy o podatku VAT w zakresie niezgodnym z Dyrektywą VAT oraz umożliwia im odzyskiwania odsetek zapłaconych w związku koniecznością wykazania VAT należnego i naliczonego dotyczących WNT i importu usług w różnych okresach rozliczeniowych.
Wyrok zapadł w sprawie dotyczącej stosowania spornych przepisów do transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jednak uniwersalny charakter tego wyroku daje argumenty by jego tezy stosować także do innych transakcji, które podlegają opodatkowaniu VAT na zasadach odwrotnego obciążenia, np. do importu usług lub dostawy towarów dla której podatnikiem jest nabywca.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Ulga rehabilitacyjna w rocznym zeznaniu podatników PIT
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W zeznaniu rocznym podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, który spełnia określone warunki, może skorzystać z odliczenia od dochodu wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu pozostają osoby niepełnosprawne.
Podstawą prawną odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej jest art. art. 26 ust. 1 pkt 6, ust. 7a-7g ustawy o PIT oraz art. 11 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z odliczenia ulgi rehabilitacyjnej mogą skorzystać podatnicy opodatkowujący dochody skalą podatkową (PIT-37 i PIT-36) oraz podatnicy zryczałtowanego podatku dochodowego (PIT-28). Odliczenie ulgi rehabilitacyjnej nie jest możliwe w przypadku podatników rozliczających się 19% podatkiem liniowym (PIT-36L).
Kto może korzystać z ulgi rehabilitacyjnej?
Z odliczeń w formie ulgi rehabilitacyjnej skorzysta osoba, która posiada:
Ilekroć w przepisach jest mowa o osobach zaliczonych do:
1) I grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji albo
b) znaczny stopień niepełnosprawności;
2) II grupy inwalidztwa – należy przez to rozumieć odpowiednio osoby, w stosunku do których, na podstawie odrębnych przepisów, orzeczono:
a) całkowitą niezdolność do pracy albo
b) umiarkowany stopień niepełnosprawności.
Wydatki, które można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej
Przepis art. 26 ust. 7a ustawy o PIT zawiera zamknięty katalog wydatków, które mogą być odliczane w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Wyróżnić możemy 3 rodzaje wydatków, które można odliczyć w ramach ulgi rehabilitacyjnej, są to:
A. wydatki nielimitowane odliczane na podstawie dokumentów stwierdzających ich wysokość:
B. wydatki limitowane do kwoty 2280 zł rocznie (nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość)
C. wydatki ponad limit 100 zł odliczane na podstawie dokumentów stwierdzających ich wysokość
Warunki korzystania z ulgi rehabilitacyjnej
Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, trzeba być podatnikiem, który osiągnął dochód. W związku z tym, jeżeli dochody podatnika nie pozawalają na odliczenie poniesionych przed podatnika wydatków w danym roku podatkowym nie będzie on miał możliwości ich odliczenia w zeznaniu podatkowym za kolejny rok czy kolejne lata.
Odliczeniu podlegają tylko te wydatki, które nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zakładowego funduszu aktywności, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z ww. funduszy, odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy lub zwróconą w jakiejkolwiek formie.
Dokumentowanie wydatków
Wydatki wymienione w grupie A i C muszą być udokumentowane. Podatnik korzystający z ulgi powinien posiadać paragony, faktury, umowy lub inne dokumenty, które podczas ewentualnej kontroli pozwolą mu na udokumentowanie poniesionych wydatków. W przypadku wydatków wymienionych w grupie B, nie jest wymagane posiadanie dokumentów stwierdzających ich wysokość. Jednakże na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:
Opiekun osoby niepełnosprawnej a ulga rehabilitacyjna
Z odliczenia ulgi rehabilitacyjnej skorzystać może również podatnik, na którego utrzymaniu pozostają:
małżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha,
– jeżeli dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają dwunastokrotności kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do dochodów nie zalicza się alimentów na rzecz dzieci oraz zasiłku pielęgnacyjnego, świadczenia uzupełniającego dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji oraz jednorazowego świadczenia pieniężnego na rzecz emerytów i rencistów (13 emerytury). W 2020 r. kwota tego dochodu wynosi 14 400 zł. W takim przypadku dowody poniesienia kosztów mogą dotyczyć opiekuna (np. faktury mogą być wystawiane na jego imię i nazwisko).
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
Jednorazowe rozliczanie straty w podatku dochodowym PIT i CIT
/w Porady ksiegowe /Autor Abak0401171. Rok 2020 jest pierwszym rokiem podatkowym w którym podatnicy mają możliwość jednorazowego rozliczenia straty poniesionej
od 1 stycznia 2019 r. w ramach danego źródła przychodów,zamiast dotychczasowych pięciu lat.
2. W związku ze stanem epidemii COVID-19 w ramach Tarczy Antykryzysowej podatnicy, którzy ponieśli stratę w 2020 r., po spełnieniu określonych warunków, mogą ją rozliczyć wstecznie z dochodem roku 2019 poprzez dokonanie korekty zeznania podatkowego za ten rok.
1. Jednorazowe rozliczenie straty poniesionej od 1 stycznia 2019 r.
Możliwość rozliczenia straty w całości (do kwoty ustawowego limitu) dotyczy zarówno przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jak i rozliczających się na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie art.9 ust.3 ustawy o PDOF oraz z art.7 ust.5 ustawy o PDOP w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019r., o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może opcjonalnie, zgodnie ze swoim wyborem:
Pierwszy sposób to funkcjonująca od dawna metoda odliczenia straty w ciągu 5 kolejno po sobie następujących lat podatkowych i bez przekroczenia w jednym roku 50% jej kwoty. Powoduje to konieczność rozliczenia straty w czasie w okresie co najmniej dwóch lat podatkowych.
Natomiast druga metoda zakłada, że stratę można odliczyć w jednym z 5 kolejnych następujących po sobie lat podatkowych jednorazowo – maksymalnie do wysokości 5.000.000 zł. Natomiast jeżeli strata będzie wyższa niż wskazany limit 5.000.000 zł, to nieodliczona w ten sposób kwota (nadwyżka) będzie mogła zostać rozliczona na ogólnych zasadach, tj. w pozostałych latach z tego 5-letniego okresu, ale z zastosowaniem limitu 50% odliczenia w jednym roku.
Te dwie równorzędne zasady odliczania straty podatkowej mają zastosowanie do strat powstałych począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po dniu 31 grudnia 2018 r.
To oznacza, że w przypadku kiedy rokiem podatkowym jest rok kalendarzowy po raz pierwszy jednorazowo można rozliczyć stratę poniesioną w 2019 r. z dochodem osiągniętym w 2020 r. Dopiero w rozliczeniu rocznym składanym za 2020 r. przedsiębiorca, który wykazał stratę w 2019 r., może ją rozliczyć w całości, oczywiście o ile osiągnął wystarczająco wysoki dochód, pozwalający na zmniejszenie podstawy opodatkowania za 2020 r. o pełną kwotę straty z 2019 r.
W odniesieniu do strat poniesionych w latach 2015 – 2018 stosuje się zasady dotychczasowe, tj. o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% kwoty tej straty. Nie występuje w tym przypadku możliwość jednorazowego rozliczenia straty z dochodem jednego roku.
Możliwość dokonania jednorazowego rozliczenia straty (w ramach limitu 5.000.000 zł) ułatwia szybszą poprawę sytuacji finansowej przedsiębiorcy, który z różnych przyczyn poniósł stratę (np. z powodu podjęcia ryzyka biznesowego czy też dokonania dużych nakładów inwestycyjnych). Pozwala to na obniżenie podatku w znacznym wymiarze już w kolejnym roku podatkowym, zamiast rozbijania rozliczenia na mniejsze kwoty i rozciągania go w czasie. Zwiększy także pewność przedsiębiorców, w tym również tych początkujących, co do „odzyskania” zainwestowanych wcześniej środków. Tym bardziej, że nie mają oni przecież gwarancji, iż w kolejnych kilku latach podatkowych uda im się osiągnąć dochody pozwalające na pełne rozliczenie straty lub w skrajnych przypadkach – że ich przedsiębiorstwo będzie dalej trwać. Odczują to zwłaszcza ci podatnicy, którzy osiągną dochód jedynie w jednym z 5 lat podatkowych następujących po roku, w którym wykazali rozliczaną stratę. Gdyby bowiem nie druga metoda jednorazowego odliczenia, to w ich przypadku, ze względu na brak dochodów w pozostałych latach, część poniesionej straty w ogóle nie zostałaby odliczona.
2. Możliwość wstecznego rozliczenia straty za 2020 r.
W 2020 r. mają szczególne zastosowanie art.52k ustawy o PDOF oraz art. 38f ustawy o PDOP wskazujące, że podatnicy, którzy z powodu COVID-19, w rozumieniu ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 z późn. zm.):
1) ponieśli stratę w roku podatkowym 2020 (podatnicy PIT) albo w roku podatkowym, który rozpoczął się przed 1 stycznia 2020 r., a zakończy się po 31 grudnia 2019 r., lub rozpoczął się po 31 grudnia 2019 r., a przed 1 stycznia 2021 r (podatnicy CIT). oraz
2) uzyskali w roku podatkowym, o którym mowa w pkt 1, przychody niższe o co najmniej 50% od przychodów uzyskanych w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym pierwszy rok podatkowy, o którym mowa w pkt 1
– mogą jednorazowo obniżyć o wysokość tej straty, nie więcej jednak niż o kwotę 5.000.000 zł, dochód uzyskany w roku podatkowym bezpośrednio poprzedzającym rok podatkowy, o którym mowa w pkt 1.
W przypadku upływu terminu do złożenia zeznania lub złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym dokonywane jest obniżenie na podstawie ust. 1, podatnik składa korektę zeznania. Złożenie korekty zeznania za 2019 r. jest możliwe po ostatecznym ustaleniu straty za 2020 r.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.