ESPI 6/2023 Zawarcie aneksu do umowy zakupu Biura Rachunkowego TAX PROFIT Sp. z o.o.

2023-12-07 12:54

Podstawa prawna: art. 17 ust. 1 MAR – informacje poufne

Zarząd ABAK S.A. (Spółka) informuje, że w dniu 7 grudnia 2023 r. zawarł aneks do umowy zakupu Biura Rachunkowego TAX PROFIT Sp. z o.o. (TAX PROFIT), o której informował raportem ESPI 1/2023 w dniu 28 kwietnia 2023 r. Zgodnie z aneksem łączna cena nabycia przez Spółkę udziałów TAX PROFIT została zmniejszona o 100 tys. zł do wartości 700 tys. zł, która to kwota została w całości zapłacona.

Paweł Puterko, Prezes Zarządu

Ważna uchwała NSA dotycząca wykreślania podatników z rejestru VAT

Wykreślenie z rejestru czynnych podatników podatku VAT stanowi czynność materialno-techniczną i nie wymaga wydania decyzji podatkowej – wynika z nowej uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego. W praktyce uznano, że wykreślenie z rejestru prowadzonego przez organ nie ma charakteru orzeczenia, a jedynie zwykłej czynności materialno-technicznej.

Przyczyny wydania uchwały NSA

Wyrokiem z 5 września 2019 r. WSA w Warszawie stwierdził bezskuteczność czynności organu podatkowego polegającej na wykreśleniu z rejestru podatników VAT spółki, co do której zachodziło podejrzenie, że dokonuje wyłudzeń skarbowych.

Wykreślenie było skutkiem blokady konta bankowego spółki dokonanej przez Szefa KAS, a sam spór dotyczył kwestii, czy w takiej sytuacji organ podatkowy jest zobowiązany wydać decyzję o wykreśleniu – a tym samym formalnie poinformować spółkę o jej usunięciu z rejestru podatników VAT – czy jednak nie ma takiego obowiązku i może poprzestać na dokonaniu w tym zakresie czynności materialno-technicznej.

Ponieważ forma wykreślenia z rejestru nie wynika literalnie z przepisu będącego podstawą wykreślenia (art. 96 ust. 9 pkt 5 Ustawy o VAT), do tej pory zdania na ten temat były w orzecznictwie podzielone. Sądy zajmowały w praktyce jedno z trzech możliwych podejść, orzekając, że wykreślenie podatnika z rejestru czynnych podatników VAT:

  1. jest czynnością materialno-techniczną, która nie ma formy aktu administracyjnego (w związku z czym nie trzeba zawiadamiać o niej podatnika),
  2. wymaga wydania decyzji przez organ podatkowy, albo też
  3. jest czynnością materialno-techniczną, ale organ podatkowy ma obowiązek poinformować podatnika o wykreśleniu (i takie też podejście przyjął WSA w tej konkretnej sprawie).

W związku z pojawiającymi się rozbieżnościami i dążąc do ujednolicenia podejścia w tym zakresie, NSA zdecydował się rozstrzygnąć omawiane zagadnienie w składzie siedmiu sędziów.

Treść uchwały NSA

W uchwale NSA z 23 października 2023 r. (sygn. akt – I FPS 3/23) odniósł się do pytania dotyczącego tego, czy wykreślenie podatnika z rejestru podatników czynnych podatku VAT (w trybie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) może nastąpić poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej czy też wymaga formy decyzji podatkowej.

„Wykreślenie podatnika z rejestru podatników czynnych podatku od towarów i usług w trybie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.) następuje poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej” – wskazał w uchwale NSA.

W uzasadnieniu ustnym NSA odwołał się do przepisów regulujących wydawanie decyzji podatkowych i zwrócił m.in. uwagę, że scenariusz nakładający na organ podatkowy obowiązek wydania decyzji wymaga prowadzenia postępowania dowodowego i jest w związku z tym nadmiernie formalistyczny (szczególnie że w ocenie sądu podstaw do takiego podejścia nie daje też wykładnia gramatyczna art. 96 ust. 9 pkt 5 Ustawy o VAT). NSA zwrócił także uwagę, że prawidłowe zastosowanie przez organ podatkowy powołanego przepisu i tak podlega kontroli sądowo-administracyjnej – możliwość zaskarżenia czynności materialno-technicznej przewidziano bowiem w ustawie Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (art. 3 § 2 pkt 4 PPSA).

Uchwała NSA odnosi się wyłącznie do jednej z podstaw prawnych wykreślenia podatnika z rejestru VAT – tj. do sytuacji, w której organ podatkowy posiada informacje wskazujące, że podatnik ma zamiar wykorzystywać systemy bankowe do celów wyłudzeń skarbowych (art. 96 ust. 9 pkt. 5 Ustawy o VAT). Treść i uzasadnienie uchwały nie powinny być zatem stosowane przez organy podatkowe rozszerzająco – tzn. także w pozostałych przypadkach, o których mowa w ust. 9 i 9a tego artykułu.

Skutki uchwały NSA dla podatników

Nowa uchwała potwierdza, że odebranie statusu czynnego podatnika VAT może się odbyć bez wiedzy samego podatnika. W konsekwencji podatnik może się dowiedzieć o wykreśleniu jedynie poprzez samodzielne sprawdzenie swojego statusu podatkowego (np. na Białej Liście VAT) lub np. od swojego kontrahenta, który dokonał weryfikacji swojego dostawcy. Trudno zatem przyjąć, że podatnik ma prostą i skuteczną drogę do zaskarżenia czynności organu podatkowego. Należy pamiętać także o tym, że procedura zaskarżenia (o ile okaże się w ogóle skuteczna) trwa od kilku do kilkunastu miesięcy, w trakcie których podmiot, który utracił status czynnego podatnika VAT, nie powinien dokonywać czynności opodatkowanych VAT i wystawiać faktur na rzecz swoich kontrahentów – a to już może skutkować nieodwracalnymi, negatywnymi konsekwencjami gospodarczymi.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

EBI 11/2023 Podpisanie umowy z firmą audytorską

2023-11-16 13:13

Zarząd Abak S.A. (Spółka) informuje, że w dniu 15 listopada 2023 r. Spółka podpisała z B-think Audit Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu, wpisaną na listę firm audytorskich pod numerem 4063, umowę dotyczącą przeprowadzenia badań jednostkowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Spółki i Grupy Kapitałowej Abak za lata 2023 i 2024.

Postawa prawna: § 3 ust. 1 pkt 11 Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”

Paweł Puterko – Prezes Zarządu

Od 2025 r. niższy podatek od nieruchomości od garaży w budynkach mieszkalnych

Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, które umożliwiają – na potrzeby podatku od nieruchomości – uznanie wyodrębnionego garażu znajdującego się w budynku mieszkalnym za część budynku o odmiennym niż mieszkalny charakterze, co powoduje konieczność zastosowania znacznie wyższych stawek podatku od nieruchomości. Trybunał zakwestionował również przepisy w zakresie, w jakim uzależniają zastosowanie odpowiednich stawek podatku od nieruchomości do znajdującego się w budynku mieszkalnym garażu od jego wyodrębnienia lub niewyodrębnienia jako przedmiotu odrębnej własności.

18 października 2023 r. Trybunał Konstytucyjny ogłosił orzeczenie SK 23/19 wydane w sprawie skargi konstytucyjnej E. W. i R. W. dotyczącej podatku od nieruchomości (wyodrębnienie garażu jako przedmiotu odrębnej własności).

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:

Art. 1a ust. 1 pkt 1 w związku z art. 2 ust. 1 pkt 2, w związku z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a i e ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych:

  1. w zakresie, w jakim umożliwiają, na potrzeby podatku od nieruchomości, uznanie wyodrębnionego garażu znajdującego się w budynku mieszkalnym, za część budynku o odmiennym niż mieszkalny charakterze, są niezgodne z zasadą szczególnej określoności regulacji daninowych wywodzoną z art. 84 w związku z art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.

    Na gruncie ustawy o własności lokali – garaż może stanowić lokal niemieszkalny, pomieszczenie przynależne do samodzielnego lokalu mieszkalnego, odrębną własność lokalu. Ustalenia te nie powinny jednak mieć decydującego wpływu na rozważania dotyczące opodatkowania garażu na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych; mogą mieć tylko charakter pomocniczy.

    Trybunał zwrócił przy tym uwagę, że skoro ustawodawca nie odwołał się w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych w sposób wyraźny i jednoznaczny do ustaw niepodatkowych, to należy uznać, że nie wolno tego „dopowiadać” czy też „doprecyzowywać” interpretatorowi. Zaistniała wątpliwość nie może więc być interpretowana na niekorzyść podatnika.
  2. w zakresie, w jakim uzależniają zastosowanie odpowiednich stawek podatku od nieruchomości do znajdującego się w budynku mieszkalnym garażu od jego wyodrębnienia lub niewyodrębnienia jako przedmiotu odrębnej własności, przez co do znajdującego się w budynku mieszkalnym garażu wielostanowiskowego stanowiącego przedmiot odrębnej własności, zastosowanie ma stawka określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o podatkach i opłatach lokalnych a nie stawka określona w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy, są niezgodne z art. 32 ust. 1 w związku z art. 64 ust. 2 i art. 84 Konstytucji.

    Trybunał stwierdził, że brak jest w obecnie obowiązujących przepisach podatkowych uzasadnienia dla stanowiska, iż sytuacja podatnika może różnić się w zależności od tego, czy posiada miejsce postojowe w garażu stanowiącym odrębną nieruchomość w budynku wielomieszkaniowym, czy też posiada miejsce postojowe przynależne do lokalu mieszkalnego. Oceniane przez Trybunał rozwiązanie skutkuje istotnym zróżnicowaniem poziomu obciążenia majątku podatnika, które na gruncie obecnie ocenianych regulacji prawnych w świetle Konstytucji nie znajduje uzasadnienia.

Podstawową konsekwencją rozstrzygnięcia przyjętego przez Trybunał Konstytucyjny jest pozbawienie mocy obowiązującej zakwestionowanych regulacji prawnych w obu wymienionych w sentencji zakresach. Trybunał postanowił jednocześnie na podstawie art. 190 ust. 3 Konstytucji odroczyć wejście w życie wyroku, co oznacza, że przepisy, których niekonstytucyjność stwierdzono niniejszym wyrokiem przestaną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.

Odroczenie utraty mocy obowiązującej wynika z konieczności respektowania konstytucyjnie chronionych wartości, takich jak pewność prawa, bezpieczeństwo prawne, współdziałanie władz i zapewnienie zaspokajania potrzeb wspólnoty samorządowej. Wskazanie w sentencji wyroku określonej daty dziennej łączy się z uwzględnieniem przez Trybunał faktu, że stawki podatku od nieruchomości sią wyznaczane w skali rocznej. Trybunał podkreślił, że poważnych zmian wymaga cały mechanizm opodatkowania nieruchomości.

Trybunał wziął również pod rozwagę uwarunkowania prawne związane ze skargami konstytucyjnymi, a w szczególności to, że orzeczenie zawierające klauzulę odraczającą skutkuje pozostawieniem niekonstytucyjnej regulacji w systemie prawa na określony przez Trybunał czas.

Trybunał podzielił stanowisko wyrażone we wcześniejszym swoim orzecznictwie, że istota skargi konstytucyjnej stanowiącej środek kontroli konkretnej polega na tym, że jej efektem musi być – w wypadku uwzględnienia skargi – zmiana ostatecznego rozstrzygnięcia, które doprowadziło do naruszenia praw i wolności skarżącego gwarantowanych konstytucyjnie (co wynika z art. 79 ust. 1 Konstytucji). Skłania to do przyjęcia stanowiska, że wyrok Trybunału Konstytucyjnego zawierający korzystne dla skarżących rozstrzygnięcie powinien znajdować swoją kontynuację w dalszym postępowaniu, które – przez użycie stosownych środków proceduralnych – powinno doprowadzić do ponownej oceny ich sytuacji.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

EBI 10/2023 Skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2023 roku

2023-11-10 17:12

Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2023 roku.

Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”.

Paweł Puterko – Prezes Zarządu

Zmiany w zakresie obowiązku zatrudniania pracownika w trakcie sporu sądowego

W dniu 22 września 2023 r. weszły w życie istotne zmiany w zakresie ochrony pracowników, którzy odwołali się od wypowiedzenia lub rozwiązania umowy o pracę do Sądu Pracy.

I. Obowiązek zatrudniania wszystkich pracowników

Na podstawie znowelizowanych przepisów Kodeksu postępowania cywilnego, Sąd Pracy I instancji wydając wyrok przywracający pracownika do pracy, nakaże jego natychmiastowe dopuszczenie do pracy, nawet jeżeli pracodawca zdecyduje się na odwołanie od wyroku do Sądu Pracy II instancji.

Zmiany dotyczą wszystkich pracowników (również pracowników nieobjętych szczególną ochroną stosunku pracy), którzy:

  1. odwołali się do Sądu Pracy od wypowiedzenia umowy o pracę albo od rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia,
  2. żądają uznania bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę albo przywrócenia do pracy,
  3. złożyli do Sądu Pracy wniosek o zobowiązanie pracodawcy do dalszego zatrudnienia w czasie trwania procesu.

Sąd Pracy w (nieprawomocnym) wyroku I instancji przywracającym pracownika do pracy orzeknie o obowiązku dalszego zatrudniania pracownika, aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Sąd nie ma w tym zakresie swobody decyzyjnej i jeżeli wyda wyrok przywracający pracownika do pracy, będzie musiał także uwzględnić wniosek pracownika o zobowiązanie pracodawcy do dalszego zatrudnienia pracownika, aż do czasu prawomocnego zakończenia postępowania. Samo zgłoszenie wniosku przez pracownika z żądaniem dalszego zatrudnienia obliguje sąd do jego uwzględnienia.

II. Obowiązek zatrudniania pracowników objętych szczególną ochroną stosunku pracy

W przypadku pracowników podlegających szczególnej ochronie trwałości stosunku pracy (np. osoby w wieku przedemerytalnym, chronieni działacze związkowi), obowiązek ich dopuszczenia do pracy może zostać zrealizowany na wcześniejszym etapie – już w trakcie rozpoznawania sprawy przez Sąd Pracy I instancji.

Dotyczy to pracowników, którzy:

  1. podlegali szczególnej ochronie przed rozwiązaniem lub wypowiedzeniem stosunku pracy (tabela poniżej)
  2. odwołali się do Sądu Pracy od wypowiedzenia umowy o pracę albo odwołali się do Sądu Pracy od rozwiązania umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia,
  3. żądają uznania bezskuteczności wypowiedzenia umowy o pracę albo przywrócenia do pracy,
  4. złożyli wniosek o zabezpieczenie ich roszczenia poprzez zobowiązanie pracodawcy do dalszego zatrudnienia pracownika, aż do czasu prawomocnego zakończenia sprawy.

Sąd Pracy udziela zabezpieczenia (nakaże dalsze zatrudnienie) na podstawie uprawdopodobnienia roszczenia pracownika – czyli przedstawienia argumentów przemawiających za tym, że żądanie przywrócenia do pracy może zostać uwzględnione.

Postanowienie o zabezpieczeniu może zostać uchylone wyłącznie na wniosek pracodawcy, który wykaże, że po udzieleniu zabezpieczenia (czyli po dopuszczeniu pracownika do pracy na czas trwania procesu) zaistniały nowe okoliczności, które uzasadniają zwolnienie pracownika z pracy w trybie dyscyplinarnym (art. 52 k.p.). Zmiana postanowienia o zabezpieczeniu będzie niedopuszczalna.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

Od 1 stycznia 2024 r. możliwe wyższe stawki amortyzacji dla budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli

Ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r., poz. 1787) wprowadza od 2024 r. mechanizm skracający okres amortyzacji środków trwałych w postaci budynków (lokali) niemieszkalnych i budowli z obecnych 40 lat (stawka amortyzacji 2,5%) do 5 albo 10 lat, zależnie od wysokości stopy bezrobocia w danej gminie. Nowa preferencja dotyczy obszarów o wysokim bezrobociu oraz niskim poziomie dochodów podatkowych, które są zagrożone wyludnieniem.

Zmiany są kierowane do mikro-, małych i średnich firm, które prowadzą działalność w gminach o wysokim poziomie bezrobocia, gdzie równocześnie dochody podatkowe są stosunkowo niskie w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), będący mikroprzedsiębiorcami, małymi lub średnimi przedsiębiorcami w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo przedsiębiorców mogą od 1 stycznia 2024r. indywidualnie ustalić stawki amortyzacyjne dla wytworzonych we własnym zakresie środków trwałych, zaliczonych do grupy 1 i 2 Klasyfikacji Środków Trwałych, będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, po raz pierwszy wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych danego podatnika po 1 stycznia 2024 r.

Możliwość skorzystania z preferencji przysługuje po spełnieniu dwóch warunków tzn. jeżeli ten środek trwały znajduje się na obszarze gminy:

  1. zlokalizowanej w powiecie, w którym przeciętna stopa bezrobocia wynosi co najmniej 120% przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, oraz
  2. w której wskaźnik dochodów podatkowych na jednego mieszkańca w gminie jest mniejszy niż 100% wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin.

Nowe regulacje zakładają, że w przypadku, gdy dany środek trwały znajduje się na obszarze gminy zlokalizowanej w powiecie, gdzie przeciętna stopa bezrobocia wynosi:

a) od 120 proc. do 170 proc. przeciętnej stopy bezrobocia w kraju – okres amortyzacji nie może być krótszy niż 10 lat (maksymalna stawka amortyzacyjna 10%);

b) powyżej 170 proc. przeciętnej stopy bezrobocia w kraju – okres amortyzacji nie może być krótszy niż 5 lat (maksymalna stawka amortyzacyjna 20%).

Nowe korzystne okresy amortyzacji i podwyższone stawki amortyzacyjne  mają zastosowanie do środków trwałych będących budynkami (lokalami) niemieszkalnymi i budowlami, w przypadku których po dniu 31 grudnia 2023 r.:

  1. nastąpiło uprawomocnienie się decyzji o pozwoleniu na budowę albo
  2. upłynął termin na wniesienie sprzeciwu wobec dokonanego zgłoszenia budowy albo wydanie zaświadczenia o braku podstaw do wniesienia takiego sprzeciwu, albo
  3. nastąpiło wprowadzenie po raz pierwszy do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli budowa tego środka trwałego nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę albo dokonania zgłoszenia budowy lub z innych przyczyn nie doszło do wydania takiej decyzji albo dokonania takiego zgłoszenia.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

Transakcje towarowe i usługowe między małżonkami prowadzącymi działalność gospodarczą

1. Zakup towarów od małżonka to też koszt

Mąż może zaliczyć do podatkowych kosztów zakup towaru w firmie żony po cenach rynkowych – potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 4 sierpnia 2023 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011. 460.2023.2.IM.

Spytał o to mężczyzna, który prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży detalicznej stolarki okiennej i drzwiowej. Planuje jednak rozszerzyć swój asortyment o sprzedaż mebli. Ich dostawcą ma być firma żony.

Przedsiębiorcę łączy z żoną wspólność majątkowa. Zapewnił jednak, że będzie płacił za meble cenę porównywalną z tą, jaką musiałby zapłacić niepowiązanym z nim dostawcom.

Chciał się więc upewnić, że mimo wspólności majątkowej z żoną będzie mógł zaliczyć wydatki na kupione u niej meble do kosztów uzyskania przychodu.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił, że jeżeli każdy z małżonków samodzielnie prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, czyli jest odrębnym przedsiębiorcą, to zawierane między małżonkami transakcje rodzą takie same następstwa, jak każda inna transakcja dokonywana w ramach działalności gospodarczej. Ich podstawą jest bowiem stosunek prawny łączący dwa odrębne podmioty gospodarcze, a nie małżonków jako osoby fizyczne, nawet w sytuacji pozostawania we wspólności majątkowej.

2. Świadczenie usług przez firmę małżonka a koszty podatkowe

Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów usług zakupionych z firmy małżonka potwierdził dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 stycznia 2023 r. (sygn. 0115-KDIT3.4011.871.2022. 2.JG).

Żona chciała w ramach własnej firmy podpisać umowę kontraktową z mężem i zamawiać u niego usługi zdrowotne na rzecz swoich pacjentów. Byłyby one wyceniane na warunkach rynkowych, stosownie do liczby godzin. Małżonków łączyła wspólność majątkowa.

Wątpliwości powstały na tle art. 23 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT, który nie pozwala zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci. Przy czym użyte w tym przepisie sformułowanie „wartość pracy” należy rozumieć jako wartość wszelkiego rodzaju pracy, niezależnie od tego, czy praca jest świadczona na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia, umowy o dzieło), czy bez podstawy prawnej (bezumownie).

Dyrektor KIS wyjaśnił jednak: „W przypadku, gdy każdy z małżonków prowadzi odrębną działalność gospodarczą i w jej ramach wykonuje usługi na rzecz firmy małżonka, to wykonanie tych usług nie stanowi pracy własnej małżonka. Mamy tu bowiem do czynienia z dwoma odrębnymi podmiotami gospodarczymi, ponieważ każdy z małżonków jako odrębny przedsiębiorca będzie wykonywał usługi dla firmy drugiego małżonka i wystawiał dokumenty potwierdzające wykonanie tych usług”.

Identycznie dyrektor KIS stwierdził w interpretacjach:

  • z 15 kwietnia 2022 r. sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.2. 2022.3.MGR – chodziło o małżonków prowadzących odrębne kancelarie radcy prawnego. Żona spytała, czy może odliczyć koszty usług prawnych kupowanych od firmy męża, udokumentowanych wystawionymi przez niego fakturami;
  • z 30 kwietnia 2021 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.111. 2021.1.KP – dotyczyła ona kupowanych od męża usług: utrzymania maszyn (remonty, naprawy, wymiana części), toczenia i frezowania oraz marketingowych;
  • z 4 sierpnia 2023 r., sygn. 0115-KDIT3.4011.423.2023.1.DP – z wnioskiem o interpretację zwrócił się przedsiębiorca, który prowadzi firmę deweloperską, natomiast jego żona prowadzi firmę, która świadczy usługi związane z elewacjami budynków. Przedsiębiorca zamierza skorzystać z usług jej firmy, przy czym żona przedsiębiorcy wystawi fakturę na prace budowlane.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

Od 1 września 2023 r. korzystna zmiana zasad wystawiania faktur zaliczkowych

Od 1 września 2023 r. bezpośrednio z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług  wynika, kiedy można zrezygnować z wystawiania faktur zaliczkowych i jakie dane musi zawierać faktura końcowa, gdy nie została wystawiona faktura zaliczkowa. Podatnicy mogą wystawiać jedną fakturę, gdy w tym samym miesiącu zostanie wpłacona zaliczka i będzie miała miejsce transakcja (dostawa towarów lub wykonanie usługi).

Kiedy występuje obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej?

W myśl art. 106b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towarów i świadczenia usług. Taki obowiązek nie powstaje jedynie w sytuacji, gdy zaliczka została wpłacona na poczet:

  • wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
  • czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (czyli m.in. świadczenia usług najmu czy stałej obsługi prawnej i biurowej),
  • dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b ww. ustawy, tj. w momencie zaakceptowania płatności w rozumieniu art. 41a rozporządzenia 282/2011 (dot. przypadku gdy podatnik ułatwia poprzez użycie interfejsu elektronicznego sprzedaż na odległość towarów importowanych, a także dokonanie na terytorium UE wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość lub dostawy towarów na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem).

Stan prawny do końca sierpnia 2023 r.

Do 31 sierpnia 2023 r.,  mimo że przepisy ustawy o VAT nie przewidywały możliwości rezygnacji z wystawiania faktur zaliczkowych, organy pozwalały aby w przypadku, kiedy faktyczna dostawa towaru lub wykonanie usługi były realizowane w tym samym okresie rozliczeniowym co wpłata zaliczki, nie wystawiać faktury zaliczkowej. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 maja 2021 r. (sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.221.2021.1.SM) wskazywano, że sprzedawca:

(…) może zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i ograniczyć się do wystawiania faktury zawierającej elementy, o których mowa w art. 106e-106f ustawy o VAT, w której uwzględni całość dokonanej dostawy (łącznie z kwotą otrzymanej zaliczki lub zaliczek).

Zmiana przepisów od 1 września 2023 r.

Od 1 września 2023 r. zasady postępowania w przypadku, gdy zaliczka została wpłacona w tym samym miesiącu, w którym miała miejsce transakcja, zostały uregulowane w art. 106b ust. 1a ustawy o VAT.

Z przepisu tego wynika, że podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury zaliczkowej, jeżeli całość lub część zapłaty otrzymał w tym samym miesiącu, w którym dokonał czynności, na poczet których otrzymał całość lub część tej zapłaty. Jest to jednak wybór podatnika, czy rezygnuje on z wystawienia faktury zaliczkowej.

Sprzedawca, który w tym samym miesiącu otrzyma zaliczkę i dokona dostawy albo wykona usługę, może zrezygnować z wystawienia faktury zaliczkowej i wystawić wyłącznie fakturę końcową.

Przepis ten nie będzie miał zastosowania w przypadkach, dla których szczególne terminy wystawienia faktury określone są w art. 106i ust. 3-8 ustawy o VAT. Zatem, regulacja wynikająca z zapisów art. 106b ust. 1a ustawy o VAT dotyczy przypadków otrzymania zaliczki w tym samym miesiącu, w którym dokonano czynności związanych z tą zapłatą, jeśli termin wystawienia faktury jest określany na ogólnych zasadach, tj. nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano czynności (otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy).

Jakie elementy powinna zawierać faktura końcowa, gdy zrezygnowano z wystawienia faktury zaliczkowej?

Gdy podatnik zrezygnuje z wystawienia faktury zaliczkowej ze względu na wystąpienie transakcji w tym samym okresie rozliczeniowym co otrzymanie zaliczki, będzie musiał na fakturze końcowej podać datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi oraz datę otrzymania zapłaty, jeżeli taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Jak z tego wynika, ustawodawca ograniczył do minimum dodatkowe informacje na fakturze końcowej.

Od 1 września 2023 r., w sytuacji, gdy podatnik nie wystawi faktury zaliczkowej, a tylko jedną fakturę końcową, to taka faktura będzie musiała zawierać datę otrzymania zapłaty, o ile taka data jest określona i jest inna niż data wystawienia faktury.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.

Korzystna zmiana stanowiska MF w sprawie uwzględniania straty podatkowej do celów daniny solidarnościowej

Ministerstwo Finansów przychyla się do stanowiska dotyczącego możliwości uwzględniania strat z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczania daniny solidarnościowej. Resort finansów zajął w tej sprawie stanowisko w odpowiedzi z 27 lipca 2023 r. na interpelację poselską nr 42274. Ministerstwo wskazało, że podziela stanowisko wyrażane w orzecznictwie sądowo-administracyjnym w zakresie możliwości uwzględniania straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. Resort zapowiada też odpowiednie doprecyzowanie tych kwestii w objaśnieniach podatkowych z 28 sierpnia 2019 r. ws. stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych aby wyeliminować pojawiające się wątpliwości interpretacyjne. Objaśnienia mają zostać uzupełnione o kwestie dotyczące możliwości uwzględniania strat z lat ubiegłych przy obliczeniu podstawy daniny.

Co to jest danina solidarnościowa?

Danina solidarnościowa dotycząca dochodów osób fizycznych została wprowadzona do polskiego systemu podatkowego 1 stycznia 2019 r. i stanowi dodatkowe obciążenie podatkowe. Danina wynosi 4 proc. od nadwyżki ponad 1 mln zł sumy dochodów uwzględnianych przy jej obliczaniu i pomniejszonych o przysługujące odliczenia. Została wprowadzona jako przedłożenie rządowe ustawą z dnia 23 października 2018 r. o Solidarnościowym Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, której obecny tytuł to ustawa o Funduszu Solidarnościowym . Na podstawie art. 30h ust. 2 ustawy PIT2 , przy obliczaniu daniny solidarnościowej są uwzględniane łączne dochody podatnika będącego osobą fizyczną, opodatkowane skalą podatkową, podatkiem liniowym oraz podatkiem od dochodów kapitałowych.

Niekorzystne stanowisko Krajowej Informacji Skarbowej

Zgodnie z art. 30h ust. 2 ustawy o PIT podstawę obliczenia daniny stanowi nadwyżka ponad 1 mln zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych we wskazanych przepisach, po ich pomniejszeniu o odliczone:

  • składki na ubezpieczenia społeczne,
  • część składki zdrowotnej u podatników liniowych (w 2023 r. nie więcej niż 10 200 zł),
  • kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5 ustawy o PIT, odliczane od podstawy obliczenia podatku od dochodów zagranicznej jednostki kontrolowanej.

Problem wynika z tego, że w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT nie ma słowa o odliczaniu podatkowej straty z lat ubiegłych. Dla organów podatkowych to koronny argument. Twierdzą, że skoro strata z lat ubiegłych nie została wymieniona w tym przepisie, to nie ma możliwości jej odliczenia.

Odpowiedź MF na interpelację poselską

Od dłuższego czasu powstało szereg wątpliwości, które rozbieżnie rozstrzygane są w orzecznictwie sądów administracyjnych. W szczególności dotyczy to możliwości uwzględnienia w podstawie obliczenia daniny solidarnościowej strat z lat ubiegłych. Sądy odmawiając możliwości odliczenia straty przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej argumentują, że strata z lat ubiegłych nie została wymieniona w art. 30h ust. 2 ustawy PIT i przepis ten nie zawiera również odesłania do art. 9 tej ustawy.

W interpelacji poselskiej nr 42274 przywołano zarówno interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 25 listopada 2022 r., zgodnie z którą przy obliczaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej nie uwzględnia się strat z lat ubiegłych, gdyż nie zostały one wymienione w art. 30h ust. 2 ustawy o PIT (nr 0115-KDIT3.4011.691.2022.1.JG), jak również orzecznictwo sądów administracyjnych, w którym przyjmuje się, że przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę obliczenia daniny solidarnościowej uwzględnia się również straty z lat poprzednich. W ocenie sądów administracyjnych, gdyby intencją racjonalnego ustawodawcy było uniemożliwienie odliczenia straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej, to taka regulacja zostałaby wprost wskazana w przepisach ustawy PIT.

Minister Finansów podkreślił, że podziela stanowisko wyrażane w orzecznictwie sądowo-administracyjnym w zakresie możliwości uwzględniania straty z lat ubiegłych przy ustalaniu podstawy obliczenia daniny solidarnościowej. Zapewnił, że resort finansów podziela wykładnię Naczelnego Sądu Administracyjnego zaprezentowaną w wyrokach: z 19 lipca 2022 r. (sygn. akt II FSK 452/22), wyrok NSA z 7 grudnia 2022 r. (II FSK 1172/22).

Zapowiedział również, że w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych objaśnienia podatkowe z 28 sierpnia 2019 r., dotyczące stosowania przepisów o daninie solidarnościowej zawartych w ustawie PIT, mają zostać uzupełnione o kwestię możliwości uwzględnienia strat z lat ubiegłych przy obliczeniu podstawy daniny solidarnościowej. Jednocześnie przywołana w interpelacji interpretacja indywidualna zostanie zweryfikowana w trybie art. 14e Ordynacji podatkowej.

Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.