Kody GTU są częścią zmian
związanych z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących przesyłania JPK VAT
i stanowią dodatkowy obowiązek dla
przedsiębiorców, którego niewypełnianie może narazić ich na odpowiedzialność
materialną. GTU to potoczna nazwa kodu grupy towarowej albo grupy
usługowej, którą przedsiębiorcy (sprzedawcy towarów i usług) będą mieli
obowiązek stosować w nowej strukturze
JPK od 1 października 2020 r.
Podatnicy będą zmuszeni do
weryfikacji sprzedawanych towarów oraz świadczonych usług pod kątem ich przynależności
do jednej z trzynastu grup towarowo-usługowych. W przypadku, jeśli towar
lub usługa będzie należeć do jednej z nich, podatnik ma obowiązek przypisania
im właściwego kodu GTU w JPK VAT.
Kody GTU obejmują wyłącznie sprzedawców, gdyż dotyczą tylko faktur przychodowych
W przypadku, gdy w danym okresie
została wystawiona faktura sprzedaży, dotycząca wskazanego poniżej towaru lub
usługi, która jest ujmowana w pliku JPK VAT, należy wstawić cyfrę 1 przy
odpowiednim kodzie GTU. Jeżeli faktura nie zawiera wymienionych powyżej towarów
lub usług – pole pozostaje puste. Do jednej faktury sprzedaży może być
przypisane jednocześnie nawet 13 kodów. Obowiązek umieszczania kodów GTU nie
dotyczy dobowych i miesięcznych raportów z kasy fiskalnej.
Dostawa towarów (kody GTU 01 od 10):
GTU_01: napoje alkoholowe – alkohol etylowy, piwo, wino, napoje
fermentowane i wyroby pośrednie, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Wyrobami
pośrednimi w rozumieniu tej ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej
objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz
nieprzekraczającej 22 % objętości, objęte pozycjami CN 2204 (wino ze świeżych
winogron włącznie z winami wzmocnionymi, moszcz gronowy, inny niż objęty
pozycją 2009), 2205 (wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron,
aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi) i 2206 00 (pozostałe
napoje fermentowane np. cydr, perry,i miód pitny, sake, mieszanki napojów
fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych,
gdzie indziej niewymienione ani niewłączone) z wyjątkiem wyrobów określonych w
art. 94 (piwo). Kod GTU 01 nie dotyczy usług gastronomicznych obejmujących
wymienione napoje alkoholowe;
GTU_02: benzyny silnikowe i lotnicze z wyłączeniem benzyn lakowych
i przemysłowych, gaz płynny, oleje napędowe i opałowe, biopaliwa ciekłe itp.
(pełen katalog towarów wraz z kodami CN znajduje się w art. 103 ust. 5aa ustawy
o podatku od towarów i usług);
GTU_03: olej opałowy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym
oraz olej smarowy, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z
wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła);
GTU_04: wyroby tytoniowe i susz tytoniowy, płyn do papierosów
elektronicznych i wyrobów nowatorskich w rozumieniu przepisów o podatku
akcyzowym;
GTU_05: odpady określone w poz.79-91 załącznika nr 15 ustawy o
VAT w tym m.in. wraki przeznaczone do
złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające, odpady szklane,
odpady z papieru i tektury, odpady z tworzyw sztucznych, pozostałe odpady
gumowe, odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, niebezpieczne odpady
zawierające metal, odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte
ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne, surowce wtórne
metalowe, surowce wtórne ze szkła, z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, z
gumy;
GTU_06: urządzenia elektroniczne oraz części i materiały do nich
wymienione w poz.7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT
w tym m.in. tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do
automatycznego przetwarzania danych, kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do
maszyn do automatycznego przetwarzania danych, folia typu stretch, komputery i
pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, dyski twarde HDD,
dyski SSD, telefony komórkowe w tym smartfony, konsole do gier wideo (w rodzaju
stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe
urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym
wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów, aparaty fotograficzne
cyfrowe i kamery cyfrowe, procesory, kasety z tuszem i głowicą drukującą do
drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, tonery z głowicą
drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych;
GTU_07: pojazdy oraz części samochodowe o kodach wyłącznie CN
8701–8708 oraz CN 8708 10 (ciągniki inne niż wewnątrzzakładowe, pojazdy
silnikowe do przewozu dziesięciu lub więcej osób razem z kierowcą, samochody i
pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż
te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz
samochodami wyścigowymi, pojazdy silnikowe do transportu towarów, pojazdy silnikowe
specjalnego przeznaczenia, inne niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób
lub towarów (na przykład pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe,
pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne
warsztaty, ruchome stacje radiologiczne), podwozia wyposażone w silniki, do
pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, nadwozia (włączając
kabiny), do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, części i
akcesoria do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705. Obowiązek
umieszczania kodu GTU 07 nie dotyczy usług naprawy pojazdów w skład których
wchodzą części samochodowe;
GTU_08: metale szlachetne oraz nieszlachetne wymienione w poz 1-3
załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12-25, 33-40,45,46,56 i 78
załącznika nr 15 do ustawy w tym m.in. wyroby płaskie walcowane na zimno i na
gorąco, pręty walcowane na gorąco i ciągnione na zimno, kształtowniki ze stali stopowej i
niestopowej, srebro, złoto, platyna – nieobrobione plastycznie lub w postaci
półproduktu lub w postaci proszku, złoto
i srebro, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu,
aluminium nieobrobione plastycznie, odpady i złom metali nieszlachetnych,
części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra i
platyny, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części
biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym,
GTU_09: – leki oraz wyroby medyczne – produkty lecznicze, środki
spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte obowiązkiem zgłoszenia, o którym
mowa w art.37av ust.1 ustawy Prawo farmaceutyczne, zawarte w wykazie produktów
leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz
wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej ogłaszanym przez Ministra Zdrowia w drodze
obwieszczenia,
GTU_10: budynki, budowle, grunty (jako towary, wyroby i środki
trwałe). Oznaczenie należy stosować również do leasingu finansowego budynków,
budowli i gruntów oraz do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu,
przekształcenia prawa wieczystego użytkowania na własność i ustanowienia prawa
wieczystego użytkowania gruntu.
Świadczenie usług (kody GTU od 11 do 13)
GTU_11: usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów
cieplarnianych,
GTU_12: usługi o charakterze niematerialnym –
a. doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo finansowe, doradztwo związane z zarządzaniem): PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
b. księgowe: PKWiU 69.20.2,
c.prawne: PKWiU 69.1,
d. zarządcze: PKWiU 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1,
e. marketingowe: PKWiU 73.11.12,
f. firm centralnych: PKWiU 70.1,
g. reklamowe: PKWiU 73.1,
h. badania rynku i opinii publicznej: PKWiU 73.2,
i. badań naukowych i prac rozwojowych: PKWiU 72,
j. usług szkoleniowych: PKWiU 85.
GTU_13: usługi
transportowe i gospodarki magazynowej usługi transportowe i gospodarki
magazynowej – sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.
49.41 Transport drogowy towarów
49.42 Usługi związane z
przeprowadzkami
52.10 Magazynowanie i
przechowywanie towarów
Jeżeli podatnik nie świadczy
odrębnej usługi transportu towarów tylko dostawę towarów, a usługa transportu
towarów jest dodatkowym kosztem tej dostawy, oznaczenie GTU_13 nie ma
zastosowania.
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Zatem oznaczaniu GTU podlega także refakturowanie usług o kodach GTU od 11 do 13.
Szczegółowy opis struktury ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K z podaniem kodów CN i PKWiU:
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 18/2020 Czwarte wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172020.10.05 12:49:45
Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest czwartym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP) w nowym pliku JPK_VAT z deklaracją od 1 października 2020 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 15 października 2019 r. w sprawie zakresu danych zawartych w ewidencji zakupu i sprzedaży oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988), dotyczącego nowych plików JPK_V7, przedsiębiorcy będący czynnymi podatnikami VAT w części ewidencyjnej tych plików mają obowiązek stosowania dodatkowego oznaczenia MPP (mechanizm podzielonej płatności) dla określonych transakcji sprzedaży i zakupu. Jest to symbol literowy stosowany w nowym pliku JPK_VAT z deklaracją dla wszystkich faktur sprzedaży i faktur zakupu dokumentujących transakcje objęte obowiązkowym mechanizmem podzielonej płatności.
Warunki stosowania obowiązkowego mechanizmu podzielonej płatności:
Na podstawie art. 108a ust.1a ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek dokonywania płatności z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności występuje przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
Obowiązki sprzedawcy i nabywcy w przypadku transakcji objętej obowiązkowym MPP (towary i usługi z Załącznik nr 15 + kwota faktury powyżej 15 000 zł brutto):
1) Po stronie sprzedawcy – obowiązek oznaczenia faktury wyrazami: „mechanizm podzielonej płatności” oraz wymóg przyjęcia płatności od nabywcy z zastosowaniem tego mechanizmu,
Wielu dostawców i usługodawców ze względów bezpieczeństwa podatkowego decyduje się na oznaczanie wszystkich faktur sprzedaży adnotacją „mechanizm podzielonej płatności”. Możliwość przyjęcia takiego uproszczenia znajduje uzasadnienie w objaśnieniach podatkowych Ministerstwa Finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie MPP.
2) Po stronie nabywcy – obowiązek dokonania zapłaty należności z użyciem mechanizmu podzielonej płatności.
Nabywcy często decydują się na dokonywanie płatności z użyciem mechanizmu podzielonej płatności za wszystkie faktury. A więc także za te, w odniesieniu do których obowiązek zastosowania ww. mechanizmu nie występuje na zasadzie dobrowolnego MPP.
Oznaczenie MPP dla faktur sprzedaży i faktur zakupu w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_VAT z deklaracją nie dotyczy:
Automatyczne oznaczanie przez sprzedawcę faktur adnotacją: „mechanizm podzielonej płatności”, albo dokonywanie płatności przez nabywcę za wszystkie faktury z użyciem MPP nie mają zatem wpływu na stosowanie oznaczenia MPP w części ewidencyjnej nowego pliku JPK_V7 do faktur sprzedaży i faktur zakupu.
Nowy JPK_V7 od 1 października 2020 r. wymaga od podatników podatku od towarów i usług oznaczania symbolem „MPP” tylko tych transakcji sprzedaży i zakupu, wobec których zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności jest obligatoryjne niezależnie od adnotacji na fakturze i sposobu zapłaty za fakturę.
Za błędne oznaczenie transakcji (w przypadku niezłożenia stosownej korekty w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania wystosowanego w tym zakresie przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego) może być nałożona w formie decyzji kara pieniężna w wysokości 500 zł za każdy błąd.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
ESPI 9/2020 Trzecie wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172020.09.18 12:53:33
Podstawa prawna: Inne uregulowania
Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest trzecim, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu
EBI 17/2020 Trzecie wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172020.09.18 12:36:49
Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest trzecim, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Nowe oznaczenie TP w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją dotyczące transakcji z podmiotami powiązanymi
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 1 października 2020 r. w przypadku wszystkich czynnych podatników podatku od towarów i usług będą miały zastosowanie nowe pliki JPK_VAT, zawierające część deklaracyjną i ewidencyjną. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 15 października 2019 r. w sprawie zakresu danych zawartych w ewidencji zakupu i sprzedaży oraz w deklaracjach dla podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988). przedsiębiorcy w części ewidencyjnej są zobowiązani do stosowania dodatkowych oznaczeń dla określonych transakcji sprzedaży m. in. symbolu TP. Jest on stosowany w odniesieniu do transakcji między podmiotami powiązanymi w rozumieniu art.32 ust.2 pkt.1 ustawy VAT, czyli między podmiotami gospodarczymi, które są ze sobą powiązane na zasadach określonych w ustawach o podatku dochodowym.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje podmioty powiązane w art. 23m. Przez podmioty powiązane należy rozumieć:
Podmiot – oznacza to osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej oraz zagraniczny zakład.
Powiązania – oznaczają relacje, o których mowa w pkt 1-4, występujące pomiędzy podmiotami powiązanymi.
Przez wywieranie znaczącego wpływu należy rozumieć:
W efekcie, aby zweryfikować powiązania pomiędzy podmiotami, należy znać nie tylko szczegółową strukturę właścicielską, ale także sposób podziału zysku czy prawa głosu.
O podmiotach powiązanych można mówić w sytuacji, gdy jeden z nich spełnia jedno z kryteriów: udziałów (posiada bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25% udziałów w kapitale), praw głosu (25% głosów w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających) lub zysku (25% udziału w zyskach lub ekspektatywę takiego prawa). Dodatkowo poziom trudności podnosi możliwość wystąpienia takiego wpływu nie tylko w sposób bezpośredni, lecz także w sposób pośredni. Oznacza to więc, że w sytuacji, gdy dany podmiot A posiada w jednym podmiocie B 27% udziałów bezpośrednio oraz 30% praw głosu w drugim podmiocie C, to te dwa podmioty B i C są powiązane, pomimo iż nie łączą ich bezpośrednie relacje tylko osoba wspólnego udziałowca.
Pokrewieństwo do drugiego stopnia – relacja pomiędzy osobami lub osobnikami mającymi wspólnego przodka (prawn. wstępnego). O pokrewieństwie mówimy, gdy jedna osoba jest przodkiem drugiej (np. ojciec – syn) lub gdy obie mają wspólnego przodka (np. brat – siostra)
Pierwszy stopień pokrewieństwa w linii prostej: 1) ojciec 2) matka 3) rodzice 4) syn 5) córka 6) dziecko
Drugi stopień pokrewieństwa w linii prostej : 1) dziadek 2) babka 3) dziadek i babka 4) wnuk 5) wnuczka 6) wnuk i wnuczka
Drugi stopień pokrewieństwa w linii bocznej: 1) brat 2) siostra 3) rodzeństwo
Powinowactwo do drugiego stopnia – O powinowactwie mówimy, gdy dane osoby nie są spokrewnione i ich relacja opiera się na zawartym małżeństwie (np. mąż – żona), przysposobieniu itd.
Oprócz małżonków wyróżniamy:
Pierwszy stopień powinowactwa w linii prostej 1) ojciec męża, ojciec żony 2) matka męża, matka żony 3) rodzice męża lub rodzice żony 4) mąż córki 5) żona syna
Drugi stopień powinowactwa rodzinnego w linii bocznej: 1) nazwy rodzeństwa współmałżonka – brat męża, siostra męża, brat żony, siostra żony 2) nazwy współmałżonka rodzeństwa – żona brata, mąż siostry.
Przykłady podmiotów powiązanych
Analizy istnienia powiązań pomiędzy podmiotami gospodarczymi można dokonywać przez pryzmat relacji:
Przykład 1
Spółka cywilna osób fizycznych A posiada udziały w spółce z o.o. B w wysokości 35%. Na gruncie ustawy o PIT będą to podmioty powiązane. Jest to przykład powiązania kapitałowego.
Przykład 2
Spółka X posiada 33% udziałów w spółce Y i 28% udziałów w spółce Z. Pomimo, że spółka Y i Z nie są ze sobą powiązane w sposób bezpośredni to z punktu widzenia podatkowego będą uważane za podmioty powiązane w sposób pośredni.
Przykład 3
Pan Andrzej Wilk posiada 27% udziału w majątku firmy Pana Jana Dobrzańskiego. Tym samym w świetle przepisów te 2 podmioty należy uznać za powiązane. (bo ten sam podmiot wywiera na nie znaczący wpływ)
Przykład 4
Pani Monika i Pan Krzysztof są w związku małżeńskim. Każde z nich prowadzi działalność gospodarczą i dokonują pomiędzy sobą transakcji gospodarczych. Jest to przykład powiązań rodzinnych.
Przykład 5
Pani Dorota przeprowadza transakcje handlowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z Panią Joann, która jest siostrą męża Pani Doroty. W tym przypadku mamy również do czynienia z powiązaniami rodzinnymi. (powinowactwo do drugiego stopnia w linii bocznej)
Przykład 6
Pan Józef prowadzi firmę usługową i wykonuje zlecenia na rzecz swojego syna, który prowadzi działalność gospodarczą. Jest to kolejny przykład powiązań rodzinnych.
Ewa Stolarczyk, Abak S.A.
ESPI 8/2020 Drugie wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172020-09-03 10:52:48
Podstawa prawna: Inne uregulowania
Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest drugim, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu
EBI 16/2020 Drugie wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172020.09.03. 10:38:41
Zarząd ABAK S.A. (dalej: „Spółka”) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest drugim, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Grupy towarowo-usługowe (GTU) w nowym pliku JPK-VAT od 1 października 2020 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Kody GTU są częścią zmian związanych z wejściem w życie nowych przepisów dotyczących przesyłania JPK VAT i stanowią dodatkowy obowiązek dla przedsiębiorców, którego niewypełnianie może narazić ich na odpowiedzialność materialną. GTU to potoczna nazwa kodu grupy towarowej albo grupy usługowej, którą przedsiębiorcy (sprzedawcy towarów i usług) będą mieli obowiązek stosować w nowej strukturze JPK od 1 października 2020 r.
Podatnicy będą zmuszeni do weryfikacji sprzedawanych towarów oraz świadczonych usług pod kątem ich przynależności do jednej z trzynastu grup towarowo-usługowych. W przypadku, jeśli towar lub usługa będzie należeć do jednej z nich, podatnik ma obowiązek przypisania im właściwego kodu GTU w JPK VAT.
Kody GTU obejmują wyłącznie sprzedawców, gdyż dotyczą tylko faktur przychodowych
W przypadku, gdy w danym okresie została wystawiona faktura sprzedaży, dotycząca wskazanego poniżej towaru lub usługi, która jest ujmowana w pliku JPK VAT, należy wstawić cyfrę 1 przy odpowiednim kodzie GTU. Jeżeli faktura nie zawiera wymienionych powyżej towarów lub usług – pole pozostaje puste. Do jednej faktury sprzedaży może być przypisane jednocześnie nawet 13 kodów. Obowiązek umieszczania kodów GTU nie dotyczy dobowych i miesięcznych raportów z kasy fiskalnej.
Dostawa towarów (kody GTU 01 od 10):
GTU_01: napoje alkoholowe – alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Wyrobami pośrednimi w rozumieniu tej ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz nieprzekraczającej 22 % objętości, objęte pozycjami CN 2204 (wino ze świeżych winogron włącznie z winami wzmocnionymi, moszcz gronowy, inny niż objęty pozycją 2009), 2205 (wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron, aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi) i 2206 00 (pozostałe napoje fermentowane np. cydr, perry,i miód pitny, sake, mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone) z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94 (piwo). Kod GTU 01 nie dotyczy usług gastronomicznych obejmujących wymienione napoje alkoholowe;
GTU_02: benzyny silnikowe i lotnicze z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, gaz płynny, oleje napędowe i opałowe, biopaliwa ciekłe itp. (pełen katalog towarów wraz z kodami CN znajduje się w art. 103 ust. 5aa ustawy o podatku od towarów i usług);
GTU_03: olej opałowy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olej smarowy, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła);
GTU_04: wyroby tytoniowe i susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;
GTU_05: odpady określone w poz.79-91 załącznika nr 15 ustawy o VAT w tym m.in. wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające, odpady szklane, odpady z papieru i tektury, odpady z tworzyw sztucznych, pozostałe odpady gumowe, odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, niebezpieczne odpady zawierające metal, odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne, surowce wtórne metalowe, surowce wtórne ze szkła, z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, z gumy;
GTU_06: urządzenia elektroniczne oraz części i materiały do nich wymienione w poz.7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT w tym m.in. tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, folia typu stretch, komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, dyski twarde HDD, dyski SSD, telefony komórkowe w tym smartfony, konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów, aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe, procesory, kasety z tuszem i głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, tonery z głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych;
GTU_07: pojazdy oraz części samochodowe o kodach wyłącznie CN 8701–8708 oraz CN 8708 10 (ciągniki inne niż wewnątrzzakładowe, pojazdy silnikowe do przewozu dziesięciu lub więcej osób razem z kierowcą, samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, pojazdy silnikowe do transportu towarów, pojazdy silnikowe specjalnego przeznaczenia, inne niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne), podwozia wyposażone w silniki, do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, nadwozia (włączając kabiny), do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705. Obowiązek umieszczania kodu GTU 07 nie dotyczy usług naprawy pojazdów w skład których wchodzą części samochodowe;
GTU_08: metale szlachetne oraz nieszlachetne wymienione w poz 1-3 załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12-25, 33-40,45,46,56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy w tym m.in. wyroby płaskie walcowane na zimno i na gorąco, pręty walcowane na gorąco i ciągnione na zimno, kształtowniki ze stali stopowej i niestopowej, srebro, złoto, platyna – nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu lub w postaci proszku, złoto i srebro, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu, aluminium nieobrobione plastycznie, odpady i złom metali nieszlachetnych, części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra i platyny, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym,
GTU_09: – leki oraz wyroby medyczne – produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art.37av ust.1 ustawy Prawo farmaceutyczne, zawarte w wykazie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ogłaszanym przez Ministra Zdrowia w drodze obwieszczenia,
GTU_10: budynki, budowle, grunty (jako towary, wyroby i środki trwałe). Oznaczenie należy stosować również do leasingu finansowego budynków, budowli i gruntów oraz do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania na własność i ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu.
Świadczenie usług (kody GTU od 11 do 13)
GTU_11: usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych,
GTU_12: usługi o charakterze niematerialnym –
a. doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo finansowe, doradztwo związane z zarządzaniem): PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
b. księgowe: PKWiU 69.20.2,
c.prawne: PKWiU 69.1,
d. zarządcze: PKWiU 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1,
e. marketingowe: PKWiU 73.11.12,
f. firm centralnych: PKWiU 70.1,
g. reklamowe: PKWiU 73.1,
h. badania rynku i opinii publicznej: PKWiU 73.2,
i. badań naukowych i prac rozwojowych: PKWiU 72,
j. usług szkoleniowych: PKWiU 85.
GTU_13: usługi transportowe i gospodarki magazynowej usługi transportowe i gospodarki magazynowej – sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.
49.41 Transport drogowy towarów
49.42 Usługi związane z przeprowadzkami
52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów
Jeżeli podatnik nie świadczy odrębnej usługi transportu towarów tylko dostawę towarów, a usługa transportu towarów jest dodatkowym kosztem tej dostawy, oznaczenie GTU_13 nie ma zastosowania.
W przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Zatem oznaczaniu GTU podlega także refakturowanie usług o kodach GTU od 11 do 13.
Szczegółowy opis struktury ewidencji w zakresie podatku należnego dla JPK_V7M i JPK_V7K z podaniem kodów CN i PKWiU:
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
ESPI 7/2020 Pierwsze wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172020-08-18 12:35
Podstawa prawna: Inne uregulowania
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw _Dz.U. 2019 poz. 1798_ wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest pierwszym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
EBI 15/2020 Pierwsze wezwanie akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172020-08-18 12:23
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) na podstawie art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798) wzywa wszystkich akcjonariuszy Spółki do złożenia posiadanych dokumentów akcji w celu ich dematerializacji. Dokumenty akcji należy składać w siedzibie Spółki (ul. Marii Skłodowskiej-Curie 18/20, Olsztyn) w dni robocze w godz. 10-14.
Niniejsze wezwanie jest pierwszym, spośród pięciu wymaganych w/w przepisami prawa.
Podstawa prawna: art. 16 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks Spółek Handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2019 poz. 1798).
Paweł Puterko – Prezes Zarządu