7 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy Kodeksu
pracy dotyczące pracy zdalnej. Zastąpiły one dotychczasową telepracę, a także
pracę zdalną stosowaną przez pracodawców na podstawie ustawy o COVID-19.
Definicja pracy zdalnej
Zgodnie z definicją zawartą w
Kodeksie pracy praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w
miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w
tym pod adresem zamieszkania. Powinna się ona odbywać z wykorzystaniem środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Praca może być wykonywana w
pełnym wymiarze czasu pracy jako praca zdalna albo też tylko częściowo
(hybrydowo) jako praca zdalna, np. 3 dni w tygodniu w siedzibie pracodawcy i 2
dni w miejscu zamieszkania pracownika. Przy czym dni pracy zdalnej i
stacjonarnej nie muszą być regularne i z góry ustalone.
Praca zdalna może być wykonywana z wykorzystaniem środków
bezpośredniego porozumiewania się na odległość, co oznacza nie tylko środki
komunikacji elektronicznej, ale także np. telefon, fax, komunikatory
internetowe, a nawet bez użycia takich środków (np. analiza dokumentów).
Rodzaje pracy zdalnej
A. Praca zdalna na polecenie pracodawcy
Co do zasady praca zdalna, jest świadczona z inicjatywy
pracodawcy albo na wniosek pracownika po uzgodnieniu przez strony takiej
formy świadczenia pracy.
Jednak w określonych okolicznościach pracodawca będzie
uprawniony do wydania pracownikowi polecenia pracy zdalnej.
Dopuszczalność wydania takiego polecenia zaistnieje:
- w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego (np. stanu klęski żywiołowej), stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, lub
- w okresie, w którym zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy w dotychczasowym miejscu pracy pracownika nie jest czasowo możliwe z powodu działania siły wyższej.
Polecenie wykonywania pracy
zdalnej przez pracodawcę będzie mogło zostać wydane wyłącznie z przyczyn
obiektywnych (losowych) i niezależnych od pracodawcy oraz wyłącznie na
określony czas.
Jednak, aby możliwe było
polecenie pracy zdalnej przez pracodawcę, pracownik będzie musiał złożyć
bezpośrednio przed wydaniem polecenia oświadczenie (w postaci papierowej lub
elektronicznej), że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania takiej
pracy.
W każdym czasie polecenie
wykonywania pracy zdalnej będzie mogło zostać przez pracodawcę cofnięte (np.
jeśli pracodawca uzna, iż ustała już przyczyna, dla której wydano takie
polecenie). Pracodawca powinien uzgodnić z pracownikiem, uwzględniając dotychczasowe
miejsce wykonywania przez niego pracy zdalnej (np. oddalenie od zakładu pracy),
termin powrotu pracownika do pracy w formie tradycyjnej. Cofnięcie polecenia
pracy zdalnej będzie mogło zostać dokonane przez pracodawcę za co najmniej
2-dniowym uprzedzeniem.
B. Praca zdalna okazjonalna
Z inicjatywą wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej będzie
mógł wystąpić wyłącznie pracownik. Wymiar takiej pracy został ograniczony do 24
dni w roku kalendarzowym. Przykładem wykorzystania instytucji okazjonalnej
pracy zdalnej może być konieczność opieki nad potrzebującym doraźnego wsparcia
członkiem rodziny czy też potrzeba wyjazdu do innej miejscowości (poza stałe
miejscem wykonywania pracy) w celu załatwienia spraw osobistych – które będą
jednoczesne umożliwiać pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej.
Wniosek pracownika o pracę zdalną okazjonalną nie jest
wiążący dla pracodawcy.
Pracodawca będzie mógł odmówić jego uwzględnienia.
C. Praca zdalna rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych
Wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy zdalnej nie
będzie co do zasady dla pracodawcy wiążący, z wyjątkiem wniosków pracownic w
ciąży, pracowników wychowujących dziecko do ukończenia przez nie 4 roku życia
oraz pracowników wymienionych w art. 142 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pracy, czyli:
- pracowników-rodziców dziecka posiadającego zaświadczenie, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz.U. z 2020 r. poz. 1329), to jest zaświadczenie o ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej chorobie zagrażającej życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu;
- pracowników-rodziców dziecka legitymującego się orzeczeniem o niepełnosprawności albo orzeczeniem o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności określonym w przepisach o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
- pracowników-rodziców dziecka posiadającego odpowiednio opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o których mowa w przepisach Prawa oświatowego (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 1082 z poźn. zm.).
Dodatkowo, wiążący wniosek o wykonywanie pracy zdalnej
będzie przysługiwał także pracownikom sprawującym opiekę nad innym członkiem
najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie
domowym, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o
znacznym stopniu niepełnosprawności.
Pracodawca będzie mógł odrzucić wnioski ww. pracowników
tylko wtedy, gdy jego uwzględnienie nie będzie możliwe ze względu na
organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, zaś o
przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku będzie zobligowany poinformować
pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych
od dnia złożenia wniosku przez pracownika.
Wprowadzenie pracy zdalnej
Zasady wykonywania pracy zdalnej pracodawca będzie
zobowiązany określić w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową
organizacją związkową (zakładowymi organizacjami zawodowymi) albo regulaminie.
A. Porozumienie ze związkami zawodowymi
Jeżeli u danego pracodawcy działają związki zawodowe,
warunki stosowania pracy zdalnej powinny zostać określone w porozumieniu
zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową. Jeżeli u
pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa – w porozumieniu
między pracodawcą a tymi organizacjami. W przypadku natomiast gdy nie jest
możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami
związkowymi, pracodawca jest zobowiązany uzgodnić treść porozumienia jedynie z organizacjami
reprezentatywnymi, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych
u pracodawcy.
B. Regulamin pracy zdalnej
Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez
pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do jego zawarcia ze związkami
zawodowymi, pracodawca powinien określić samodzielnie warunki stosowania pracy
zdalnej w regulaminie, uwzględniając jednak ustalenia podjęte z zakładowymi
organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
Regulamin powinien zostać wprowadzony przez pracodawcę
zarządzeniem i ogłoszony w sposób przyjęty u danego pracodawcy (np. poprzez
wysłanie wiadomości e-mail do wszystkich pracowników, umieszczenie treści
regulaminu w innych kanałach komunikacji w firmie, np. Intranecie).
C. Praca zdalna bez wewnętrznych regulacji
Jeśli u danego pracodawcy nie zostanie zawarte porozumienie
ani wydany regulamin, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w
poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo bezpośrednio w porozumieniu zawartym z
pracownikiem.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Nowe zasady wykonywania pracy zdalnej
/w Porady ksiegowe /Autor Abak0401177 kwietnia 2023 r. weszły w życie nowe przepisy Kodeksu pracy dotyczące pracy zdalnej. Zastąpiły one dotychczasową telepracę, a także pracę zdalną stosowaną przez pracodawców na podstawie ustawy o COVID-19.
Definicja pracy zdalnej
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy praca zdalna to praca wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania. Powinna się ona odbywać z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
Praca może być wykonywana w pełnym wymiarze czasu pracy jako praca zdalna albo też tylko częściowo (hybrydowo) jako praca zdalna, np. 3 dni w tygodniu w siedzibie pracodawcy i 2 dni w miejscu zamieszkania pracownika. Przy czym dni pracy zdalnej i stacjonarnej nie muszą być regularne i z góry ustalone.
Praca zdalna może być wykonywana z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, co oznacza nie tylko środki komunikacji elektronicznej, ale także np. telefon, fax, komunikatory internetowe, a nawet bez użycia takich środków (np. analiza dokumentów).
Rodzaje pracy zdalnej
A. Praca zdalna na polecenie pracodawcy
Co do zasady praca zdalna, jest świadczona z inicjatywy pracodawcy albo na wniosek pracownika po uzgodnieniu przez strony takiej formy świadczenia pracy.
Jednak w określonych okolicznościach pracodawca będzie uprawniony do wydania pracownikowi polecenia pracy zdalnej. Dopuszczalność wydania takiego polecenia zaistnieje:
Polecenie wykonywania pracy zdalnej przez pracodawcę będzie mogło zostać wydane wyłącznie z przyczyn obiektywnych (losowych) i niezależnych od pracodawcy oraz wyłącznie na określony czas.
Jednak, aby możliwe było polecenie pracy zdalnej przez pracodawcę, pracownik będzie musiał złożyć bezpośrednio przed wydaniem polecenia oświadczenie (w postaci papierowej lub elektronicznej), że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania takiej pracy.
W każdym czasie polecenie wykonywania pracy zdalnej będzie mogło zostać przez pracodawcę cofnięte (np. jeśli pracodawca uzna, iż ustała już przyczyna, dla której wydano takie polecenie). Pracodawca powinien uzgodnić z pracownikiem, uwzględniając dotychczasowe miejsce wykonywania przez niego pracy zdalnej (np. oddalenie od zakładu pracy), termin powrotu pracownika do pracy w formie tradycyjnej. Cofnięcie polecenia pracy zdalnej będzie mogło zostać dokonane przez pracodawcę za co najmniej 2-dniowym uprzedzeniem.
B. Praca zdalna okazjonalna
Z inicjatywą wykonywania okazjonalnej pracy zdalnej będzie mógł wystąpić wyłącznie pracownik. Wymiar takiej pracy został ograniczony do 24 dni w roku kalendarzowym. Przykładem wykorzystania instytucji okazjonalnej pracy zdalnej może być konieczność opieki nad potrzebującym doraźnego wsparcia członkiem rodziny czy też potrzeba wyjazdu do innej miejscowości (poza stałe miejscem wykonywania pracy) w celu załatwienia spraw osobistych – które będą jednoczesne umożliwiać pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej.
Wniosek pracownika o pracę zdalną okazjonalną nie jest wiążący dla pracodawcy.
Pracodawca będzie mógł odmówić jego uwzględnienia.
C. Praca zdalna rodziców i opiekunów osób niepełnosprawnych
Wniosek pracownika dotyczący wykonywania pracy zdalnej nie będzie co do zasady dla pracodawcy wiążący, z wyjątkiem wniosków pracownic w ciąży, pracowników wychowujących dziecko do ukończenia przez nie 4 roku życia oraz pracowników wymienionych w art. 142 § 1 pkt 2 i 3 Kodeksu pracy, czyli:
Dodatkowo, wiążący wniosek o wykonywanie pracy zdalnej będzie przysługiwał także pracownikom sprawującym opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Pracodawca będzie mógł odrzucić wnioski ww. pracowników tylko wtedy, gdy jego uwzględnienie nie będzie możliwe ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika, zaś o przyczynie odmowy uwzględnienia wniosku będzie zobligowany poinformować pracownika w postaci papierowej lub elektronicznej w terminie 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku przez pracownika.
Wprowadzenie pracy zdalnej
Zasady wykonywania pracy zdalnej pracodawca będzie zobowiązany określić w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową (zakładowymi organizacjami zawodowymi) albo regulaminie.
A. Porozumienie ze związkami zawodowymi
Jeżeli u danego pracodawcy działają związki zawodowe, warunki stosowania pracy zdalnej powinny zostać określone w porozumieniu zawieranym między pracodawcą a zakładową organizacją związkową. Jeżeli u pracodawcy działa więcej niż jedna organizacja związkowa – w porozumieniu między pracodawcą a tymi organizacjami. W przypadku natomiast gdy nie jest możliwe uzgodnienie treści porozumienia ze wszystkimi zakładowymi organizacjami związkowymi, pracodawca jest zobowiązany uzgodnić treść porozumienia jedynie z organizacjami reprezentatywnymi, z których każda zrzesza co najmniej 5% pracowników zatrudnionych u pracodawcy.
B. Regulamin pracy zdalnej
Jeżeli w terminie 30 dni od dnia przedstawienia przez pracodawcę projektu porozumienia nie dojdzie do jego zawarcia ze związkami zawodowymi, pracodawca powinien określić samodzielnie warunki stosowania pracy zdalnej w regulaminie, uwzględniając jednak ustalenia podjęte z zakładowymi organizacjami związkowymi w toku uzgadniania porozumienia.
Regulamin powinien zostać wprowadzony przez pracodawcę zarządzeniem i ogłoszony w sposób przyjęty u danego pracodawcy (np. poprzez wysłanie wiadomości e-mail do wszystkich pracowników, umieszczenie treści regulaminu w innych kanałach komunikacji w firmie, np. Intranecie).
C. Praca zdalna bez wewnętrznych regulacji
Jeśli u danego pracodawcy nie zostanie zawarte porozumienie ani wydany regulamin, pracodawca określa zasady wykonywania pracy zdalnej w poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo bezpośrednio w porozumieniu zawartym z pracownikiem.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Darowizna pieniężna w najbliższej rodzinie bez podatku ale tylko przelewem lub przekazem – uchwała NSA
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Naczelny Sąd Administracyjny w dniu 20 marca 2023 r. podjął uchwałę w składzie siedmiu sędziów III FPS 3/22, w której stwierdził, że warunkiem zwolnienia z podatku darowizny pieniężnej w kręgu najbliższej rodziny jest udokumentowanie wpłaty na rachunek obdarowanego w sposób zapewniający identyfikację obdarowanego i darczyńcy, czyli przelewem bankowym lub przekazem pocztowym. Uchwała NSA rozstrzyga w ten sposób jednoznacznie wieloletnie spory podatników z fiskusem o sposób przekazywania darowizn, będący warunkiem stosowania zwolnienia z podatku od spadków i darowizn.
Orzecznictwo sądów administracyjnych, które powinno jednoznacznie rozstrzygać te kwestie niestety jest rozbieżne i spory podatników z organami podatkowymi raz rozstrzygano na korzyść podatników, a innym razem na korzyść fiskusa. Od lat podatnicy toczą spory z fiskusem o to, czy pieniądze można darować wyłącznie przelewem lub przekazem pocztowym na konto obdarowanego czy też można dać gotówkę, którą obdarowany sam wpłaci na swoje konto bankowe.
Pismem z 16 listopada 2022 r. Rzecznik Praw Obywatelskich wniósł o podjęcie przez NSA uchwały i rozstrzygnięcie czy wyrażenie użyte w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn należy rozumieć w ten sposób, że za dowód dopuszczający skorzystanie ze zwolnienia podatkowego dla osób najbliższych uznaje się dokonanie wpłaty lub przelewu środków pieniężnych, będących przedmiotem czynności prawnej darowizny, wyłącznie przez darczyńcę na konto obdarowanego, czy też wystarczające jest dokonanie wpłaty środków pieniężnych przez obdarowanego na własną rzecz w imieniu darczyńcy?
RPO w pytaniu do NSA wskazywał, że nie wiadomo, czy konieczne jest udokumentowanie przekazania środków pieniężnych wyłącznie przelewem, czy też możliwe jest przekazanie ich gotówką, a następnie wpłata przez obdarowanego na własny rachunek. Rzecznik argumentował, że konstrukcja przepisów nie powinna być pułapką dla podatników, zwłaszcza gdy zwolnienie ma na celu wsparcie obywateli w realizacji ich potrzeb rodzinnych. Nie ma wątpliwości, że Rzecznik oczekiwał korzystnego dla podatników rozstrzygnięcia NSA, co jednak nie nastąpiło.
W dniu 20 marca 2023 r. NSA w składzie siedmiu sędziów podjął następującą uchwałę: wyrażenie użyte w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn (…) „w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne (…) – udokumentują ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek płatniczy nabywcy, na jego rachunek, inny niż płatniczy, w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej lub przekazem pocztowym, należy rozumieć w ten sposób, że warunkiem wystarczającym do skorzystania ze zwolnienia podatkowego uregulowanego w tym przepisie jest udokumentowanie dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w tym przepisie sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego ( uchwała III FPS 3/22).
Wprowadzenie warunku udokumentowania otrzymania środków pieniężnych dowodem ich przekazania na rachunek ma na celu zapewnienie szczelności systemu podatkowego i uniemożliwienie działań zmierzających do wprowadzenia do obiegu środków pieniężnych o nieustalonym pochodzeniu Zdaniem NSA, wpłaty na konto obdarowanego musi dokonać darczyńca. Wpłaty zrealizowanej przez samego obdarowanego na własne konto nie można uznać za darowiznę.
NSA podjął niekorzystną dla obywateli uchwałę uznając, że nie zrealizowanie wymogu formalnego jakim jest przelew z pieniędzy z konta darczyńcy na konto obdarowanego, pozbawia prawa do zwolnienia z podatku. Stanowisko NSA może wydawać się dość rygorystyczne. Faktem jednak jest, że znajduje ono oparcie w brzmieniu przepisów prawa. Nie można również zapominać, że celem tych przepisów nie jest formalizm sam w sobie, lecz chęć zapobiegania niebezpieczeństwu legalizowania „brudnych” dochodów poprzez fikcyjne (częściowo pozorne darowizny). W tym kontekście wymóg przekazania darowizny za pośrednictwem rachunku bankowego może minimalizować takie niebezpieczeństwo.
W związku z wydaniem uchwały NSA w składzie siedmiu sędziów, która jest faktycznie wiążąca dla orzeczeń sądów administracyjnych konieczna jest jak najszersza akcja edukacyjna, co do warunków zwolnienia z podatku w przypadku darowizn pieniężnych w gronie najbliższej rodziny. Uchwała oznacza że ojciec, matka, babcia, dziadek chcący przekazać darowiznę pieniężną komuś z najbliższej rodziny np. córce czy wnuczce muszą przelać pieniądze przelewem bankowym lub przekazem pocztowym aby obdarowany mógł skorzystać ze zwolnienia darowizny z podatku od spadków i darowizn.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Prewencyjna kontrola trzeźwości pracownika jako nowe uprawnienie pracodawcy
/w Porady ksiegowe /Autor Abak04011721 lutego 2023 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu pracy dopuszczająca przeprowadzanie kontroli trzeźwości pracownika przez pracodawcę.
W tym dniu zaczęły obowiązywać przepisy umożliwiające pracodawcy samodzielne przeprowadzenie kontroli trzeźwości, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia.
Wcześniej kontrola trzeźwości pracownika była możliwa wyłącznie w sytuacjach, gdy zachodziło uzasadnione podejrzenie, że stawił się on do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy. Kontrolę przeprowadzał uprawniony do tego organ powołany do ochrony porządku publicznego, czyli policja.
Nowe przepisy wprowadzają możliwość dokonywania tzw. prewencyjnej kontroli trzeźwości pracowników, a co za tym idzie, nie wtedy, gdy okoliczność wskazuje na stan pracownika po spożyciu alkoholu, lecz w celu prewencyjnego zapobiegania dopuszczeniu pracownika pod wpływem alkoholu do pracy.
Prewencyjne kontrole trzeźwości dopuszczalne są wyłącznie w takich przypadkach, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia, np. kontrole personelu medycznego szpitali, pracowników produkcyjnych, kierowców, pracowników ochrony, nauczycieli, opiekunów, pracowników budowlanych.
Warunki wprowadzenia prewencyjnych kontroli trzeźwości
Pracodawca, aby wprowadzić w zakładzie pracy prewencyjne kontrole trzeźwości, powinien ustalić takie kontrole trzeźwości w:
Ponadto w tych aktach wewnątrzzakładowych należy określić grupę lub grupy pracowników objętych kontrolą. Niezbędne jest także określenie sposobu przeprowadzania kontroli trzeźwości, w tym rodzaj urządzenia wykorzystywanego do kontroli oraz czas i częstotliwość jej przeprowadzania.
Pracodawca informuje też pracowników o wprowadzeniu kontroli trzeźwości – należy to zrobić w sposób przyjęty u danego pracodawcy nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem jej przeprowadzania. Także w razie zatrudnienia pracownika objętego kontrolą, przed dopuszczeniem go do pracy pracodawca informuje go o zasadach przeprowadzania kontroli trzeźwości.
Kontrola trzeźwości przeprowadzana przez pracodawcę obejmuje badanie przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego za pomocą urządzenia posiadającego ważny dokument potwierdzający jego kalibrację lub wzorcowanie.
Na czym polega prewencyjna kontrola trzeźwości?
Kontrola trzeźwości polega na stwierdzeniu:
Stan po użyciu alkoholu zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi od 0,2‰ do 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu od 0,1 mg do 0,25 mg alkoholu w 1 dm3. Natomiast stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie wynosi lub prowadzi do stężenia we krwi powyżej 0,5‰ alkoholu albo obecności w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1 dm3.
Skutki przeprowadzenia kontroli
Jeżeli kontrola trzeźwości wykaże, że pracownik znajduje się w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości (lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po użyciu alkoholu albo w stanie nietrzeźwości lub spożywał alkohol w czasie pracy), wówczas pracodawca nie może dopuścić pracownika do pracy. Za czas niedopuszczenia do pracy pracownikowi nie przysługuje wynagrodzenie. Informację o podstawie niedopuszczenia do pracy pracodawca przekazuje do wiadomości pracownika.
Na żądanie pracodawcy lub pracownika niedopuszczonego do pracy badanie stanu trzeźwości pracownika przeprowadza policja.
Kontrola pracowników na obecność środków działających podobnie do alkoholu
Pracodawca może także wprowadzić kontrolę pracowników na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu (potocznie zwanych narkotykami lub środkami odurzającymi). Kontrola może być wprowadzona, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia. Do prowadzenia takich kontroli stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące kontroli trzeźwości.
Dokumentowanie kontroli i przetwarzanie informacji przez pracodawcę
Z przeprowadzonej kontroli pracodawca przetwarza informacje o dacie, godzinie i minucie badania oraz jego wyniku wskazującym na stan po użyciu alkoholu albo stan nietrzeźwości (lub wskazującym na obecność w organizmie pracownika środka działającego podobnie do alkoholu). Przetwarzanie tych informacji jest dopuszczalne wyłącznie w przypadku, gdy jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób lub ochrony mienia dóbr. Informacje te należy przechowywać w aktach osobowych pracownika przez okres nieprzekraczający 1 roku od dnia ich zebrania.
Kontrola osób niebędących pracownikami
Przeprowadzenie prewencyjnej kontroli jest możliwe nie tylko w stosunku do pracowników. Przedsiębiorca niebędący pracodawcą organizujący pracę wykonywaną przez:
może przeprowadzać kontrolę trzeźwości tych osób oraz kontrolę na obecność w ich organizmach środków działających podobnie do alkoholu.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Zwolnienie z podatku dochodowego dla zmieniających rezydencję podatkową – ulga na powrót
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Polski Ład 1.0 wprowadził od 1 stycznia 2022 r. nowe zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r.
Jaka kwota korzysta ze zwolnienia?
Ze zwolnienia korzysta kwota przychodu, która nie przekracza 85 528 zł w roku podatkowym.
Kto może skorzystać z ulgi?
Z ulgi skorzysta podatnik, który:
1) w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski – po 31 grudnia 2021 r. – podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2) nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie:
w którym wrócił do Polski, oraz
3) posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej, lub miał miejsce zamieszkania nieprzerwanie:
4) posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia oraz
5) nie korzystał poprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia – w przypadku, gdy ponownie przenosi miejsce zamieszkania na terytorium Polski.
Jakie przychody obejmuje ulga?
Zwolnienie dotyczy przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych.:
Od kiedy ulga może być stosowana?
Ulga może być stosowana w okresie 4-letnim:
w którym podatnik przeniósł miejsce zamieszkania do Polski.
Jakich przychodów nie obejmuje ulga?
Ulga nie obejmuje m.in. przychodów:
Zasadą jest, że suma przychodów zwolnionych od podatku w ramach PIT-0 (ulgi na powrót, ulgi dla młodych, ulgi dla rodzin 4+ oraz ulgi dla pracujących seniorów) nie może przekroczyć rocznie kwoty 85 528 zł. Jeśli zostanie przekroczony limit ulgi, do dochodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej stosuje się kwotę wolną od podatku w wysokości 30 000 zł.
Kiedy ulga może być stosowana?
Ulga może być zastosowana już w trakcie roku podatkowego (w tym również przez płatnika na podstawie oświadczenia złożonego przez podatnika), ale ostatecznego jej rozliczenia podatnik dokonuje w zeznaniu rocznym PIT-37, PIT-36, PIT-36L albo PIT-28.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 2/2023 Skonsolidowany i jednostkowy raport za IV kwartał 2022 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172023-02-10 12:18
Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za IV kwartał 2022 roku.
Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
Nowe stawki za kilometr przebiegu pojazdów od 17 stycznia 2023 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 17 stycznia 2023 r. obowiązują wyższe stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdów niebędących własnością pracodawcy używanych do celów służbowych.
W tym dniu weszła w życie zmiana rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Zmieniła się wysokość stawek za 1 kilometr przebiegu pojazdu, według których pracodawca pokrywa koszty korzystania z pojazdów prywatnych używanych przez pracowników do celów służbowych.
W wyniku zmiany przepisów maksymalna wysokość powyższych stawek wynosi od 17 stycznia 2023 r.
1) dla samochodu osobowego:
2) dla motocykla – 0,69 zł (wcześniej 0,2302 zł);
3) dla motoroweru – 0,42 zł (wcześniej 0,1382 zł).
W przypadku gdy oświadczenie pracownika o używaniu przez niego pojazdu do celów służbowych zostało złożone i nierozpatrzone przed 17 stycznia 2023 r., do ustalenia kwoty miesięcznego ryczałtu przy zwrocie kosztów używania pojazdów do celów służbowych są stosowane nowe stawki.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o PIT zwolnione z podatku są diety i inne należności za czas:
Na wniosek pracownika, pracodawca może zgodzić się na przejazd w podróży krajowej lub podróży zagranicznej prywatnym samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem. W takiej sytuacji, pracownikowi przysługuje wówczas zwrot w wysokości wynikającej z przemnożenia liczby przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu. Nie może być ona jednak wyższa (o ile ma być zwolniona z opodatkowania) niż stawka określona ww. rozporządzeniu ministra infrastruktury z 25 marca 2002 r. w tym w zakresie nowych stawek obowiązujących od 17 stycznia br.
Zwolnienie z podatku dochodowego nie przysługuje w przypadku jazd lokalnych gdzie pracodawca może przyznać pracownikowi zwrot w wysokości wynikającej z przemnożenia liczby przejechanych kilometrów przez stawkę za 1 km przebiegu albo w wysokości ustalonego ryczałtu. W tym drugim przypadku w umowie pomiędzy pracodawcą i pracownikiem jest wskazany ustalony limit kilometrów. Następnie ten limit kilometrów jest przemnożony przez stawkę za 1 kilometr, która jest określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury.
W jazdach lokalnych rozliczanych ryczałtem limity kilometrów są uzależnione od liczby mieszkańców
Zgodnie z obowiązującymi przepisami od ryczałtu za używanie pojazdu prywatnego na potrzeby pracodawcy jest pobierany podatek dochodowy. Zwolnienia od podatku są możliwe tylko w sytuacji, gdy wynika to z innych ustaw, które obejmują pracowników Poczty Polskiej, pomocy społecznej i lasów państwowych.
Zwolnienie ze składek na ubezpieczenia społeczne wynika z rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1949 ze zm.). Składek nie nalicza się od:
Co do zasady (z pewnymi tylko wyjątkami) składniki przychodu, które są wyłączone z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, nie stanowią także podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne (art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2561 ze zm.).
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 1/2023 Harmonogram publikacji raportów okresowych w 2023 r.
/w Raporty EBI /Autor Abak04011725-01-2023 13:32
Zarząd ABAK S.A. przekazuje informację dotyczącą terminów publikacji raportów okresowych w 2023 r. Raporty okresowe będą przekazywane do publicznej wiadomości w następujących terminach:
– Raport za IV kwartał 2022 r. – 10 lutego 2023 r.
– Raport za I kwartał 2023 r. – 12 maja 2023 r.
– Raport roczny za 2022 r. – 26 maja 2023 r.
– Raport za II kwartał 2023 r. – 11 sierpnia 2023 r.
– Raport za III kwartał 2023 r. – 10 listopada 2023 r.
Postawa prawna: § 6 ust. 14.1 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
W 2023 r. formularz PIT-2 dotyczy również zleceniobiorców i wykonawców umów o dzieło
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od stycznia 2023 r. obowiązują nowe zasady składania PIT-2 i innych formularzy/oświadczeń służących rozliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatników.
Formularz PIT-2, czyli oświadczenie podatnika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych do końca 2022 r. składali wyłącznie pracownicy, czyli osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę, swoim pracodawcom. Formularz dotyczył wyłącznie stosowania przez płatnika miesięcznej kwoty wolnej od podatku.
Od 2023 r. podatnik podatku dochodowego (nie tylko pracownik) może z większą swobodą dysponować kwotą wolną od podatku w trakcie roku.
Nowością jest możliwość upoważnienia wszystkich płatników (nie tylko pracodawców) do stosowania kwoty wolnej od podatku, w tym np. zleceniodawców, wypłacających wynagrodzenia członkom zarządu, rady nadzorczej albo wynagrodzenia z tytułu kontraktów menedżerskich. W rezultacie podatnicy inni niż pracownicy mogą korzystać z kwoty wolnej już w trakcie roku podatkowego na etapie wypłat miesięcznych, a nie dopiero poprzez złożenie zeznania.
Podatnik może od 1 stycznia 2023 r. dokonać podziału 1/12 kwoty zmniejszającej podatek (300 zł) w danym miesiącu maksymalnie na trzech płatników.
W oświadczeniu, w którym podatnik informuje płatnika, jak ma stosować kwotę zmniejszającą podatek, można uprawnić płatnika do pomniejszenia zaliczki o:
W nowym formularzu PIT-2 podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą składać następujące oświadczenia i wnioski, mające wpływ na wysokość zaliczki /zaliczek obliczanych przez płatników:
Podatnik składa ww. oświadczenia płatnikowi na piśmie przy wykorzystaniu formularza PIT-2 lub w inny dowolny sposób przyjęty przez płatnika, np. poprzez system płacowo-księgowy obowiązujący w danej firmie.
Korzystanie ze wzorów opracowanych przez Ministerstwo Finansów nie jest obowiązkowe. Jeśli jednak podatnik złoży oświadczenie lub wniosek według tych wzorów, to płatnik nie może odmówić ich przyjęcia.
Oświadczenia i wnioski mogą być składane w dowolnym momencie roku podatkowego, z tym że zgodnie z generalną zasadą płatnik uwzględnia to oświadczenie lub ten wniosek najpóźniej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym je otrzymał. Wycofanie i zmiana złożonego uprzednio oświadczenia lub wniosku następuje w drodze nowego oświadczenia lub wniosku.
Podatnicy uzyskujący przychody z umowy o pracę, którzy w poprzednich latach złożyli PIT-2 swemu pracodawcy i nie chcą w tym zakresie żadnych zmian, nie muszą ponownie składać tego formularza. Inaczej wygląda sytuacja w przypadku osób uzyskujących przychody z umów zlecenia i o dzieło. One mają możliwość złożenia PIT-2 po raz pierwszy od 1 stycznia 2023 r. Jeżeli jednak zleceniobiorcy lub wykonawcy umów o dzieło nie złożą płatnikowi PIT-2 to kwota wolna od podatku im nie przepadnie, gdyż zostanie rozliczona w zeznaniu rocznym.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Zmiana stawek podatku od towarów i usług od 1 stycznia 2023 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Obniżenie podatku od towarów i usług (VAT) na podstawowe dobra to jedno z działań zawartych w Tarczy Antyinflacyjnej obowiązującej w 2022 r. Tarcza była już kilkukrotnie przedłużana, ostatecznie jednak przestanie obowiązywać z początkiem 2023 r.
Są od tego wyjątki: utrzymane zostanie zwolnienie z podatku od sprzedaży detalicznej paliw oraz zerowa stawka VAT na artykuły spożywcze.
Powrót 23% podatku VAT na energię, gaz i paliwa silnikowe
Do starego poziomu sprzed 1 lutego 2022 r. wrócą stawki VAT dotyczące paliw i energii. Oznacza to wzrost stawek VAT:
Ponadto przestaną obowiązywać obniżone stawki akcyzy na paliwa silnikowe, olej opałowy i energię elektryczną oraz zwolnienie z akcyzy prądu dla gospodarstw domowych.
Przedłużone do końca czerwca 2023 r. ma być natomiast zwolnienie paliw silnikowych
z podatku od sprzedaży detalicznej (podatku handlowego). Przewiduje to art. 8 ustawy z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw.
Zachowana stawka 0% VAT na żywność
Z początkiem 2023 r. nic nie zmieni się, jeśli chodzi o VAT na żywność.
Co prawda tarcza antyinflacyjna przestaje obowiązywać z końcem 2022 r., ale rozporządzenie ministra finansów z 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 przedłuża o pół roku tj. do 30 czerwca 2023 r. obowiązywanie zerowej stawki dla środków spożywczych wymienionych w poz. 1-18 załącznika nr 10 do ustawy o VAT, a więc podstawowej żywności.
Produkty żywnościowe są sprzedawane bez podatku VAT już od 1 lutego 2022 r., tj. od wejścia w życie tarczy antyinflacyjnej. Wcześniej obowiązywała stawka 5%.
8% VAT na nawozy
Z końcem 2022 r. przestanie obowiązywać stawka 0% VAT na nawozy, środki ochrony roślin i inne środki wspomagające produkcję rolniczą. Wróci ona do poziomu sprzed tarczy antyinflacyjnej, a więc 8%.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Opodatkowanie najmu poza działalnością gospodarczą od 1 stycznia 2023 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W 2023 r. jedyną formą opodatkowania najmu prywatnego będzie podatek zryczałtowany od przychodów ewidencjonowanych (PPE). Opodatkowane będą zatem przychody z najmu, bez możliwości uwzględniania kosztów uzyskania przychodów takich jak np. amortyzacja, remonty, wyposażenie, odsetki od kredytu, podatek od nieruchomości oraz bez możliwości zastosowania kwoty wolnej od podatku w wysokości 30 000 zł.
Od 1 stycznia 2023 r. nie jest możliwe opodatkowanie najmu poza działalnością za zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.
Przepisy ograniczające możliwość wyboru opodatkowania do zasad ogólnych dotyczą tych źródeł przychodów, które znajdują się w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Są to: najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych
z działalnością gospodarczą.
Jak widać nie chodzi tu tylko o najem nieruchomości ale także o dzierżawę i inne podobne umowy, dotyczące również innych składników prywatnego majątku niż nieruchomości.
Stawki ryczałtowe z tytułu najmu prywatnego pozostają w 2023 r. na niezmienionym poziomie tj.:
Limit 100 000 zł przychodów dotyczą łącznie obojga małżonków, niezależnie od tego, czy pozostają w ustroju wspólnoty majątkowej czy mają rozdzielność majątkową oraz czy przedmiotem najmu jest majątek wspólny czy odrębny.
W przypadku rozliczania najmu prywatnego podatkiem zryczałtowanym przychody z najmu nie podlegają uwzględnieniu do celów wyliczania daniny solidarnościowej, która wynosi 4% od dochodów przekraczających w skali roku 1 mln zł.
Najem prywatny nie jest również objęty obowiązkiem ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych, co powoduje że uzyskiwanie przychodów z najmu poza działalnością gospodarczą nie powoduje obowiązku zapłaty składki zdrowotnej.
Z uwagi na obligatoryjną zmianę formy opodatkowania od 1 stycznia 2023 r. dla najmu prywatnego, osoby rozliczające najem poza działalnością gospodarczą w 2022 r. na zasadach ogólnych (skalą podatkową) nie muszą składać żadnych dodatkowych oświadczeń.
Pierwszy podatek zryczałtowany od najmu poza działalnością gospodarczą w 2023 r. co do zasady, będzie płatny do 20 lutego, o ile w styczniu wynajmujący otrzyma zapłatę za najem. Nie zmieniła się bowiem zasada, że przychody z najmu prywatnego są opodatkowane w momencie otrzymania pieniędzy (metoda kasowa).
Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT (najem poza działalnością gospodarczą).
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.