W 2022 roku podatnicy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
i wspólnicy spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, mogą korzystać z nowego zwolnienia podatkowego, które dotyczy kwoty dochodu do 85 528 zł rocznie.
Kto może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego?
Zwolnienie dotyczy przychodów osiąganych przez podatników:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i
spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają
zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (skala podatkowa), art.
30c (podatek liniowy) albo art. 30ca (ulga IP BOX) albo ustawie o zryczałtowanym
podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody uzyskane z innych niż z tych źródeł podatnik
wykazuje i opodatkowuje tradycyjnie, według ogólnych zasad i płaci podatek
dochodowy. W zakresie nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu
zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonych w ustawie o PIT (np. od zysków
kapitałowych, rozliczanych ryczałtem umów zlecenie do wartości 200 zł),
zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów
Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Dzieci, nad którymi należy sprawować opiekę lub pełnić rolę rodzica
Zwolnienie przysługuje osobie, która w roku podatkowym w
stosunku do co najmniej czworga dzieci, wykonuje władzę rodzicielską, pełni
funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawuje
funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze
starostą. Ze zwolnienia skorzystają tylko tacy podatnicy – rodzice lub
opiekunowie, którzy pełnią swoją rolę dla dziecka
- małoletniego, lub
- pełnoletniego które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywało zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, lub
- pełnoletniego do ukończenia 25. roku życia, uczącego się w szkołach, o których mowa w krajowych lub zagranicznych przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, jeżeli w roku podatkowym dziecko pełnoletnie:
a) nie stosowało przepisów o opodatkowaniu liniowym,
ryczałtowym (z wyjątkiem najmu prywatnego rozliczanego ryczałem), w zakresie
osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania
przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia
podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do
dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
b) nie rozliczało podatku tonażowego lub przepisów o aktywizacji przemysłu okrętowego
i przemysłów komplementarnych albo
c) nie uzyskało dochodów opodatkowaniu według skali lub
ryczałtem z tytułu kapitałów pieniężnych lub przychodów zwolnionych u osób do
26 r. ż. lub z tytułu ulgi na powrót do kraju, w łącznej wysokości
przekraczającej 16 061,28 zł (limit dla 2022 r.), z wyjątkiem renty rodzinnej.
W sytuacji, w której z ulgi korzysta rodzic posiadający
dzieci małoletnie i pełnoletnie, status dziecka rozpatrywać należy osobno do
każdego dziecka, a zatem w stosunku do każdego z nich osobno należy ustalać,
czy zaliczyć można je do czwórki dzieci, dającej łącznie prawo do zwolnienia
podatkowego w danym roku podatkowym.
Gdy dziecko w danym roku osiągnie wiek 25 lat albo nie spełni
któregoś z innych warunków uprawniających rodzica lub opiekuna do zwolnienia z
podatku, to jeśli choćby jeden dzień w roku to dziecko spełniało ten warunek –
rodzic ma prawo do ulgi za cały rok – tj. w pełnym zakresie (tzn. może
wskazywać, że dla danego dziecka warunek spełnił).
Zwolnienie dla rodziców/opiekunów czwórki i więcej dzieci
przysługuje każdemu z takich rodziców/opiekunów odrębnie. Czyli matka ma swoje,
a ojciec swoje 85 528 zł limitu dochodu zwolnionego do wykorzystania i każde z
nich zastosuje zwolnienie do własnych przychodów.
Ulga 4 plus w zaliczkach na podatek w trakcie roku
Rodzic lub opiekun co do zasady nie musi korzystać ze
zwolnienia z podatku już w trakcie roku. Ma prawo zatem dostawać wynagrodzenie
z naliczonymi mu zaliczkami na podatek, a na koniec roku wystąpić o zwrot
nadpłaconego podatku w związku ze zwolnieniem. Wykazuje je w deklaracji rocznej
PIT.
Istnieje możliwość, aby zaliczka na podatek pobrana przez
płatnika (zakład pracy) w trakcie roku uwzględniała już zwolnienie. Dotyczy to
zarówno zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, jak i umowy zlecenie.
W takim przypadku płatnik przy poborze zaliczki na podatek
uwzględnia zwolnienia podatkowe dla rodzin 4+, jeżeli podatnik złoży płatnikowi
sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych
zwolnień.
Jeśli podatnik zobowiązany jest do samodzielnego
obliczania zaliczki lub podatku w związku z osiąganiem:
- zagranicznych przychodów z pracy na etacie czy umów zlecenia zawartych z firmą,
- przychodów z działalności gospodarczej,
to samodzielnie stosuje ulgę, wyłączając przychody nią objęte z przychodów podlegających opodatkowaniu.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Polski Ład – zmiany we wspólnym rozliczeniu małżonków za 2022 r.
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Zmiany legislacyjne wprowadzone przez tzw. „Polski Ład” okazują się pozytywne dla podatników, którzy korzystają z możliwości wspólnego rozliczenia się jako małżonkowie. Poniżej przedstawiamy zmiany obowiązujące od 1 stycznia 2022 r., które można było stosować już w rozliczeniu rocznym za 2021 r.
Zawarcie małżeństwa w trakcie 2022 r. umożliwia wspólne rozliczenie małżonków za cały rok podatkowy
Związki małżeńskie, które zostały zawarte w trakcie roku na mocy regulacji wprowadzonych przez „Polski Ład” zyskały istotny przywilej w postaci możliwości wspólnego rozliczenia dochodów za cały rok podatkowy, w którym zawarli związek małżeński. Drugim istotnym warunkiem jest pozostawanie w związku małżeńskim do ostatniego dnia roku podatkowego. Trzecim warunkiem (obowiązującym także w poprzednich latach) jest posiadanie małżeńskiej wspólności majątkowej.
Takie preferencyjne rozliczenie nie było wcześniej możliwe z uwagi na restrykcyjny warunek w postaci konieczności trwania w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.
Przykład 1
Pan Piotr i Pani Monika zawarli związek małżeński 8 grudnia 2022r. i pozostawali w tym związku na dzień 31 grudnia 2022 r. (małżeństwo posiada wspólność majątkową).
W związku z preferencją wprowadzoną przez „Polski Ład” małżeństwo może rozliczyć się wspólnie za cały 2022 r.
Małżeństwo zyska na wspólnym rozliczeniu, jeżeli jeden z małżonków osiągnął istotnie wysokie dochody, wykraczające poza kwotę pierwszego progu podatkowego, natomiast drugi z małżonków posiadał stosunkowo niskie dochody lub nie wygenerował ich wcale.
Likwidacja warunku pozostawania w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy także dla wdów i wdowców
Preferencje związane z implementacją „Polskiego Ładu” zyskają również podatnicy, których współmałżonek zmarł w trakcie lub po zakończeniu roku podatkowego. Do 2020 r. włącznie, przepisy dawały możliwość wspólnego rozliczenia tylko i wyłącznie w przypadku, jeżeli podatnik ze zmarłym małżonkiem pozostawał w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy.
Począwszy od rozliczenia podatkowego za 2021 r. nie ma to znaczenia, a co za tym idzie niespełnienie warunku pozostawania w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy nie przekreśla wspólnego rozliczenia ze zmarłym małżonkiem. Zgodnie ze zmienionym art. 6a ustawy o PIT, wniosek o łączne opodatkowanie dochodów małżonków, między którymi istniała w roku podatkowym wspólność majątkowa, może być także złożony przez podatnika, który pozostawał w związku małżeńskim w roku podatkowym, a jego małżonek zmarł w trakcie roku podatkowego albo zmarł po upływie roku podatkowego przed złożeniem zeznania podatkowego za ten rok.
Zawieszona działalność gospodarcza małżonków na podatku liniowym lub ryczałcie nie przekreśla wspólnego rozliczenia
Korzystną zmianą dla małżonków jest również zmiana przepisów dotyczących warunków stosowania wspólnego rozliczenia małżonków. W dotychczasowym brzmieniu ustawy o PIT istniał warunek, który uniemożliwiał wspólne rozliczenie w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, miały zastosowanie przepisy dot. podatku liniowego, czy podatku ryczałtowego (z wyjątkiem najmu prywatnego opodatkowanego ryczałtem).
Regulacje obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. uległy modyfikacji. Zgodnie z nowym brzmieniem wspólne rozliczenie nie znajduje zastosowania w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków stosował przepisy dot. podatku liniowego, czy ryczałtowego za (wyjątkiem najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.
Powyższą zmianę należy interpretować w ten sposób, że posiadanie działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem linowym, czy ryczałtem, która nie generowała w roku podatkowym przychodów, kosztów oraz wskazanych wyżej odliczeń nie przekreśla wspólnego rozliczenia z małżonkiem za ten rok podatkowy. Dotyczy to np. zawieszonej działalności gospodarczej współmałżonka.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Podwyżka diet i delegacji w podróżach służbowych krajowych i zagranicznych
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Podwyżka diety w podróżach krajowych od 1 stycznia 2023 r.
14 listopada 2022 r. opublikowano w Dzienniku Ustaw nowe rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. 2022, poz 2302). W rezultacie po 10 latach obowiązywania starej stawki (od 1 marca 2013 r. do 27 lipca 2022 r.) diety wynoszącej 30 zł za dobę, mamy do czynienia z drugą podwyżką tej kwoty. Od 28 lipca 2022 roku kwota diety krajowej wzrosła do 38 zł, a od 1 stycznia 2023 r. podwyższono ją do 45 zł.
W 2023 r. zmienią się także ryczałty za nocleg i dojazdy
Przy nowej wysokości diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (45 zł), 20% ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 9 zł (obecnie 7,60 zł), a ryczałt za nocleg, stanowiący 150% diety – 67,50 zł (obecnie 57 zł). Natomiast zwrot udokumentowanych kosztów noclegu będzie następował w wysokości stwierdzonej rachunkiem, jednak nie większej za jedną dobę hotelową niż dwudziestokrotność stawki diety, tj. do 900 zł (obecnie 760 zł).
Podwyżka diet także w podróżach zagranicznych od 29 listopada 2022 r.
Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. 2022, poz 2302) przewiduje także podwyższenie niektórych diet i limitów na nocleg w delegacjach zagranicznych.
Nowe wysokości diet i limitów noclegowych w podróży zagranicznej zaczną obowiązywać 14 dni po opublikowaniu rozporządzenia w Dzienniku Ustaw, czyli od 29 listopada 2022 r. Ich wartości określa załącznik do rozporządzenia:
W myśl § 2 ust. 1 wspomnianego rozporządzenia zmieniającego, w przypadku podróży służbowej poza granicami kraju, rozpoczętej i niezakończonej przed 29 listopada 2022 r., należności z tytułu zagranicznych delegacji ustala się:
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Maksymalne ceny energii od 1 grudnia 2022
/w Porady ksiegowe /Autor Abak0401174 listopada 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 r., która wprowadziła mechanizm maksymalnych cen energii,mający zastosowanie do niektórych grup odbiorców energii elektrycznej.
Podmiotami uprawnionymi do zastosowania mechanizmu maksymalnych cen energii wymienionymi w art.2 pkt.2 ww. ustawy są m.in. : mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy (MŚiP), producenci rolni będący osobami fizycznymi i osoby fizyczne prowadzące działy specjalne produkcji rolnej – którzy są mikro, małymi lub średnimi przedsiębiorcami, podmioty użyteczności publicznej, jak m. in. placówki opieki zdrowotnej, szkoły, uczelnie, podmioty prowadzące żłobki i kluby dziecięce, domy pomocy społecznej, noclegownie, kościoły lub inne związki wyznaniowe, ochotnicze straże pożarne, placówki kulturalne, organizacje pozarządowe, związki zawodowe, baseny i aquaparki, jednostki samorządu terytorialnego i samorządowe zakłady budżetowe realizujące zadania z zakresu m.in. dróg, wodociągów i kanalizacji, transportu zbiorowego i porządku publicznego, ochrony zdrowia, pomocy społecznej, budownictwa mieszkaniowego, edukacji publicznej.
Na podstawie ustawy z 27 października 2022 r. w rozliczeniach z podmiotami uprawnionymi w tym z mikroprzedsiębiorcami, małymi i średnimi przedsiębiorcami oraz odbiorcami użyteczności publicznej, będzie stosowana cena maksymalna energii elektrycznej na poziomie 785 zł za MWh czyli maksymalnie 79 gr za kWh w odniesieniu do zużycia od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.
Jest jednak jeden warunek. Aby dostawca energii wiedział, kto jest uprawniony do niższej ceny, podmioty uprawnione, w tym przedsiębiorcy, muszą złożyć przedsiębiorstwu energetycznemu specjalne oświadczenie tzw. oświadczenie podmiotu uprawnionego. Aby podmioty uprawnione miały niższe rachunki już za grudzień 2022 r. i w kolejnych miesiącach do końca 2023 r., muszą to zrobić w terminie do 30 listopada 2022 r.
Wzór oświadczenia jest zamieszczony na stronach dostawców energii. Stanowi też Załącznik do Rozporządzenia Ministerstwa Klimatu i Środowiska z 10 listopada 2022 r. (Dz. U. poz. 2299), dostępny do pobrania pod linkiem poniżej:
Firmy, które nie złożą oświadczenia swojemu dostawcy energii, nie skorzystają z ustawowej ceny 79 gr za 1 kWh. Zgodnie z ustawą niezłożenie oświadczenia, uprawnia podmiot uprawniony do niestosowania wobec tego odbiorcy ceny maksymalnej. Jeśli firma złoży oświadczenie podmiotu uprawnionego po terminie 30 listopada 2022 r., dostawca zastosuje cenę maksymalną energii elektrycznej od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie.
Zgodnie z rozporządzeniem w oświadczeniu należy podać:
Ponadto przypominamy, że zgodnie z ustawową definicją:
Mikroprzedsiębiorca to taki, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych dwóch milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Mały przedsiębiorca to taki, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro i który nie jest mikroprzedsiębiorcą;
Średni przedsiębiorca to taki, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki: zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro i który nie jest mikroprzedsiębiorcą ani małym przedsiębiorcą;
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
EBI 10/2022 Skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2022 roku
/w Raporty EBI /Autor Abak0401172022-11-14 12:46
Zarząd ABAK S.A. w załączeniu przekazuje skonsolidowany i jednostkowy raport za III kwartał 2022 roku.
Postawa prawna: §5 ust. 1 pkt 1) Załącznika Nr 3 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu „Informacje Bieżące i Okresowe przekazywane w Alternatywnym Systemie Obrotu na rynku NewConnect”.
Od 1 stycznia 2023 r. odpisy amortyzacyjne od nieruchomości mieszkalnych nie są kosztem uzyskania przychodów
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W 2023 r. nieruchomości o charakterze mieszkalnym wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej nie będą podlegały amortyzacji podatkowej (odpisy amortyzacyjne nie będą stanowić kosztów uzyskania przychodów) w przypadku podatników podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych.
Niekorzystna zmiana dotyczy wszystkich nieruchomości mieszkalnych, w tym również nabytych lub wytworzonych przed 1 stycznia 2022 r. albo 1 stycznia 2023 r.
Podatnicy nie będą zatem amortyzować nieruchomości mieszkalnych dla celów podatkowych, a koszt nabycia rozpoznają dopiero w przypadku ich sprzedaży (tak jak w przypadku gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów).
Brak możliwości zaliczania odpisów amortyzacyjnych do kosztów podatkowych dotyczy zarówno nieruchomości mieszkalnych, w których podatnicy posiadają siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jak również takich, które są przedmiotem wynajmu długoterminowego i krótkoterminowego.
Likwidacja możliwości amortyzacji dotyczy:
w prowadzonej działalności gospodarczej.
Ponadto u podatników podatku dochodowego od osób fizycznych:
nie podlegają objęciu ewidencją środków trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych.
Wynika to ze szczególnego sposobu opodatkowania sprzedaży nieruchomości mieszkalnych przez osoby fizyczne, która jest opodatkowana zawsze jako odrębne źródło przychodów 19% podatkiem dochodowym (zeznanie PIT-39), jeżeli następuje przed upływem 5 lat, a po upływie 5 lat pozostaje poza zakresem ustawy PIT.
W 2022 r. amortyzacja nieruchomości mieszkalnych jest nadal możliwa na podstawie przepisu przejściowego – art. 74 ust.2 nowelizacji pod warunkiem nabycia lub wytworzenia nieruchomości przed 1 stycznia 2022 r.
Podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych i podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych mogą, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2022 r., zaliczać do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych będących odpowiednio budynkami mieszkalnymi, lokalami mieszkalnymi stanowiącymi odrębną nieruchomość, spółdzielczym własnościowym prawem do lokalu mieszkalnego lub prawem do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, nabytych lub wytworzonych przed dniem 1 stycznia 2022 r.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Od 1 stycznia 2023 r. profil PUE ZUS obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw, od 1 stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek mają ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Do końca 2022 r. profil informacyjny PUE ZUS (zgodnie z art. 58 ust. 3 ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa) są zobowiązani posiadać pracodawcy rozliczający składki za więcej niż 5 osób, ponieważ obowiązuje ich wymóg elektronicznego przekazywania dokumentów ubezpieczeniowych.
Pracodawcy zatrudniający do 5 pracowników i nie posiadający profilu PUE ZUS, informują swoich pracowników pisemnie o konieczności dostarczenia do zakładu pracy wydruku zwolnienia lekarskiego, które lekarz wystawił w formie elektronicznej.
Od 1 stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek, w tym pracodawcy zatrudniający
do 5 pracowników oraz ci przedsiębiorcy, którzy płacą składki tylko za siebie, są zobowiązani do przekazywania dokumentów niezbędnych do prowadzenia kont płatników składek i kont ubezpieczonych w formie elektronicznej.
Płatnicy składek, którzy nie posiadają profilu informacyjnego, zobowiązani są do założenia tego profilu w terminie do 30 grudnia 2022 r. W przypadku, gdy płatnik składek nie założy PUE ZUS do 30 grudnia 2022 r., wówczas Zakład Ubezpieczeń Społecznych założy profil informacyjny w terminie do 31 stycznia 2023 r. płatnikom składek, na kontach których na dzień 31 grudnia 2022 r. prowadzone są rozliczenia z tytułu składek.
Zatem na koniec stycznia 2023 r. wszyscy płatnicy składek będą posiadali swój profil na PUE ZUS.
Korzyści profilu PUE ZUS
PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą składać wnioski do ZUS
i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych. Mogą też kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi z ZUS i przekazywać je do innych instytucji (np. banku lub urzędu).
Założenie profilu PUE ZUS
Profil na PUE ZUS zakładany jest zawsze dla osoby fizycznej.
Płatnik składek – osoba fizyczna może założyć profil dla siebie lub udzielić pełnomocnictwa innej osobie (np. księgowej lub pracownikowi biura rachunkowego). Przedsiębiorcom, którzy prowadzą działalność jako osoba fizyczna, system automatycznie przypisze rolę płatnik do konta PUE ZUS, gdy dane w zakładanym profilu będą takie same jak te, które były podane w zgłoszeniu płatnika składek (np. NIP, PESEL).
Płatnik składek – osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej musi działać przez ustawowych lub statutowych przedstawicieli, ewentualnie udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. swojemu pracownikowi lub pracownikowi biura rachunkowego.
Aby założyć profil na PUE ZUS należy :
1. Wejść na stronę zus.pl i kliknąć przycisk [Zarejestruj w PUE] (na górze strony).
2. Wybrać dla kogo zakładany jest profil – do wyboru jest rejestracja: [Dla Ciebie], [Dla przedsiębiorców] oraz [Dla firm]. Formularz rejestracyjny nieznacznie różni się
w zależności od dokonanego wyboru. Po wybraniu rejestracji [Dla przedsiębiorców], poza danymi osobowymi, należy wpisać również NIP.
3. Wybrać sposób rejestracji:
z ZUS (lista banków na zus.pl),
4. Jeśli rejestracja następuje się za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej – lit. a)-c), część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
5. W przypadku korzystania z formularza rejestracji należy wybrać przycisk [DO REJESTRACJI] i wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji należy też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport.
Więcej informacji o rejestracji i logowaniu na PUE ZUS:
https://www.zus.pl/baza-wiedzy/biblioteka-zus/platforma-uslug-elektronicznych-krok-po-kroku/rejestracja-i-logowanie
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Zwolnienie dla rodzin wielodzietnych (ulga 4+)
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117W 2022 roku podatnicy, w tym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą
i wspólnicy spółek cywilnych, jawnych i partnerskich, mogą korzystać z nowego zwolnienia podatkowego, które dotyczy kwoty dochodu do 85 528 zł rocznie.
Kto może skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego?
Zwolnienie dotyczy przychodów osiąganych przez podatników:
a) ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b) z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c) z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27 (skala podatkowa), art. 30c (podatek liniowy) albo art. 30ca (ulga IP BOX) albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przychody uzyskane z innych niż z tych źródeł podatnik wykazuje i opodatkowuje tradycyjnie, według ogólnych zasad i płaci podatek dochodowy. W zakresie nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym określonych w ustawie o PIT (np. od zysków kapitałowych, rozliczanych ryczałtem umów zlecenie do wartości 200 zł), zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Dzieci, nad którymi należy sprawować opiekę lub pełnić rolę rodzica
Zwolnienie przysługuje osobie, która w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, wykonuje władzę rodzicielską, pełni funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawuje funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą. Ze zwolnienia skorzystają tylko tacy podatnicy – rodzice lub opiekunowie, którzy pełnią swoją rolę dla dziecka
a) nie stosowało przepisów o opodatkowaniu liniowym, ryczałtowym (z wyjątkiem najmu prywatnego rozliczanego ryczałem), w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
b) nie rozliczało podatku tonażowego lub przepisów o aktywizacji przemysłu okrętowego
i przemysłów komplementarnych albo
c) nie uzyskało dochodów opodatkowaniu według skali lub ryczałtem z tytułu kapitałów pieniężnych lub przychodów zwolnionych u osób do 26 r. ż. lub z tytułu ulgi na powrót do kraju, w łącznej wysokości przekraczającej 16 061,28 zł (limit dla 2022 r.), z wyjątkiem renty rodzinnej.
W sytuacji, w której z ulgi korzysta rodzic posiadający dzieci małoletnie i pełnoletnie, status dziecka rozpatrywać należy osobno do każdego dziecka, a zatem w stosunku do każdego z nich osobno należy ustalać, czy zaliczyć można je do czwórki dzieci, dającej łącznie prawo do zwolnienia podatkowego w danym roku podatkowym.
Gdy dziecko w danym roku osiągnie wiek 25 lat albo nie spełni któregoś z innych warunków uprawniających rodzica lub opiekuna do zwolnienia z podatku, to jeśli choćby jeden dzień w roku to dziecko spełniało ten warunek – rodzic ma prawo do ulgi za cały rok – tj. w pełnym zakresie (tzn. może wskazywać, że dla danego dziecka warunek spełnił).
Zwolnienie dla rodziców/opiekunów czwórki i więcej dzieci przysługuje każdemu z takich rodziców/opiekunów odrębnie. Czyli matka ma swoje, a ojciec swoje 85 528 zł limitu dochodu zwolnionego do wykorzystania i każde z nich zastosuje zwolnienie do własnych przychodów.
Ulga 4 plus w zaliczkach na podatek w trakcie roku
Rodzic lub opiekun co do zasady nie musi korzystać ze zwolnienia z podatku już w trakcie roku. Ma prawo zatem dostawać wynagrodzenie z naliczonymi mu zaliczkami na podatek, a na koniec roku wystąpić o zwrot nadpłaconego podatku w związku ze zwolnieniem. Wykazuje je w deklaracji rocznej PIT.
Istnieje możliwość, aby zaliczka na podatek pobrana przez płatnika (zakład pracy) w trakcie roku uwzględniała już zwolnienie. Dotyczy to zarówno zatrudnienia w oparciu o umowę o pracę, jak i umowy zlecenie.
W takim przypadku płatnik przy poborze zaliczki na podatek uwzględnia zwolnienia podatkowe dla rodzin 4+, jeżeli podatnik złoży płatnikowi sporządzone na piśmie oświadczenie, że spełnia warunki do stosowania tych zwolnień.
Jeśli podatnik zobowiązany jest do samodzielnego obliczania zaliczki lub podatku w związku z osiąganiem:
to samodzielnie stosuje ulgę, wyłączając przychody nią objęte z przychodów podlegających opodatkowaniu.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
Obowiązek zapewnienia zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego (transakcje bezgotówkowe)
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Od 1 stycznia 2022 r. na przedsiębiorców dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych został nałożony obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych. Możliwość dokonania zapłaty przy użyciu takiego instrumentu powinna istnieć w każdym miejscu,
w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego (art. 19a ust. 1 ustawy – Prawo przedsiębiorców).
Podkreślić należy, że nie oznacza to bezwzględnej konieczności posiadania przez przedsiębiorców terminali płatniczych. Jako instrument płatniczy można uznać np. kartę płatniczą, tzw. płatność mobilną bądź polecenie przelewu.
Instrument płatniczy jest pojęciem szerszym niż terminal płatniczy. Terminal płatniczy jest jednym z instrumentów płatniczych. W konsekwencji obowiązek polegający na umożliwieniu klientowi zapłaty w formie bezgotówkowej będzie spełniony także
w sytuacji, w której przedsiębiorca udostępni klientowi numer konta bankowego lub płatność za pośrednictwem usługi BLIK.
Definicja instrumentu płatniczego
Instrument płatniczy to zindywidualizowane urządzenie lub uzgodniony przez użytkownika i dostawcę zbiór procedur, wykorzystywane przez użytkownika do złożenia zlecenia płatniczego (art. 2 pkt 10 u.u.p.), czyli do złożenia oświadczenia płatnika lub odbiorcy skierowanego do jego dostawcy, zawierające polecenie wykonania transakcji płatniczej (art. 2 pkt 36 u.u.p.).
Definicja ta jest bardzo szeroka i obejmuje wszelkie urządzenia czy też procedury umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego, bez wskazywania czy też rozróżniania konkretnych urządzeń, technologii itp. czyli zarówno płatności dokonywane przy użycia terminala POS (point of sale), za pomocą polecenia przelewu, kart płatniczych oraz aplikacji płatniczych oraz transakcji inicjowanych na terminalu za pomocą karty lub innych instrumentów mobilnych (aplikacji płatniczych).
Przepis ten umożliwia objęcie wszelkich form rozliczeń bezgotówkowych, które na kasie rejestrującej mogłyby zostać zakwalifikowane w kategoriach „przelew”, „płatności mobilne”, „karta”.
Obowiązek zapewnienia możliwości transakcji bezgotówkowych
Na podstawie art.19a ust.2 ustawy Prawo przedsiębiorców obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych nie obciąża wszystkich przedsiębiorców. Przede wszystkim obowiązku tego nie mają przedsiębiorcy, którzy nie są zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (on-line, wirtualnej, z elektronicznym czy papierowym zapisem kopii).
Sankcje podatkowe za brak zapewnienia możliwości transakcji bezgotówkowych
Podatnicy naruszający obowiązek zapewnienia możliwości dokonywania zapłaty przy użyciu instrumentu płatniczego w rozumieniu ustawy o usługach płatniczych nie mogą korzystać z dwóch przewidzianych przepisami o VAT preferencji, tj. nie mogą:
o VAT),
o VAT).
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
W 2022 r. możliwe wspólne rozliczenie podatku z dzieckiem przez samotnych rodziców
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Polski Ład 1.0 zlikwidował od 1 stycznia 2022 r. możliwość wspólnego rozliczenia się z dzieckiem. Wprowadził w zamian ulgę, która miała polegać na odliczeniu od podatku samotnego rodzica 1500 zł rocznie niezależnie od wysokości dochodów. Zmiana ta od początku budziła kontrowersje ze względu na jej uzasadnienie. Zastąpienie preferencyjnego opodatkowania dochodów jednolitą dla wszystkich podatników ulgą 1500 zł zostało odebrane przez samotnych rodziców jako niekorzystne i podatkowo dyskryminujące dla ich niepełnych rodzin.
Biorąc pod uwagę znaczące podwyższenie kwoty wolnej od podatku od 1 stycznia 2022 r. do kwoty 30 000 zł, preferencyjny sposób wspólnego opodatkowania w porównaniu do ulgi 1 500 zł jest znacznie bardziej korzystnym rozwiązaniem dla osoby samotnie wychowującej dzieci.
Ustawa nowelizująca Polski Ład 2.0 uchyla z mocą wsteczną przepis uprawniający osoby samotnie wychowujące dzieci do pomniejszenia podatku o kwotę 1 500 zł (art.27ea),
a jednocześnie przywraca preferencję w postaci wspólnego rozliczania się tej kategorii podatników z dziećmi od 1 stycznia 2022 r.
Sposób opodatkowania na zasadzie wspólnego rozliczenia z dzieckiem osoby samotnie wychowującej dzieci nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci.
Jest to przepis wprowadzony od 1 stycznia 2022 r. który ustanawia dodatkowy ustawowy warunek wspólnego rozliczenia z dzieckiem.
W przypadku wspólnego z dzieckiem rozliczenia osoby samotnie wychowującej dzieci podatek może być określany w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci. Dzięki takiemu rozliczeniu kwota wolna od podatku jest wykorzystywana dwukrotnie, tak jak przy wspólnym opodatkowaniu małżonków.
W rezultacie w 2022 r. wspólne rozliczenie samotnego rodzica z dzieckiem ma być jeszcze bardziej korzystne niż dotychczas, ponieważ będzie można podwójnie skorzystać z kwoty wolnej, która została podniesiona Polskim Ładem do 30 tys. zł.
Podwójną kwotę wolną można uwzględniać już przy zapłacie zaliczek w trakcie 2022 r.
W tym celu podatnik musi złożyć płatnikowi oświadczenia o zamiarze korzystania z preferencyjnego opodatkowania dochodów.
Podwyższenie limitu zarobków pełnoletniego uczącego się dziecka od 1 stycznia 2022 r.
Kolejną korzystną zmianą jest podwyższenie limitu zarobków, jakie może osiągnąć pełnoletnie uczące się dziecko, aby rodzice nie utracili preferencji. Kwota ta ma być zmienna i wynosić dwunastokrotność renty socjalnej w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Przypomnijmy, że od marca 2022 r. renta socjalna wynosi 1338,44 zł, zatem jej dwunastokrotność to 16 061,28 zł. Obecny limit zarobków dziecka to zaledwie 3089 zł.
Kwota ta jest ważna, aby ustalić prawo rodzica do wspomnianego już preferencyjnego opodatkowania dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, a także do skorzystania:
Preferencje te przysługują podatnikom wychowującym dzieci małoletnie i dorosłe, ale otrzymujące zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną – bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz pełnoletnie uczące się dzieci do ukończenia 25. roku życia.
W tym ostatnim przypadku obowiązuje limit (do końca 2021 r. 3089 zł; od 1 stycznia 2022 r. 16 061,28 zł), który określa kwotę łącznych dochodów opodatkowanych według skali podatkowej lub 19-proc. podatkiem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, udziałów (akcji), pochodnych instrumentów finansowych, lub przychodów zwolnionych w ramach tzw. ulgi dla młodych (art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT) lub ulgi na powrót (art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o PIT). Nie uwzględnia się przy tym renty socjalnej. Jeżeli limit zostanie przekroczony, rodzic może stracić prawo do ulg lub wspólnego rozliczenia.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.
W 2022 r. możliwe opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i skalą podatkową
/w Porady ksiegowe /Autor Abak040117Do 22 sierpnia 2022 r. podatnicy mogą złożyć oświadczenie o zmianie opodatkowania
z ryczałtu ewidencjonowanego na skalę podatkową z dniem 1 lipca 2022 r.
Do zmiany formy opodatkowania z ryczałtu ewidencjonowanego na skalę podatkową
w trakcie 2022 r. uprawnieni są podatnicy osiągający przychody:
z własnych upraw, hodowli lub chowu.
Z art. 17 ust. 1 ustawy nowelizującej z 9 czerwca 2022 r. wynika, że możliwość rezygnacji z ryczałtu w trakcie 2022 r. dotyczy podatników, którzy nie zrezygnowali z tej formy opodatkowania w 2022 r. Takie brzmienie przepisu prowadzi do wniosku, że z możliwości tej mogą skorzystać tylko podatnicy, którzy prowadzili działalność opodatkowaną ryczałtem również w 2021 r. i nie złożyli oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania na 2022 r. Jednak w odpowiedzi udzielonej przez MF na pytanie Dziennika Gazety Prawnej opublikowanej w nr 137/2022 z 18 lipca 2022 r. resort finansów stwierdził, że z omawianej możliwości będą mogli skorzystać wszyscy podatnicy, którzy w 2022 r. opodatkowują przychody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, niezależnie od tego, w jaki sposób opodatkowywali przychody w 2021 r., ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych czy też np. z zastosowaniem skali podatkowej bądź podatku liniowego.
Podatnicy, którzy chcą zrezygnować z opodatkowania ryczałtem w trakcie 2022 r., muszą złożyć w tej sprawie oświadczenie. Trzeba to zrobić najpóźniej 22 sierpnia 2022 r. Oświadczenie to dotyczy przychodów osiągniętych w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. Jeżeli podatnik prowadzi działalności w formie spółki, oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem muszą złożyć wszyscy wspólnicy.
Sposób opodatkowania dochodów osiągniętych od 1 lipca 2022 r.
Podatnik, który złoży oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w trakcie 2022 r., opłaca podatek dochodowy według skali podatkowej od dochodów osiągniętych od 1 lipca 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Zatem począwszy od rozliczenia za lipiec 2022 r. nie wylicza już i nie płaci za ten miesiąc ryczałtu ewidencjonowanego.
Stosując opodatkowanie na zasadach ogólnych w drugiej połowie roku podatkowego, przedsiębiorcy będzie przysługiwać za okres 6 miesięcy pełna kwota zmniejszająca podatek (tj. 3600 zł, co odpowiada dochodowi wolnemu od podatku w kwocie 30 tys. zł) oraz próg podatkowy (granica między stawką nową stawką 12 proc i stawką 32 proc.) w wysokości 120 tys. zł. Wybór opodatkowania skalą podatkową za okres 1 lipca -31 grudnia 2022 r. może nie być korzystny dla podatników, którzy osiągają w 2022 r. oprócz przychodów z działalności gospodarczej inne przychody opodatkowane skalą podatkową (np. przychody z umowy o pracę, umowy zlecenia lub emerytury).
Po zakończeniu 2022 r. podatnik, który złoży oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym w trakcie 2022 r., będzie musiał złożyć dwa zeznania roczne, tj.:
Sposób opodatkowania dochodów uzyskanych w kolejnych latach
Podatnik, który złoży oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w trakcie 2022 r., musi wiedzieć, że oświadczenie to dotyczy również lat następnych. To oznacza, że jeżeli taki podatnik w 2023 r. i kolejnych latach nie dokona wyboru innej formy opodatkowania niż skala podatkowa, będzie opodatkowany w ten właśnie sposób.
Ewa Stolarczyk, ABAK S.A.