Kasy on-line obowiązkowe od 1 stycznia 2021 r. dla gastronomii i usług krótkotrwałego zakwaterowania. Wirtualne kasy online.

Według aktualnego harmonogramu, termin 1 stycznia 2021 r. w zakresie obowiązkowej wymiany kas rejestrujących na kasy online dotyczy trzech branż: obiektów noclegowych, gastronomii oraz składów opału.

Od 1 stycznia 2021 r. kasy online muszą mieć podatnicy wykonujący poniższe czynności:

  1. świadczący usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo (m. in. restauracje, kawiarnie, bary, stołówki, sklepy z punktami gastronomicznymi, sklepiki szkolne świadczące usługi związane z wyżywieniem), a także w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania (m. in. hotele, pensjonaty, apartamenty i inne obiekty świadczące usługi noclegowe)
  2. dokonujący dostaw węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, zwanych wirtualnymi kasami online.

Wirtualne kasy online

Wirtualne kasy fiskalne online mają być alternatywą dla kas fiskalnych używanych dotychczas przez podatników – kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii czy stacjonarnych kas online.

Podobnie jak „zwykłe”, stosowane już wcześniej kasy online, kasy te mają funkcję przesyłania danych do systemu teleinformatycznego obsługiwanego przez szefa KAS za pośrednictwem sieci teleinformatycznej. Dzięki temu umożliwiony jest ciągły, automatyczny i bezpośredni transfer danych z kas fiskalnych dotyczących zdarzeń podatkowych, które miały miejsce podczas ich użytkowania, do KAS. Zebrane dane będą wykorzystywane do celów analizy i kontroli.

Jakich podatników i usług dotyczą wirtualne kasy online?

W pierwszym etapie wdrażania wirtualnych kas online są one przeznaczone dla określonych grup podatników, którzy mogą opcjonalnie korzystać z wirtualnych kas fiskalnych w celu ułatwienia i poprawy warunków prowadzenia działalności. Są to branże transportowa, hotelarska i usług krótkotrwałego zakwaterowania, gastronomiczna oraz sprzedaży węgla i podobnych paliw stałych.

Nie każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych może być ewidencjonowana za pomocą kasy wirtualnej. W celu uregulowania tego zakresu ustawodawca wprowadził obowiązujące od 1 czerwca 2020 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965).

Stosownie do § 1 ww. rozporządzenia, kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności (26 pozycji):

  1. usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875);
  2. usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
  3. usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
  4. usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
  5. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
  6. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
  7. usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
  8. usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
  9. usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
  10. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
  11. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
  12. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
  13. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
  14. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
  15. usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
  16. usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
  17. usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
  18. usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
  19. usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
  20. usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
  21. pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
  22. usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
  23. usług przygotowywania i dostarczania żywności (catering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
  24. pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
  25. usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
  26. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Skoro ustawodawca w rozporządzeniu ściśle określił czynności, tj. wskazał konkretne usługi i dostawy określonych towarów, w odniesieniu do których podatnik ma możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania, oznacza to że ewidencja może dotyczyć wyłącznie tych wymienionych czynności, a nie całej realizowanej przez podatnika sprzedaży, w tym czynności niewymienionych w rozporządzeniu.

Wprowadzenie kas rejestrujących mających postać oprogramowania dla wskazanych w rozporządzeniu grup podatników ma charakter fakultatywny, co oznacza, że podatnik może z takiego rozwiązania skorzystać lub nie.

Potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar

Wirtualna kasa online powinna posiadać potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar, że spełnia ona warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. Potwierdzenie to wydawane jest na wniosek producenta, który powinien zawierać m.in. oświadczenie producenta o tym, że każda kasa wprowadzana do obrotu będzie identyczna funkcjonalnie i programowo z kasą wzorcową poddaną badaniom, która otrzymała potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, oraz spełnia funkcje, o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, i wymagania techniczne dla kas.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.

Sprzedaż wysyłkowa – oznaczenie transakcyjne SW w nowym pliku JPK VAT

Jednym z nowych obowiązków podatników VAT w związku z wejściem w życie 1 października 2020r. nowego pliku JPK_VAT z deklaracją jest oznaczanie w części ewidencyjnej faktur sprzedaży dotyczących sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju kodem transakcyjnym SW.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju jest rodzajem transakcji wewnątrzwspólnotowej. Nie należy mylić sprzedaży wysyłkowej z WDT – wewnątrzwspólnotową dostawą towarów. Zarówno sprzedaż wysyłkowa jak wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów dotyczą sprzedaży towarów do innych krajów Unii Europejskiej. Zasadnicza różnica polega na tym, że WDT dotyczy obrotu towarowego pomiędzy przedsiębiorcami, a więc osobami prowadzącymi działalność gospodarczą (B2B), a sprzedaż wysyłkowa odnosi się najczęściej do konsumentów, a więc osób nieprowadzących działalności gospodarczej (B2C) lub firm niezarejestrowanych do podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z ustawową definicją (art. 2 pkt 23 ustawy o VAT) sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju to dostawa towarów, które są:

  1. wysyłane lub transportowane przez podatnika podatku od towarów i usług, lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru,
  2. dostarczane podatnikowi podatku od wartości dodanej lub osobie prawnej niebędącej podatnikiem od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo innemu podmiotowi, który nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, czyli np. osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Sprzedaż wysyłkowa ma miejsce wtedy kiedy to dostawca towarów odpowiada za transport (towary mają być wysyłane lub transportowane przez podatnika lub na jego rzecz), czyli nie jest sprzedażą wysyłkową sytuacja  kiedy nabywca zagraniczny sam przyjeżdża po towar i go odbiera od dostawcy.

Przepisy dot. sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju nie mają zastosowania do:

  • nowych środków transportu;
  • towarów, które są instalowane lub montowane z próbnym uruchomieniem, lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz;
  • towarów opodatkowanych według zasad określonych w art. 120 ust. 4 i 5 (marża);
  •  wyrobów akcyzowych (dostawę towarów uznaje się w każdym przypadku za dokonaną na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia).

Sposób i miejsce opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju

Pod względem przepisów podatkowych, system sprzedaży wysyłkowej ustala miejsce opodatkowania danej transakcji w zależności od progu obrotu uzyskanego ze sprzedaży.

Na podstawie art.23 ust.1 ustawy VAT sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju powinna zostać co do zasady opodatkowana na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów zgodnie z zasadą opodatkowania w miejscu konsumpcji. Przepisy podatkowe przewidują jednak wyjątek od tej zasady w sytuacji prowadzenia sprzedaży wysyłkowej na niewielką skalę.

Sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju opodatkowana jest podatkiem od towarów i usług w Polsce, jednak tylko do pewnego limitu, który określany jest odrębnie przez każde państwo członkowskie – zgodnie z dyrektywą 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 roku może on wynosić od 35 tys. do 100 tys. euro (limity sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju dostępne są tutaj).

Firma do celów ustalenia miejsca opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju powinna uwzględniać łączną wartość rocznego obrotu netto ze sprzedaży (pomniejszonego o kwotę podatku) na rzecz osób prywatnych i firm niezarejestrowanych do VAT w obrębie jednego kraju członkowskiego w walucie Euro podczas poprzedniego lub bieżącego roku.

Każda sprzedaż wysyłkowa powinna być udokumentowana fakturą wystawioną z krajową stawką podatku VAT, pomimo że transakcja ma miejsce przeważnie z osobą nieprowadzącą działalności gospodarczej, nie ma obowiązku rejestracji takiej operacji na kasie fiskalnej. W sytuacji opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju w Polsce (do momentu przekroczenia limitu dla danego państwa członkowskiego) w nowym pliku JPK_VAT faktury dotyczące sprzedaży wysyłkowej krajową stawką VAT powinny być oznaczane kodem transakcyjnym SW. Dokonując sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju opodatkowanej w Polsce podatnik nie musi rejestrować się do VAT-UE, nie ma również obowiązku składania informacji podsumowującej VAT-UE.

Podatnik może również dobrowolnie dokonać wyboru opodatkowania sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju podatkiem od wartości dodanej w państwie przeznaczenia dla dostarczanego towaru, nawet jeśli sprzedaż wysyłkowa nie przekracza ustanowionego przez dane państwo członkowskie limitu obrotu. W przypadku przekroczenia limitu bądź decyzji o dobrowolnym opodatkowaniu sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, konieczne jest jednak spełnienie szeregu wymogów formalnych, w tym: zawiadomieniu krajowego fiskusa o zamiarze opodatkowania takiej sprzedaży w innym państwie członkowskim, rejestracja do podatku od wartości dodanej w tym kraju.

Przekroczenie limitu sprzedaży wysyłkowej

Aby właściwie ocenić moment, w którym może dojść do przekroczenia limitów sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju podatnik powinien prowadzić odrębne ewidencje dla dostaw do poszczególnych krajów UE w których ujmuje te dostawy narastająco. Gdy dojdzie do przekroczenia limitu sprzedaży wysyłkowej należy

  1. dokonać rejestracji na potrzeby podatku od towarów i usług w państwie UE, do którego wysyłane są towary.
  2. Rozliczać od tego momentu wszystkie transakcje rozliczać według przepisów obowiązujących w państwie przeznaczenia dla wysyłanych lub transportowanych towarów
  3. wystawiać faktury i sporządzać deklaracje rozliczeniowe zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.

Zgodnie ze stanowiskiem Krajowej Informacji Skarbowej transakcje, które są przeprowadzane po tym fakcie opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego przeznaczenia są nadal ujmowane w nowym pliku JPK_VAT z oznaczeniem transakcyjnym SW w poz. K11 części ewidencyjnej i w poz. P11 części deklaracyjnej.

Aby uznać, że sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju została opodatkowana w innym państwie członkowskim a nie w Polsce, konieczne jest gromadzenie odpowiednich dokumentów potwierdzających wywóz towarów. poza granice RP. Oznacza to, że przedsiębiorca, który opodatkuje VAT sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju w innym państwie członkowskim, jest zobligowany do gromadzenia stosownej dokumentacji, która ma być gwarancją, że niniejsza sprzedaż będzie faktycznie opodatkowana w państwie przeznaczenia.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.

EBI 20/2020 Skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2020 roku

2020.11.13 14:12:32

Zarząd ABAK S.A. (Spółka) w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2020 roku.

Postawa prawna:
§ 5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”

  • Paweł Puterko – Prezes Zarządu

Załącznik:

Objaśnienia podatkowe MF dotyczące faktur uproszczonych

W dniu 16 października 2020 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe  dotyczące:

  • zasad uznawania paragonów fiskalnych z numerem NIP do wartości 450 zł (100 euro) za faktury uproszczone,
  • zasad ewidencjonowania faktur uproszczonych w nowym JPK_VAT (deklaracja + ewidencja).

Objaśnienia zostały wydane na podstawie art. 14a par. 1 ordynacji podatkowej, więc mają taką moc jak interpretacja podatkowa ‒ zastosowanie się do nich przez podatnika daje mu ochronę. Wprawdzie podatnik nie musi się do nich zastosować, ale należy przyjąć, że będą je stosować organy podatkowe, więc jeśli podatnik się nie zastosuje, to naraża się na spór z organami.

I. Paragony o wartości nieprzekraczającej 450 zł (100 euro) wystawiane podatnikom VAT

Paragon fiskalny do kwoty 450 zł brutto (100 euro) zawierający  numer NIP nabywcy stanowi fakturę uproszczoną.

Zgodnie z objaśnieniami podatkowymi sprzedawca może udokumentować sprzedaż do kwoty 450 zł brutto (100 euro) wystawiając opcjonalnie:

a) fakturę standardową i nie rejestrując sprzedaży w kasie fiskalnej albo

b) paragon z NIP nabywcy, stanowiący w takiej sytuacji fakturę uproszczoną

Uprawnienia sprzedawcy zakresie wyboru opcji a) albo b) nie powinny naruszać uprawnień nabywcy w zakresie prawa do otrzymania na jego żądanie standardowej faktury dla takiej transakcji, bez rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej (opcja b).

Jeżeli nabywca będący podatnikiem chce otrzymać fakturę standardową dokumentującą sprzedaż na kwotę nieprzekraczającą 450 zł albo 100 euro (opcja a), wówczas powinien on zgłosić swoje żądanie, zanim sprzedawca zarejestruje sprzedaż za pomocą kasy rejestrującej.  W takim przypadku sprzedawca nie powinien ujmować sprzedaży na kasie rejestrującej, tylko powinien wystawić nabywcy będącemu podatnikiem fakturę standardową, według przepisów dotyczących wystawiania faktur.

W przypadku dokumentowania sprzedaży na kwotę nieprzekraczającą 450 zł (lub 100 euro) paragonem fiskalnym zawierającym numer NIP nabywcy, który stanowi w istocie fakturę uproszczoną (opcja b), nie wystawia się z tytułu tej sprzedaży dla nabywcy kolejnej faktury.

Zgodnie z objaśnieniami Ministra Finansów w takiej sytuacji sprzedawca musi odmówić kupującemu wystawienia faktury standardowej. Jedna sprzedaż nie może bowiem być jednocześnie dokumentowana dwoma fakturami (fakturą uproszczoną – paragonem z NIP, oraz fakturą standardową).

Podanie przez nabywcę numeru NIP do paragonu fiskalnego dokumentującego sprzedaż na kwotę nieprzekraczającą 450 zł albo 100 euro (faktura uproszczona), uniemożliwi w praktyce wystawienie faktury standardowej.

W przypadku paragonów fiskalnych z numerem NIP do kwoty 450 zł (100 euro), to numer paragonu fiskalnego jest numerem, który w sposób jednoznaczny identyfikuje taki paragon jako fakturę uproszczoną. Numer paragonu fiskalnego jest kolejnym elementem paragonu umieszczonym po łącznej wartości sprzedaży brutto, przed numerem kasy i oznaczeniem kasjera.

Faktura uproszczona z punktu widzenia nabywcy jest traktowana jak standardowa faktura, na jej podstawie podatnik może, w szczególności, skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jak również zaliczyć wydatek do kosztów uzyskania przychodów.

II. Paragony o wartości przekraczającej wartości 450 zł (100 euro) wystawiane podatnikom VAT

Paragon fiskalny na kwotę przekraczającą 450 zł brutto (100 euro) z numerem NIP nabywcy nie jest fakturą

Paragon fiskalny na kwotę przekraczającą 450 zł brutto (100 euro) powinien zawierać numer NIP nabywcy w celu otrzymania faktury standardowej. Oznacza to, że już w momencie sprzedaży klient musi zdecydować, czy dokonuje nabycia towarów lub usług jako podatnik, czy jako konsument. Obowiązek zgłoszenia zamiaru otrzymania faktury przed finalizacją zakupów dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz podatników.

Sprzedawca może udokumentować sprzedaż na kwotę przekraczającą 450 zł brutto (100 euro) fakturą standardową:

a) nie rejestrując sprzedaży w kasie fiskalnej albo

b) wystawiając fakturę do paragonu zawierającego NIP nabywcy

Sprzedawca ma prawo (i obowiązek) wystawić fakturę standardową do paragonu fiskalnego zawierającego numer NIP nabywcy, jeżeli wartość sprzedaży na paragonie przekracza 450 zł (lub 100 euro).

III. Paragony i faktury wystawiane konsumentom

Paragon fiskalny bez NIP nabywcy dokumentuje sprzedaż na rzecz konsumentów i nie jest uznawany za fakturę

Paragon fiskalny wystawiany konsumentowi nie zawiera NIP nabywcy

Jeżeli konsument zgłosi się do sprzedawcy z żądaniem wystawienia faktury na podstawie paragonu fiskalnego, wówczas sprzedawca ma obowiązek wystawić taką fakturę.

Warunkiem jest aby żądanie wystawienia faktury zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym sprzedawca dostarczył towar lub wykonał usługę bądź otrzymał całość lub część zapłaty.

Jeżeli paragon wystawiony na rzecz konsumenta nie zawiera numeru NIP nabywcy, to faktura na żądanie również nie będzie zawierała numeru NIP nabywcy.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.

ESPI 12/2020 Zawarcie umowy kredytowej

2020.11.04 20:22:05

Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 MAR – informacje poufne

Zarząd ABAK S.A. (Spółka) informuje, że w dniu 4 listopada 2020 r. nastąpiło podpisanie umowy kredytu na prowadzenie działalności gospodarczej w kwocie 1 mln PLN, zabezpieczonego gwarancją de minimis Banku Gospodarstwa Krajowego.

Zarząd Spółki informuje, że w opinii Zarządu po podpisaniu powyższej umowy ogólne zadłużenie Spółki pozostaje na poziomie bezpiecznym i adekwatnym dla skali prowadzonej działalności i inwestycji a także umożliwi dalszy rozwój Spółki.

Oprocentowanie kredytu zostało ustalone na warunkach rynkowych na podstawie stawki WIBOR powiększonej o marżę.

Paweł Puterko, Prezes Zarządu

Uproszczenie dla importerów – rozliczanie podatku od towarów i usług od importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej VAT

Z dniem 1 lipca 2020 r. weszły w życie zmiany w zakresie art. 33a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, polegające na znaczącym rozszerzeniu grupy podatników uprawnionych do rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Więcej podatników może obecnie rozliczać VAT z tytułu importu towarów poprzez wykazanie jednocześnie podatku należnego i naliczonego w deklaracji podatkowej składanej do 25 dnia następnego miesiąca po miesiącu dokonania importu, zamiast wpłacać podatek VAT od importu towarów w terminie 10 dni od otrzymania dokumentu PZC, co pozytywnie wpłynie na płynność finansową wielu podmiotów, będących importerami.

Do końca czerwca 2020 r. zasadą było, że podatek należny od importu towaru był rozliczany w zgłoszeniu celnym, i wpłacany na konto urzędu celno-skarbowego w terminie 10 dni, licząc od dnia powiadomienia podatnika przez organ celny o wysokości należności podatkowych. VAT należny od importu towaru (rozliczanego według zasady ogólnej) nie był wykazywany w deklaracji VAT, a kwota podatku zapłacona do urzędu celnego przez podatnika była ujmowana w deklaracji VAT tylko jako podatek naliczony. Podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał dokument celny lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Możliwość rozliczania podatku należnego z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej na podstawie art. 33a ustawy o VAT dotyczyła wyłącznie podmiotów posiadających pozwolenie na stosowanie uproszczeń, o których mowa w art. 166 oraz w art. 182 unijnego kodeksu celnego i podmiotów posiadających status upoważnionych przedsiębiorców, tzw. AEO.

Od 1 lipca 2020 r. z możliwości rozliczania VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej mogą skorzystać wszyscy podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, jeżeli będą dokonywać zgłoszeń celnych przez przedstawiciela bezpośredniego lub pośredniego w rozumieniu przepisów celnych.

Rozliczeniem podatku bezpośrednio w deklaracji podatkowej może być objęty cały import towarów, tj. zarówno objęty uproszczeniami celnymi, jak i objęty zgłoszeniami celnymi na ogólnych zasadach.

Podatnicy rozliczający podatek należny z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji VAT są jednak wyłączeni z możliwości składania kwartalnych deklaracji VAT.

Podatnicy rozliczający podatek należny z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej są obowiązani składać miesięczne deklaracje podatkowe. Obowiązek składania miesięcznych deklaracji podatkowych dotyczy importu towarów rozliczanego na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT, dokonanego po dniu 30 czerwca 2020 r.

Podatnicy VAT rozliczający podatek należny od importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy VAT są obowiązani do przedstawienia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

  • zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3 % kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość,
  • potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego;

Od 1 lipca 2020 r. podatnik przedstawia powyższe dokumenty naczelnikowi urzędu celno-skarbowego właściwemu ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podatnika. W przypadku podatników nieposiadających siedziby lub miejsca zamieszkania w Polsce, zaświadczenia/oświadczenia należy przedstawić Naczelnikowi Dolnośląskiego Urzędu celno-skarbowego we Wrocławiu.

Ponadto zniesiony jest obowiązek informowania naczelnika urzędu celno-skarbowego i naczelnika urzędu skarbowego o rozpoczęciu lub o rezygnacji z korzystania z rozliczania importu zgodnie z art. 33a ustawy o VAT.

Podatnicy rozliczający podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej w okresie od 1 lipca do 30 września 2020 r. mają obowiązek przedstawienia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego dokumentów potwierdzających rozliczenie kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej w terminie czterech miesięcy po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu.

Obowiązek ten został zniesiony z dniem 1 października 2020 r., tj. po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1520, z późn. zm.) wprowadzających nowy plik JPK_VAT z deklaracją.

Podatnik, który wybrał rozliczenie podatku z tytułu importu towarów na zasadach określonych w art. 33a ustawy o VAT i nie rozliczył tego podatku na tych zasadach, traci prawo do rozliczenia podatku bezpośrednio w deklaracji podatkowej tylko w odniesieniu do kwoty podatku należnej z tytułu importu towarów, która nie została rozliczona w deklaracji podatkowej i jest zobowiązany do zapłaty tej kwoty podatku wraz z odsetkami do naczelnika urzędu skarbowego właściwego do poboru kwoty należności celnych przywozowych wynikających z długu celnego.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.

ESPI 11/2020 Piąte wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji

2020.10.21 12:57:05

Podstawa prawna: Inne uregulowania

Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.

Niniejsze wezwanie jest piątym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.

Paweł Puterko, Prezes Zarządu

EBI 19/2020 Piąte wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji

2020.10.21 12:42:49

Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.

Niniejsze wezwanie jest piątym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.

Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).

Paweł Puterko – Prezes Zarządu

Korzystne zmiany dotyczące skutków podatkowych płatności na rachunki spoza białej listy podatników VAT

Regulacje dotyczące „białej listy podatników” obowiązujące od 1 lipca 2020 r. mają na celu ułatwić podatnikom dokonywanie płatności za zakupione towary i usługi. Nie zwalniają one oczywiście z weryfikacji rachunków bankowych kontrahentów (dostawców i usługodawców), ale łagodzą negatywne skutki jej braku.

Poniżej przedstawiamy zmiany wprowadzone ustawą z 5 czerwca 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1065).

  1. Został wydłużony termin na złożenie przez podatników zawiadomienia o zapłacie na inny rachunek niż wykazany w białej liście (ZAW-NR) z trzech do siedmiu dni kalendarzowych od dnia zlecenia przelewu. Nadal jednak w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19, termin na złożenie zawiadomienia wynosi 14 dni od dnia zlecenia przelewu.
  2. Zmianie uległ organ, do którego zawiadomienie powinno zostać złożone. Wcześniej zawiadomienie należało złożyć do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla wystawcy faktury, co narzucało dokonującemu płatności konieczność weryfikacji informacji o właściwości organu podatkowego kontrahenta. Natomiast zgodnie z nowymi przepisami jest to naczelnik urzędu skarbowego właściwego dla podatnika, który dokonał zapłaty (nabywcy).
  3. Zawiadomienie ZAW-NR jest składane jednorazowo, tylko przy pierwszym przelewie na dany rachunek spoza wykazu podatników VAT. Kolejna zapłata dokonana na już zgłoszony rachunek spoza białej listy nie wymaga złożenia kolejnego zawiadomienia ZAW-NR.
  4. Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych mają prawo zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków zapłaconych na inne rachunki niż wskazane na białej liście podatników VAT, jeżeli zapłacą je z użyciem mechanizmu podzielonej płatności. Tym samym podatnicy, którzy zdecydują się na dokonanie zapłaty z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, nie będą musieli sprawdzać, czy rachunek wystawcy figuruje na białej liście i nie będą musieli składać zawiadomienia ZAW-NR w przypadku stwierdzenia braku rachunku w wykazie. Oznacza to zatem, że stosowanie MPP zwalnia z obowiązku weryfikowania zleceń płatności z białą listą rachunków bankowych. Zapłata mechanizmem podzielonej płatności skutkuje automatycznym brakiem zastosowania sankcji w podatkach dochodowych.
  5. Zapłata dokonana na:
    • rachunek cesyjny banku (służący do dokonywania rozliczeń z tytułu nabywanych przez bank lub SKOK wierzytelności pieniężnych),
    • rachunek wykorzystywany w działalności factoringowej (wykorzystywany przez ten bank lub tę kasę do pobrania należności od nabywcy towarów lub usługobiorcy za dostawę towarów lub świadczenie usług, potwierdzone fakturą, i przekazania jej w całości albo części dostawcy towarów lub usługodawcy) lub
    • rachunek prowadzony przez bank lub SKOK dla celów gospodarki własnej,

      – które nie znajdują się na białej liście podatników VAT, nie powoduje stosowania sankcji w podatkach dochodowych oraz solidarnej odpowiedzialności w VAT.

      Warunek: bank, spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa lub podmiot będący wystawcą faktury, wraz z informacją o numerze rachunku do zapłaty, przekazali podatnikowi informację, że rachunek wskazany do zapłaty jest rachunkiem, o którym mowa w lit. a, b lub c, lub
  6. Weryfikacja rachunków bankowych na białej liście podatników VAT nie jest obowiązkowa przy zapłacie za fakturę dokumentującą czynności z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, importu towarów, importu usług lub dostawy towarów rozliczanej przez nabywcę.

Zmiany wprowadzane w/w zakresie, mają zastosowanie do zapłaty należności w roku podatkowym rozpoczynającym się po dniu 31 grudnia 2019 r., przy czym warunek przekazania informacji, o której mowa w pkt.5 stosuje się od 1 lipca 2020 r.

Zawiadomienia ZAW-NR złożone zgodnie z przepisami obowiązującymi do 30 czerwca 2020 r. uznaje się za skuteczne.

Nie stosuje się sankcji w podatku dochodowym PIT i CIT w przypadku zapłaty dokonanej na rachunek spoza białej listy w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2020 r. bez złożenia zawiadomienia ZAW-NR, jeżeli płatność na rachunek spoza wykazu podatników VAT została dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.

ESPI 10/2020 Czwarte wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji

2020.10.05 13:03:30

Podstawa prawna: Inne uregulowania

Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.

Niniejsze wezwanie jest czwartym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.

Paweł Puterko, Prezes Zarządu