Kasy on-line obowiązkowe od 1 stycznia 2021 r. dla gastronomii i usług krótkotrwałego zakwaterowania. Wirtualne kasy online.

Według aktualnego harmonogramu, termin 1 stycznia 2021 r. w zakresie obowiązkowej wymiany kas rejestrujących na kasy online dotyczy trzech branż: obiektów noclegowych, gastronomii oraz składów opału.

Od 1 stycznia 2021 r. kasy online muszą mieć podatnicy wykonujący poniższe czynności:

  1. świadczący usługi związane z wyżywieniem wyłącznie świadczone przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo (m. in. restauracje, kawiarnie, bary, stołówki, sklepy z punktami gastronomicznymi, sklepiki szkolne świadczące usługi związane z wyżywieniem), a także w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania (m. in. hotele, pensjonaty, apartamenty i inne obiekty świadczące usługi noclegowe)
  2. dokonujący dostaw węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Ewidencja sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, zwanych wirtualnymi kasami online.

Wirtualne kasy online

Wirtualne kasy fiskalne online mają być alternatywą dla kas fiskalnych używanych dotychczas przez podatników – kas z papierowym lub elektronicznym zapisem kopii czy stacjonarnych kas online.

Podobnie jak „zwykłe”, stosowane już wcześniej kasy online, kasy te mają funkcję przesyłania danych do systemu teleinformatycznego obsługiwanego przez szefa KAS za pośrednictwem sieci teleinformatycznej. Dzięki temu umożliwiony jest ciągły, automatyczny i bezpośredni transfer danych z kas fiskalnych dotyczących zdarzeń podatkowych, które miały miejsce podczas ich użytkowania, do KAS. Zebrane dane będą wykorzystywane do celów analizy i kontroli.

Jakich podatników i usług dotyczą wirtualne kasy online?

W pierwszym etapie wdrażania wirtualnych kas online są one przeznaczone dla określonych grup podatników, którzy mogą opcjonalnie korzystać z wirtualnych kas fiskalnych w celu ułatwienia i poprawy warunków prowadzenia działalności. Są to branże transportowa, hotelarska i usług krótkotrwałego zakwaterowania, gastronomiczna oraz sprzedaży węgla i podobnych paliw stałych.

Nie każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych może być ewidencjonowana za pomocą kasy wirtualnej. W celu uregulowania tego zakresu ustawodawca wprowadził obowiązujące od 1 czerwca 2020 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2020 r. w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 965).

Stosownie do § 1 ww. rozporządzenia, kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mogą być używane przez podatników w odniesieniu do następujących czynności (26 pozycji):

  1. usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 oraz z 2020 r. poz. 875);
  2. usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
  3. usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
  4. usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
  5. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
  6. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
  7. usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
  8. usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
  9. usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
  10. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
  11. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
  12. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
  13. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
  14. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
  15. usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
  16. usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
  17. usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
  18. usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
  19. usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
  20. usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
  21. pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
  22. usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
  23. usług przygotowywania i dostarczania żywności (catering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
  24. pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
  25. usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
  26. sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Skoro ustawodawca w rozporządzeniu ściśle określił czynności, tj. wskazał konkretne usługi i dostawy określonych towarów, w odniesieniu do których podatnik ma możliwość używania kas rejestrujących mających postać oprogramowania, oznacza to że ewidencja może dotyczyć wyłącznie tych wymienionych czynności, a nie całej realizowanej przez podatnika sprzedaży, w tym czynności niewymienionych w rozporządzeniu.

Wprowadzenie kas rejestrujących mających postać oprogramowania dla wskazanych w rozporządzeniu grup podatników ma charakter fakultatywny, co oznacza, że podatnik może z takiego rozwiązania skorzystać lub nie.

Potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar

Wirtualna kasa online powinna posiadać potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar, że spełnia ona warunki określone w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT. Potwierdzenie to wydawane jest na wniosek producenta, który powinien zawierać m.in. oświadczenie producenta o tym, że każda kasa wprowadzana do obrotu będzie identyczna funkcjonalnie i programowo z kasą wzorcową poddaną badaniom, która otrzymała potwierdzenie, o którym mowa w art. 111 ust. 6b ustawy o VAT, oraz spełnia funkcje, o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy o VAT, i wymagania techniczne dla kas.

Ewa Stolarczyk, Abak S.A.