W związku z odwołaniem od 1 lipca 2023 r. stanu
zagrożenia epidemicznego COVID-19 pracodawców przestały obowiązywać specjalne
rozwiązania wprowadzone w związku z epidemią COVID-19.
Okresowe badania lekarskie
Na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego
i stanu epidemii został zawieszony obowiązek kierowania pracowników na
standardowe okresowe badania lekarskie zgodnie z Art. 12a ust. 1 ustawy o
COVID-19
Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego
pracodawca ma obowiązek podjąć wykonywanie zawieszonych obowiązków w okresie
nie dłuższym niż 180 dni od dnia odwołania tego stanu. Oznacza to, że
pracodawcy i pracownicy będą mieli czas do 28 grudnia 2023 r. na wykonanie
zaległych badań i uzupełnienie dokumentacji z tych badań w aktach osobowych.
Zawieszenie okresowych szkoleń BHP
Na podstawie art. 12e ust. 2 ustawy o COVID-19
możliwe było przeniesienie szkolenia okresowego BHP na czas po zakończeniu
epidemii COVID-19. Takie rozwiązanie było dopuszczalne, jeżeli termin tego
szkolenia wypadał w okresie:
- obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii lub
- 30 dni od dnia odwołania ostatniego ze stanów zagrożenia epidemicznego albo epidemii.
Ustawa o COVID-19 wskazuje jednak czas na wykonanie
zaległych szkoleń okresowych z zakresu BHP. Szkolenia należy wykonać
maksymalnie w przeciągu 60 dni od dnia odwołania ostatniego ze stanów
zagrożenia epidemicznego albo epidemii. W praktyce oznacza to, że pracodawcy
będą mieli czas do 29 sierpnia 2023 r. na zorganizowanie szkoleń okresowych i
uzupełnienie ich dokumentacji w aktach osobowych pracowników.
Urlop zaległy
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia
epidemicznego lub stanu epidemii COVID-19 obowiązywały szczególne zasady
dotyczące udzielania zaległego urlopu wypoczynkowego. Zgodnie z art. 15gc ustawy
o COVID-19 pracodawca mógł udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie
wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów,
zaległego urlopu wypoczynkowego. Zasada ta dotyczyła 30 dni zaległego urlopu.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca
2023 r. oznacza, że ostatnim dniem w którym pracodawca mógł wysłać pracownika w
tym trybie na przymusowy zaległy urlop wypoczynkowy, był 30 czerwca 2023 r.
Jednak zakończenie obowiązywania tej regulacji niewiele zmienia w praktyce dla
pracodawców, ponieważ po 30 czerwca 2023 r. pracodawca nadal może wysyłać
pracownika na zaległy urlop, nawet jeśli ten nie wyraża na to zgody. Inna
będzie jedynie podstawa takiego działania pracodawcy, ponieważ obecnie
pracodawcy mogą wysyłać pracowników na zaległy urlop na zasadach obowiązujących
w Kodeksie pracy, a także korzystając z od lat dominującej w orzecznictwie
zasady, zgodnie z którą mają możliwość wysyłania pracowników na urlop
wypoczynkowy bez uzyskiwania ich zgody (wyrok SN z 24 stycznia 2006 r., I PK
124/05, OSNP 2006/23–24/354).
Praca zdalna
Obowiązujące od 7 kwietnia 2023 r. przepisy Kodeksu
pracy o pracy zdalnej wprowadziły możliwość jednostronnego powierzenia przez
pracodawcę pracy zdalnej pracownikowi w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego,
stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po
ich odwołaniu. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której pracownik złoży
bezpośrednio przed wydaniem polecenia pracy zdalnej oświadczenie w postaci
papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do
wykonywania pracy w tym trybie.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca
2023 r. oznacza, że od tego terminu nie obowiązuje w Polsce żaden ze stanów
nadzwyczajnych czy epidemicznych, zatem pracodawcy nie mogą jednostronnie
zlecać pracy zdalnej pracownikom. Każdorazowa chęć przejścia na pracę zdalną od
1 lipca 2023 r. wymaga indywidualnego porozumienia obu stron stosunku pracy lub
funkcjonowania w zakładzie pracy porozumienia z organizacjami związkowymi bądź
przedstawicielami pracowników lub regulaminu pracy.
Doręczenia korespondencji
Zasady dotyczące domniemania doręczenia awizowanej
przesyłki pocztowej zostały zmienione od 18 kwietnia 2020 r. przez przepisy
covidowe. Zgodnie z przepisami obowiązującymi na czas epidemii COVID-19
nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez
operatora pocztowego, których termin odbioru określony w awizo przypada w
okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za
doręczone w czasie obowiązywania tych stanów oraz w ciągu 14 dni po ich
zniesieniu (art. 98 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z
rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2). Przepis przewiduje wyjątki od tej
obowiązującej w trakcie epidemii COVID-19 zasady, lecz nie obejmują one
korespondencji dotyczącej stosunków pracy.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego oznacza, że
z 15 lipca 2023 r. wszystkie przesyłki, które na podstawie przepisów covidowych
nie mogły zostać uznane za skutecznie doręczone przez podwójne awizowanie,
nabiorą właśnie takiego statusu. Oznacza to, że pracodawcy mogą powrócić do
wcześniejszych praktyk wysyłania korespondencji, w tym rozwiązań umów o pracę
bez wypowiedzenia czy świadectw pracy za pośrednictwem poczty, nie obawiając
się, że przesyłka nie zostanie skutecznie doręczona.
Orzeczenia o niepełnosprawności
Ustawa covidowa wydłużyła ważność orzeczeń o
niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, wydanych na czas określony, na
podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób
niepełnosprawnych, których ważność upłynęła w okresie 90 dni, licząc do 7 marca
2020 r., i których ważność upłynęła od 8 marca 2020 r. Są one ważne do upływu
60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie
konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz.
852) art. 15h ustawy covidowej, który regulował wydłużenie orzeczenia o
niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zostanie
uchylony 6 sierpnia 2023 r. Jednocześnie określono nowe okresy, do których
orzeczenia te zachowują ważność, uzależniając ten okres od ważności posiadanych
orzeczeń.
Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o
stopniu niepełnosprawności, którego okres ważności:
- upłynąłby do 31 grudnia 2020 r. – zachowuje ważność do 31 grudnia 2023 r.,
- upłynąłby w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. – zachowuje ważność do 31 marca 2024 r.,
- upłynąłby w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 5 sierpnia 2023 r. – zachowuje ważność do 30 września 2024 r.
– jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego
ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu
niepełnosprawności.
Zatem orzeczenia o niepełnosprawności lub jej
stopniu, których termin ważności będzie upływał 6 sierpnia 2023 r. lub później,
nie będą już wydłużane. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego nie wpływa
więc na ważność orzeczeń o niepełnosprawności. Oznacza to, że osoby posiadające
orzeczenia z tym terminem ważności muszą wystąpić o wydanie nowych dokumentów
potwierdzających niepełnosprawność lub jej stopień.
Ewa
Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 9/2023 Skonsolidowany i jednostkowy raport za II kwartał 2023 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172023-08-11 13:43
Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za II kwartał 2023 roku.
Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu
Zmiany w PCC w zakresie transakcji dotyczących nieruchomości mieszkalnych
/w Porady ksiegowe /Autor Abak0401171. Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie pierwszego mieszkania lub domu na rynku wtórnym od 31 sierpnia 2023 r.
31 lipca 2023 r. w Dzienniku Ustaw pod poz. 1463 opublikowana została ustawa z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw, która znosi obowiązek opłacania podatku PCC przy zakupie pierwszej nieruchomości mieszkalnej z rynku wtórnego.
Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie pierwszego mieszkania lub domu na rynku wtórnym wchodzi w życie już po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw czyli 31 sierpnia 2023 r.
Zgodnie z nowymi przepisami zwolnieniem z podatku PCC objęta jest sprzedaż której przedmiotem jest:
jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.
Nowe prawo dodaje zatem jeden wyjątek dla osób, które co prawda mają już udział w nieruchomości, ale nie większy niż 50% i do tego musi być on nabyty w drodze dziedziczenia. Jeśli te wymagania są spełnione to można również skorzystać ze zwolnienia z podatku PCC przy zakupie pierwszego mieszkania lub domu.
W praktyce oznacza to, że kupujący pierwsze mieszkanie lub dom od 31 sierpnia 2023 r. będą mogli zaoszczędzić kwotę wynoszącą 2% jego wartości. Brak podatku PCC oznacza ograniczenie kosztów transakcyjnych związanych z zakupem mieszkania o około 1/4. Nadal w związku z taką transakcją należy zapłacić notariuszowi, pośrednikowi oraz wnieść opłaty sądowe lub te związane z zaciągnięciem kredytu hipotecznego.
Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych powstaje w momencie przeniesienia praw do danego lokalu, czyli kiedy nowy właściciel podpisze umowę w formie aktu notarialnego. Warto zatem zaczekać, o ile to możliwe, na podpisanie ostatecznego aktu notarialnego właśnie do 31 sierpnia 2023 r.
2. Wyższa stawka podatku od czynności cywilnoprawnych przy nabyciu szóstego
i kolejnych mieszkań
Nowelizacja z 26 maja 2023 r. wprowadza także inną zmianę podatkową, a mianowicie obowiązek zapłaty podwójnego podatku, tj. zarówno VAT, jak i 6-proc. PCC przy zakupie więcej niż pięciu mieszkań na jednej nieruchomości gruntowej (tj. począwszy od szóstego lokalu). Ta zmiana wejdzie w życie od 1 stycznia 2024 r.
Do ustawy o podatku PCC dodany został art. 7a, zgodnie z którym w przypadku, gdy kupujący nabywa co najmniej sześć lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości w jednym lub kilku budynkach wybudowanych na jednej nieruchomości gruntowej, opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, lub udziały w tych lokalach albo nabył już co najmniej pięć takich lokali lub udziały w nich, stawka podatku od zawartej z tym samym kupującym umowy sprzedaży szóstego i każdego następnego takiego lokalu w tym budynku lub budynkach lub udziału w takim lokalu, wynosi 6 proc.
W rezultacie w przypadku transakcji nabycia szóstego lub kolejnego lokalu mieszkalnego, wybudowanych na jednej nieruchomości gruntowej, podatek od czynności cywilnoprawnych przy zakupie mieszkania z rynku wtórnego zostanie podwyższony z 2% do 6%.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Najem prywatny opodatkowany ryczałtem do przychodów. Od 1 lipca 2023 r. małżonkowie z wyższym limitem przychodów
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W przypadku najmu prywatnego podatek zryczałtowany wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 tys. zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad tę kwotę. Do końca czerwca 2023 r. limit 100 tys. zł dotyczył łącznie obojga małżonków. Zgodnie ze zmianą, która weszła w życie 1 lipca 2023 r., ale z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2023 r., każdy małżonek ma swój własny limit, tj. 100 tys. zł przychodu rocznie. A gdy małżonkowie zdecydują (złożą stosowne oświadczenie), że najem składników majątku będących przedmiotem wspólności małżeńskiej będzie w całości rozliczany przez jednego z nich, limit przychodów opodatkowanych stawką 8,5% wyniesie 200 tys. zł. Zmieniony przepis dotyczy przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2023 r.
Do 30 czerwca 2023 r.
Na podstawie art. 12 ust. 13 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku osiągania przez małżonków przychodów z najmu prywatnego, kwota przychodów (limit 100 tys. zł), dotyczy łącznie obojga małżonków.
Z przytoczonej regulacji wynikało, że określony w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym limit przychodów w wysokości 100 tys. zł dotyczył łącznie obojga małżonków osiągających przychody z tytułu najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, zawieranych poza działalnością gospodarczą. Nie jest istotne, czy przedmiot najmu należy do majątku wspólnego, czy do majątków odrębnych małżonków. Zatem limit przychodów w wysokości 100 tys. zł dotyczy łącznie obojga małżonków niezależnie od obowiązującego ustroju majątkowego.
Dodać należy, że przychody z najmu uzyskiwane przez małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, co do zasady podlegają odrębnemu opodatkowaniu. Wskazuje na to treść art. 12 ust. 5 i ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku.
W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
Z przepisu art. 12 ust. 6 ww. ustawy wynika, że zasada, o której mowa w ust. 5, ma również zastosowanie do małżonków, między którymi istnieje wspólność majątkowa, osiągających przychody, o których mowa w art. 6 ust. 1a, chyba że złożą pisemne oświadczenie o opodatkowaniu całości przychodu przez jednego z nich.
Od 1 lipca 2023 r.
W myśl art. 8 pkt 1 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1059) art. 12 ust. 13 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z 1 lipca 2023 r. otrzymał nowe brzmienie.
W przypadku małżonków, którzy złożyli oświadczenie określone w ust. 6, kwota przychodów, o której mowa w ust. 1 pkt 4, wynosi 200 tys. zł.
Stosownie do art. 29 ustawy zmieniającej art. 12 ust. 13 ustawy o ryczałcie w nowym brzmieniu ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.
Co oznacza ta zmiana dla małżonków?
Z nowego przepisu wynika, że każdy małżonek osiągający przychody z najmu prywatnego poza działalnością gospodarczą będzie ma w 2023 r. własny limit, tj. 100 tys. zł przychodu rocznie. A gdy małżonkowie zdecydowali (złożyli stosowne oświadczenie), że najem jest w całości rozliczany przez jednego z nich, jego limit przychodów opodatkowanych stawką ryczałtu 8,5% wynosi 200 tys. zł.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego COVID-19 od 1 lipca 2023 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W związku z odwołaniem od 1 lipca 2023 r. stanu zagrożenia epidemicznego COVID-19 pracodawców przestały obowiązywać specjalne rozwiązania wprowadzone w związku z epidemią COVID-19.
Okresowe badania lekarskie
Na czas obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii został zawieszony obowiązek kierowania pracowników na standardowe okresowe badania lekarskie zgodnie z Art. 12a ust. 1 ustawy o COVID-19
Po odwołaniu stanu zagrożenia epidemicznego pracodawca ma obowiązek podjąć wykonywanie zawieszonych obowiązków w okresie nie dłuższym niż 180 dni od dnia odwołania tego stanu. Oznacza to, że pracodawcy i pracownicy będą mieli czas do 28 grudnia 2023 r. na wykonanie zaległych badań i uzupełnienie dokumentacji z tych badań w aktach osobowych.
Zawieszenie okresowych szkoleń BHP
Na podstawie art. 12e ust. 2 ustawy o COVID-19 możliwe było przeniesienie szkolenia okresowego BHP na czas po zakończeniu epidemii COVID-19. Takie rozwiązanie było dopuszczalne, jeżeli termin tego szkolenia wypadał w okresie:
Ustawa o COVID-19 wskazuje jednak czas na wykonanie zaległych szkoleń okresowych z zakresu BHP. Szkolenia należy wykonać maksymalnie w przeciągu 60 dni od dnia odwołania ostatniego ze stanów zagrożenia epidemicznego albo epidemii. W praktyce oznacza to, że pracodawcy będą mieli czas do 29 sierpnia 2023 r. na zorganizowanie szkoleń okresowych i uzupełnienie ich dokumentacji w aktach osobowych pracowników.
Urlop zaległy
W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii COVID-19 obowiązywały szczególne zasady dotyczące udzielania zaległego urlopu wypoczynkowego. Zgodnie z art. 15gc ustawy o COVID-19 pracodawca mógł udzielić pracownikowi, w terminie przez siebie wskazanym, bez uzyskania zgody pracownika i z pominięciem planu urlopów, zaległego urlopu wypoczynkowego. Zasada ta dotyczyła 30 dni zaległego urlopu.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca 2023 r. oznacza, że ostatnim dniem w którym pracodawca mógł wysłać pracownika w tym trybie na przymusowy zaległy urlop wypoczynkowy, był 30 czerwca 2023 r. Jednak zakończenie obowiązywania tej regulacji niewiele zmienia w praktyce dla pracodawców, ponieważ po 30 czerwca 2023 r. pracodawca nadal może wysyłać pracownika na zaległy urlop, nawet jeśli ten nie wyraża na to zgody. Inna będzie jedynie podstawa takiego działania pracodawcy, ponieważ obecnie pracodawcy mogą wysyłać pracowników na zaległy urlop na zasadach obowiązujących w Kodeksie pracy, a także korzystając z od lat dominującej w orzecznictwie zasady, zgodnie z którą mają możliwość wysyłania pracowników na urlop wypoczynkowy bez uzyskiwania ich zgody (wyrok SN z 24 stycznia 2006 r., I PK 124/05, OSNP 2006/23–24/354).
Praca zdalna
Obowiązujące od 7 kwietnia 2023 r. przepisy Kodeksu pracy o pracy zdalnej wprowadziły możliwość jednostronnego powierzenia przez pracodawcę pracy zdalnej pracownikowi w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, w której pracownik złoży bezpośrednio przed wydaniem polecenia pracy zdalnej oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej, że posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy w tym trybie.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego od 1 lipca 2023 r. oznacza, że od tego terminu nie obowiązuje w Polsce żaden ze stanów nadzwyczajnych czy epidemicznych, zatem pracodawcy nie mogą jednostronnie zlecać pracy zdalnej pracownikom. Każdorazowa chęć przejścia na pracę zdalną od 1 lipca 2023 r. wymaga indywidualnego porozumienia obu stron stosunku pracy lub funkcjonowania w zakładzie pracy porozumienia z organizacjami związkowymi bądź przedstawicielami pracowników lub regulaminu pracy.
Doręczenia korespondencji
Zasady dotyczące domniemania doręczenia awizowanej przesyłki pocztowej zostały zmienione od 18 kwietnia 2020 r. przez przepisy covidowe. Zgodnie z przepisami obowiązującymi na czas epidemii COVID-19 nieodebranych pism podlegających doręczeniu za potwierdzeniem odbioru przez operatora pocztowego, których termin odbioru określony w awizo przypada w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, nie można uznać za doręczone w czasie obowiązywania tych stanów oraz w ciągu 14 dni po ich zniesieniu (art. 98 ustawy o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2). Przepis przewiduje wyjątki od tej obowiązującej w trakcie epidemii COVID-19 zasady, lecz nie obejmują one korespondencji dotyczącej stosunków pracy.
Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego oznacza, że z 15 lipca 2023 r. wszystkie przesyłki, które na podstawie przepisów covidowych nie mogły zostać uznane za skutecznie doręczone przez podwójne awizowanie, nabiorą właśnie takiego statusu. Oznacza to, że pracodawcy mogą powrócić do wcześniejszych praktyk wysyłania korespondencji, w tym rozwiązań umów o pracę bez wypowiedzenia czy świadectw pracy za pośrednictwem poczty, nie obawiając się, że przesyłka nie zostanie skutecznie doręczona.
Orzeczenia o niepełnosprawności
Ustawa covidowa wydłużyła ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, wydanych na czas określony, na podstawie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, których ważność upłynęła w okresie 90 dni, licząc do 7 marca 2020 r., i których ważność upłynęła od 8 marca 2020 r. Są one ważne do upływu 60 dnia od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego.
Ustawą z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 852) art. 15h ustawy covidowej, który regulował wydłużenie orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, zostanie uchylony 6 sierpnia 2023 r. Jednocześnie określono nowe okresy, do których orzeczenia te zachowują ważność, uzależniając ten okres od ważności posiadanych orzeczeń.
Orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, którego okres ważności:
– jednak nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności.
Zatem orzeczenia o niepełnosprawności lub jej stopniu, których termin ważności będzie upływał 6 sierpnia 2023 r. lub później, nie będą już wydłużane. Odwołanie stanu zagrożenia epidemicznego nie wpływa więc na ważność orzeczeń o niepełnosprawności. Oznacza to, że osoby posiadające orzeczenia z tym terminem ważności muszą wystąpić o wydanie nowych dokumentów potwierdzających niepełnosprawność lub jej stopień.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Podatek od spadków i darowizn – nowe kwoty wolne i skale podatkowe
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 1 lipca 2023 r. nastąpiły istotne zmiany przepisów w zakresie podatku od spadków i darowizn wprowadzone ustawą z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1059) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z 28 czerwca 2023 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2023 r. poz. 1226).
Zmiany w tej materii dotyczą kwot wolnych od podatku i progów wyłączenia z opodatkowania dla nabywców z określonych grup.
Zasady opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (w tym przede wszystkim wyłączenia od opodatkowania i zwolnienia z opodatkowania) zależą w dużej mierze od odpowiedniej relacji między obdarowanym i darczyńcą (spadkobiercą i spadkodawcą). Ważne jest zaliczenie do danej grupy podatkowej.
Do grupy I zalicza się małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.
Do grupy II zalicza zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych.
Pozostałe podmioty niewykazujące ww. związków i relacji rodzinnych należą do grupy III.
Kwoty wolne od podatku (kwoty czystej wartości nabytych rzeczy
i praw majątkowych niepodlegające opodatkowaniu)
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, do 30 czerwca 2023 r. opodatkowaniu podlegało nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
Od 1 lipca 2023 r. ww. kwoty istotnie wzrosły. Opodatkowaniu podlega obecnie nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej odpowiednio:
Skale podatkowe w podatku od spadków i darowizn
Rozporządzenie wprowadza również zmiany polegające na przeliczeniu w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen przedziałów nadwyżki kwot wartości rzeczy i praw majątkowych podlegających opodatkowaniu, określonych w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn (skale podatkowych).
I tak od 30 czerwca 2023 r. skale podatkowe, o których mowa w art 15 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynoszą:
Kwoty pieniędzy lub kwoty wartości innych rzeczy zwolnione od podatku od spadków i darowizn w przypadku darowizny na cele mieszkaniowe
Od 30 czerwca 2023 r. zgodnie z rozporządzeniem kwoty zwolnione z podatku w przypadku nabycia w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę zaliczoną do I grupy podatkowej w w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te lub rzeczy obdarowany przeznaczy w okresie 12 miesięcy od dnia ich otrzymania na wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni, budowę domu jednorodzinnego, nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość albo spłatę zabezpieczonego hipoteką kredytu mieszkaniowego wraz z odsetkami określone w art 4 ust 1 pkt 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn zostały ustalone w wysokości nieprzekraczającej:
a) 11 095 zł – od jednego darczyńcy,
b) 22 189 zł – od wielu darczyńców łącznie.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 8/2023 Treść uchwał podjętych przez ZWZ w dniu 29 czerwca 2023 r.
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172023-06-29 16:08
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) w załączeniu przekazuje treść uchwał podjętych przez Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki w dniu 29 czerwca 2023 r. (ZWZ).
Jednocześnie Spółka informuje, że nie było projektów uchwał, które zostały poddane pod głosowanie i nie zostały podjęte, że nie odstąpiono od rozpatrywania któregokolwiek z punktów planowanego porządku obrad, a także że podczas obrad ZWZ żaden akcjonariusz nie zgłosił sprzeciwu do protokołu.
Podstawa prawna: § 4 ust. 2 pkt 7), 7a), 8) i 9) Załącznika nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
EBI 7/2023 Uchwała ZWZ w sprawie wypłaty dywidendy
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172023-06-29 16:05
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) informuje, że w dniu 29 czerwca 2023 r. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki podjęło uchwałę w sprawie podziału zysku za 2022 r., zakładającą wypłatę dywidendy w kwocie 808.428,00 zł, tj. 0,30 zł na jedną akcję.
Dzień dywidendy ustalono na 21 lipca 2023 r., a termin wypłaty dywidendy na dzień 2 sierpnia 2023 r.
Według stanu na dzień podjęcia uchwały, liczba akcji Spółki uprawnionych do dywidendy wynosi 2.694.760 sztuk.
Podstawa prawna: §4 ust. 6 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje bieżące i okresowe przekazywane w alternatywnym systemie obrotu na rynku NewConnect”.
Paweł Puterko – Prezes Zarządu
ESPI 5/2023 Wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5 proc. głosów na ZWZ w dniu 29 czerwca 2023 r.
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172023-06-29 16:18
Podstawa prawna: art. 70 pkt 3 Ustawy o ofercie – WZA lista powyżej 5%
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) przekazuje wykaz akcjonariuszy posiadających co najmniej 5% głosów na Zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Spółki, które odbyło się w dniu 29 czerwca 2023 r., z określeniem liczby głosów przysługujących każdemu z nich z posiadanych akcji i wskazaniem ich procentowego udziału w liczbie głosów na tym Walnym Zgromadzeniu oraz w ogólnej liczbie głosów:
– PROFESCAPITAL Sp. z o.o.: 2.000.000 głosów, tj. 2.000.000 akcji, co stanowiło 92,99% głosów na tym ZWZ i 74,22% w ogólnej liczbie głosów,
– Marzena Leonowicz: 150.000 głosów, tj. 150.000 akcji, co stanowiło 6,97% głosów na tym ZWZ i 5,57% w ogólnej liczbie głosów.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu
Mały ZUS Plus wydłużony o 12 miesięcy
/w Porady ksiegowe /Autor Abak04011726 maja 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o świadczeniu wspierającym, która wprowadza również korzystne dla przedsiębiorców zmiany w uldze mały ZUS plus. Przedsiębiorcy korzystający w 2023 r. z tej ulgi będą mogli z niej skorzystać o 12 miesięcy dłużej (a więc nie przez 36 miesięcy tylko przez 48). Nowe przepisy w tym zakresie mają obowiązywać od 1 sierpnia 2023 r.
Zaproponowane zmiany dotyczą grupy przedsiębiorców o stosunkowo niskich dochodach, szczególnie wrażliwych na obecną sytuację ekonomiczno-gospodarczą, w tym odczuwalne i dotkliwe skutki związane m.in. z pandemią czy wojną na Ukrainie.
Zasady korzystania z ulgi mały ZUS plus
Mały ZUS plus to skrótowe określenie na możliwość opłacania obniżonych składek ZUS przez osoby prowadzące działalność gospodarczą.
Przepisy wprowadzające to rozwiązanie weszły w życie w lutym 2020 r. i umożliwiły najmniejszym przedsiębiorcom rezygnację z ryczałtowych składek ZUS oraz opłacanie składek w wysokości zmiennej, uzależnionej od wartości osiąganych dochodów.
Rezygnacja z wysokich składek i przejście na niskie składki ZUS od dochodu możliwe jest po spełnieniu kilku warunków. Podstawowym warunkiem jest spełnienie kryterium przychodowego. Przychody firmy osiągnięte w roku poprzednim nie mogą bowiem przekraczać kwoty 120 tys. zł.
W ramach ulgi mały ZUS plus podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne nie może przekroczyć 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego na dany rok. Nie może być też niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia obowiązującego w danym roku.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami przedsiębiorcy mogą korzystać z tej ulgi maksymalnie przez 36 miesięcy (3 lata) w ciągu kolejnych 60 miesięcy (5 lat) prowadzenia firmy.
Oznacza to, że przedsiębiorca może opłacać składki ZUS od dochodu przez okres 3 lat, po czym traci prawo do korzystania z tego przywileju i zobligowany jest – przez okres kolejnych dwóch lat – do opłacania składek w normalnej wysokości. Ponowne uzależnienie składek ZUS od dochodu może nastąpić dopiero po upływie tych kolejnych 2 lat.
Przepisy wprowadzające Mały ZUS Plus weszły w życie w lutym 2020 r. Wspomniane 36 miesięcy minęło zatem w lutym 2023 r. Oznacza to, że osoby, które zaczęły korzystać z tej preferencji od samego początku obowiązywania przepisów, w tym roku utraciły na dwa lata możliwość opłacania składek ZUS od dochodu i tym samym zmuszone zostały do opłacania wysokich składek w standardowej wysokości.
Kto może skorzystać z dodatkowych 12 miesięcy Małego ZUS Plus?
Nowelizacja ustawy nie wprowadza zmiany w istniejącym już przepisie o 36-miesięcznym limicie. Do ustawy dodany został jedynie nowy przepis, który wydłuża o 12 miesięcy możliwość opłacania niższych składek dla wszystkich tych osób, które obecnie korzystają z tego rozwiązania (pkt.1) lub utracą prawo do korzystania z niego w 2023 r. (pkt.2).
Ta ostatnia grupa osób nie uzyska jednak wstecznie prawa do opłacania niższych składek za okres od lutego do lipca 2023 r. Dodatkowe 12 miesięcy ulgi uzyskają oni bowiem dopiero po złożeniu do ZUS nowego zgłoszenia do ubezpieczeń po dniu 1 sierpnia 2023 r. Dodatkowy rok ulgi przyznany zostanie od miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonane zostanie takie zgłoszenie. Co istotne, nowe zgłoszenie złożone musi zostać w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.
Przykładowo, jeśli przedsiębiorca w 2023 r. wykorzystał już przysługujące mu 36 miesięcy ulgi, to w sierpniu po spełnieniu warunków może ponownie zgłosić się z odpowiednim kodem tytułu ubezpieczenia i od następnego miesiąca, tj. od września 2023 r. do sierpnia 2024 r. może ponownie korzystać z przysługującej mu ulgi mały ZUS plus.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
ESPI 4/2023 Ogłoszenie o zwołaniu na dzień 29 czerwca 2023 r. Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia ABAK S.A. wraz z projektami uchwał
/w Raporty ESPI /Autor Abak0401172023-06-02 12:31
Podstawa prawna: art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie – informacje bieżące i okresowe
Zarząd ABAK S.A. (Spółka) zwołuje na dzień 29 czerwca 2023 r. Zwyczajne Walne Zgromadzenie, które rozpocznie się o godz. 12:00 w siedzibie Spółki w Olsztynie przy ul. Marii Skłodowskiej Curie 18/20 (ZWZ).
W załączeniu Zarząd przekazuje treść ogłoszenia wraz z informacją o ogólnej liczbie akcji oraz projekty uchwał.
Pełna dokumentacja dotycząca ZWZ Spółki jest dostępna na stronie internetowej Spółki pod adresem www.abak.com.pl w zakładce Relacje Inwestorskie / Walne Zgromadzenia.
Paweł Puterko, Prezes Zarządu